ارتقاء ربات‌های زنده‌ای که با استفاده از سلول‌های قورباغه ایجاد شده‌اند

محققان اخیرا موفق به ارتقاء ربات‌های زنده‌ای شدند که سال گذشته آن را با کمک سلول‌های بنیادی جنین قورباغه ایجاد کرده بودند.

ارتقاء ربات‌های زنده‌ای که با استفاده از سلول‌های قورباغه ایجاد شده‌اند

به گزارش دیلی میل، سال گذشته دانشمندان دانشگاه "ورمونت" و "تافتز" با استفاده از سلول‌های قورباغه و یک ابررایانه موفق به ابداع ربات‌های زنده شدند که قابلیت برنامه‌ریزی دارند و با اینکه مصنوعی هستند، مانند موجودات زنده رفتار می‌کنند.ربات‌های میکروسکوپی ایجاد شده حافظه دارند و می توانند برای پاکسازی میکرو پلاستیک‌ها یا تشخیص بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

محققان با کمک سلول‌های بنیادی جنین قورباغه موفق به توسعه یک ربات زنده میکروسکوپی شده بودند که قابلیت خود ترمیمی دارد و توانایی ذخیره خاطرات را دارد.حال دانشمندان پس از گذشت یکسال این ربات که "زنوباتس"(xenobots) نام دارد را ارتقا داده‌اند و اکنون این ربات قادر به انجام حرکات پیچیده‌تر و بهتر است. آنها نام نسخه ارتقا یافته این ربات را Xenobots ۲.۰ نامیده‌اند و بنابر گفته آنها می‌تواند با استفاده از پاهای مژک مانند مویی، خود را حرکت دهد و این در حالی است که مدل قبلی برای حرکت به عضله متکی بود.گفتنی است نام این ربات از نام یک نوع قورباغه آفریقایی موسوم به قورباغه پنجه‌دار آفریقایی (Xenopus laevis) گرفته شده است چراکه سلول‌های این ربات‌ از این قورباغه گرفته شده است.

ربات‌های اولیه برای انجام طیف وسیعی از برنامه‌ها برای مثال رساندن دارو به طور مستقیم به یک نقطه از بدن ، برنامه ریزی شده بودند. با این حال نسخه جدید آن به منظور حرکت سریع‌تر و پیمایش در محیط‌های مختلف و طول عمر بیشتر ارتقا یافته است.

درحالیکه دانمشندان دانشگاه تافتز این ربات‌ها را ایجاد می کردند ، دانشمندان دانشگاه ورمونت مشغول اجرای شبیه سازی های رایانه‌ای بودند که اشکال مختلف زنوباتس را مدل سازی می‌کردند تا ببینند آیا ممکن است این ربات‌ها رفتارهای مختلفی چه به صورت جداگانه و چه به صورت گروهی از خود نشان دهند یا خیر.با بررسی شبیه سازی ها محققان تشخیص دادند که ربات‌های تازه ارتقا یافته در کارهایی مانند جمع آوری میکرو پلاستیک‌ها و هرگونه آلودگی در آب بسیار سریعتر و ماهرتر عمل می‌کنند و نسبت به نسخه اولیه این کار را بسیار سریع تر انجام می‌دهند.

نکته اصلی دباره این ربات موفق ، توانایی ضبط حافظه است که از آن برای اصلاح رفتار و توانایی‌های خود استفاده می‌کند.با توجه به این نکته، دانشمندان با استفاده از یک پروتئین گزارشگر فلورسنت به نام EosFP که به طور معمول به رنگ سبز می‌درخشد کاری کردند که این ربات قابلیت خواندن و نوشتن و ضبط یک بیت اطلاعات را داشته باشد.با این حال ، هنگامی که در معرض طول موج ۳۹۰ نانومتر و در معرض نور قرار می‌گیرد ، پروتئین به جای آن نور، نور قرمز ساطع می‌کند.قبل از برداشتن سلول‌های بنیادی برای ایجاد زنوباتس، سلول‌های جنین قورباغه با کد آر.ان.ای پیام رسان به پروتئین EosFP تزریق شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها