شوخی عجیب دولت با مردم/ یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، از مرداد ماه سال جاری خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند. حالا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که مردم باید مشخصات املاک خود را در سامانه جامع املاک ثبت کنند، وگرنه جریمه می‌شوند.

شوخی عجیب دولت با مردم/ یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین جرایمی که برای ثبت نکردن یا ثبت اشتباه مشخصات ملک در سامانه جامع املاک و اسکان وجود دارد، حذف یارانه نقدی خانوارها و محرومیت از خدمات بانکی است.

محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه در کشور وجود دارد و به موجب قانون جدید، هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند مشمول مالیات می‌شود. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شود و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن ملک است.

حال دولت به مردم هشدار داده که از ۱۹ فروردین همه‌ موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند و ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اولا بارها اعلام شده که اصلی‌ترین مالکان خانه‌های خالی بانک‌ها و نهادها هستند و نه مردم عادی. بر این اساس تهدید مردم به حذف یارانه نقدی برای دریافت مالیات احتمالا نتواند راهکار مناسبی برای اطلاع از وجود خانه‌های خالی باشد.

نکته دوم اینگه حتی اگر مهم‌ترین مالکان خانه‌های خالی مردم هم باشند، یک خانوار ۴ نفره طی یک سال در مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد. احتمالا این رقم چندان زیادی نیست که حذف آن از درآمد مالکان خانه‌های خالی خللی در درآمد ماهانه و سالانه آنها ایجاد کند که از ترس حذف آن فردی تشویق شود که مالکیت خانه خود را در سامانه املاک ثبت کند و مالیات سالانه چند میلیون تومانی آن را بپردازد.

بر این اساس به نظر می‌رسد اگر ضمانت اجرایی دریافت مالیات از خانه‌های حالی خوداظهاری مردم و تهدید به حذف یارانه نقدی باشد، امسال هم دولت نتواند از این محل مالیاتی کسب کند.

منبع: تجارت نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • روايي
    0

    عين برنامه شوخي شوخي شبكه سه مي باشد گرفتن ماليات از خود دولت

  • حسین گلشن
    0

    آقایان وزرا خودشون سرمایه دار مسکن و خونه هستند شرایطی میگذارند که مشکل پیدا نکنند

  • یاشا داریوش
    0

    دست از سر مردم بردارید همه را بدبخت کردید

  • زخمی
    0

    خوب... حالا چه نقشه ای بکشیم که بشه دست تو جیب مردم کنیم؟! اصلا این یارانه از اول رو ما سنگینی میکنه

  • جلیلی
    0

    یارانه پول مفت و مجانی نیست که به مردم میدن پول آب و برق و گاز هست ویا پول نون هست ،

  • کاربر ناشناس
    0

    شیوه جدید برای تامین کسری بودجه

  • ناصر
    0

    روحانی و دولت لنگش کلاهشو بزاره بالاتر امروز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ توی صف ۲ تا مرغ بودم . اگه شرافتی بر این دولت و مسئولین باشه باید از این درد بمیرن که این مردم نجیب این قدر تحقیر میشوند.

  • بهرام
    0

    همه ی برنامه ها در راستای گرفتن مالیات از مردم شبیه کارتون رابین هود است که به هر بهانه ای مردم باید مالیات بدهند ، یه روز ثبت چک در سامانه تا راحت رهگیری کنند و یه روز هم خانه ، خدا بقیه ی برنامه ها و خواب‌هایی که دیدند رو به خیر کنه و از اینا نگذره

  • گرگ پیر
    0

    مردم برن اعلام کنن که چندتاخانه دارندوباعکس وسندکه چندمترهست اگه زیبابودوچشم گیربازم یارانه اش قطع میشه وسودبانکی هاش هم کم.پس آقای ولایتی چراحتی اگه عکس ازخانه اش بگیری ۶ماه زندان داره چون میفته بیرون چه کاخ وسلطنتی داره .مال مردم بایداعلام بشه ولی مال خودشون حبس وجریمه داره.ولله خوب مملکت داری میکنید

  • قلندر
    0

    اونهایی که با این قانون مشکل دارند مشتی زالو صفت خبیث هستند که باعث گرانی خانه و اجاره خونه هستند و دلال بی وجدان دولت بایستی خانه های خالی را مصادره کند ولاغیر

  • مسعود
    0

    فروپاشی اقتصادی تنها توجیهش هست فردا انتخابات هم حتما رای خواهیم داد به این دزد های روز روشن

  • ملول
    0

    اقایان با هوش . شما به راحتی میتونین از اداره ثبت اسناد بپرسین. چرا مردم را به زحمت میندازین .

  • ناشناس
    0

    دولت تا میتونه باید فشار بیاره تا کسی دیگه جرات خونه ساختن نکنه اصلا چه معنی داره یک نفر دوتا خونه داشته باشه اگه پول داریه بزن تو کار دلالی سکه و دلار ماشین آهن و و و ......

  • کاربر ناشناس
    0

    علی برکت الله

  • کارگر
    0

    اخذ مالیات مهمترین چیز برای جبران کسری بوجه دولت است ولی این دولت فقط تا خرداد ماه اعتبار دارد و دولت بعدی با وجود مشکلات از دولتهای قبلی، بی شک با مردم مهربانتر عمل خواهد کرد؛ تجربه نشانه داده که فشار حداکثر جواب نمی دهد و این مهم را از بچگی در کارتون رابین هود دیده ایم و داروغه بیشترین ضرر رو کرد.

  • کارمند بانک
    0

    دوستان بنده کارمند بانک هستم و به قطع اعلام میکنم که بزرگترین ساختمان ها و برج ها و خانه ها از شهر های کوچک تا بزرگ در اختیار بانکهای کشوره با سند و مدرک طرح از پایه ایراد داره وقتی بانکی مثلا صد واحد یک برج لوکس را. در مالکیت دارد که اصلا به نام شخص نیست و در مالکیت بانکه از کدوم شخص میخان پول بگیرن این طرح برای مردم و قشر ضعیف ساخته شده وگرنه اگه زورشان به بانکهای خودی می‌رسید از بانکها مالیات می‌گرفتند

  • امیر
    0

    شما فکر میکنید کسیکه این طرح رو داده کیه؟؟ خب معلومه.. بروید یه سری به وزارتخانه ها و ارگانهای دولتی بزنید ببینید چه خبره. سگ صاحبشو نمیشناسه. بعد شما میخوای اوضاع مردم درست بشه؟؟؟

  • ناشناس
    0

    ای کاش دولت به خاطر ظلمهایی که در این چند سال به مردم کرده هم مجازات میشد یا حداقل روحانی به احترام صفهای مرغ گوشت روغن شکر روزانه شش ساعت سرپا در کاخ یک جا می ایستاد ودوربین ها مستقیم پخش میکردند تا حد اقل همدردی با مردم میکرد ولی از این رییس ودولتش بعید است

  • ناصر
    0

    خبر فوری جان چرا میندازی گردن دولت راستش رو به مردم بگو مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و دولت هن باید احراذکنه

  • OK
    0

    این خبر ادعایی بیش نیست و صحت ندارد! دولت دوازدهم تا تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ بیشتر مهمان مردم نیست و در سال انتخابات و تحویل و تحول دولت که تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طول خواهد کشید بعید است بتوان قانون طرح مالیات بر خانه های خالی را اجرایی نمود ضمن اینکه قطع یارانه سرپرستان خانوارهایی که در این سامانه ثبت نام نکنند بلوفی بیش نیست. مجموعاً به هر نفر از سرپرستان خانوارهایی که مشمول دریافت یارانه معمولی و یارانه معیشتی می شوند پس از کسر اقساط دریافت دو وام یک میلیون تومانی 30,500 تومان پرداخت می شود ضمن اینکه به برخی ها یارانه معیشتی تعلق نگرفته و یارانه معمولی آنها پس از کسر اقساط دریافت وام یک میلیون تومانی 10,500 تومان می شود. این چندرغاز یارانه آنها را هم قطع کنید ببینید چه اتفاقی می افتد؟ می خواهید فیها خالدون مردم را در ازای پرداخت چندرغاز یارانه در بیاورید؟!

  • ع
    0

    واقعا تو کارمند بانک هستی یا دروغ میگی؟. چرا اسم ان بانک را نگفتی؟ تازه خیلی از بانک ها مجبورند به جای وام های خودشون املاک بدهکاران را بر دارند که انها هم سخت فروش هستند و شاید ملکی صد بار هم اگهی شود ولی فروش نرود. به نظر افراد منصف تقصیر بانک چی است؟ ایا با چوب حراج و مفت این املاک را بفروشد که فردا هزار حرف و حدیث در می اورند که ای بردند ای خوردند و اموال بیت المال را تاراج کردند و از این قصه ها. تازه فروش املاک دولتی خودش قانون خاص دارد و چنانچه ارگانی در فروش املاک خود کوتاهی کند هر سال بایستی 35 درصد ارزش ملک را به عنوان مالیات به دولت بدهد. هم وطن لطفا بدون علم و اطلاع اظهارنظر نفرمایید و همه چیز را سیاه سیاه یا سفید سفید تلقی نفرمایید.

  • ناشناس
    0

    سلام مسولین خیلی خیلی حواستون به پراید وبقیه پژو ووووو باشه؟ قیمتهاشونم خیلی بردن بالا؟ اینا هم باید مالیات بدن فقط پارتی بازی نکنید فامیل بازی نه؟ تا یک جامعه پویا روبه رشد باشیب ملایم رو به تعادل و یکسان وبرابر مساوی؟ می شویم ؟؟؟

  • سعید
    0

    تهدید مردم به قطع یارانه بستن حساب بانکی در این شرایط اقتصادی جامعه عملی است که دولت توان انجامش را ندارد با این درشت گویی ها با مردم نمیتوان مشکلات جامعه را حل کرد و جواب عکس خواهد داد

  • علی۵
    0

    روزهای آخر دولت یک ذره بین دستشون گرفتند در به در دنبال غارت مردم هستند. فعلا که مردم تا ۸ سال بهشون رای نمی دهند و باید برای این ۸ سال هم کلی ببرند. دزد تر از اصلاح طلب ها در دنیا پیدا نمی کنید چون اهل وعیالشون اون ور آب نیاز به ثروت کل ایران دارند از پوشش آزادی خوب بلدند استفاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها