یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۹ فروردین ۱۲۹۹

احمد شاه مکرر می‌گفت چاق شده‌ای!

محمد علی فروغی می‌نویسد: شاه مکرر ( به من) می‌گفت چاق شده‌ای و احوال تئاتر فرانسه را از من گرفت و گفت دیشب آن‌جا رفتم و خیلی تعریف کرد.

احمد شاه مکرر می‌گفت چاق شده‌ای!

محمد علی فروغی در خاطرات ۹ فروردین خود می‌نویسد: ناهار در هوتل موریس خوردیم و بعد از ناهار به حضور شاه رفتیم. شاه مکرر می‌گفت چاق شده‌ای و احوال تئاتر فرانسه را از من گرفت و گفت دیشب آن‌جا رفتم و خیلی تعریف کرد.

بعد از آن به اتفاق میرزا حسین‌خان رفته مسیو و مادام هربت را برای فرداشب دعوت کردیم. میرزا حسین‌خان به دیدن ممتازالسلطنه رفت. من داخل نشدم. مقداری معطل شدم نیامد. برگشتم بلیط تئاتر فرانسه گرفتم و آمدم به هوتل (هتل) خودمان. میرزا حسین‌خان هم آمد و رفتیم بازی بود موسوم به Le Repas du Lion، خیلی خوب بود اما عشق و عاشقی نداشت.

ممتازالسلطنه با میرزا حسین‌خان از همان صحبت‌های مخصوص خود کرده بود.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۵۱.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مخالف ساندیسیون
    0

    احمد شاه آسوده بخواب اینا روی جد و آبادت را سفید کردن پدران شما لاقل جنگ میکردن و مغلوب میشدن و شکست خورده تن به قراردادهای ننگین میدادن اینا برای حکومت کردن بر مردم آب و خاک و معدن و ناموس و ... ایران را فروختن و میفروشن

    نظرات شما -
    • سخن نقدی
      0

      همیشه وقتی میخواهیم از یک وضع بد گلایه کنیم ، میرویم سراغ بدتر ها میگوییم لااقل فلان و فلان ، اما درک وضع خوب را با ناشکری جواب میدهیم. اگر دوره قبل از این دوران بود ، جنابعالی الان نمیتوانستی با گوشی هوشمند اینجا پیام بگذاری ، چرا که روحیه و منش پادشاهان پایین قرار دادن مردمشان است ، تا بتوانند بر آنان حکومت کنند. البته منکر وضع بد و شرایط بد اقتصادی امروز نیستیم ، که از بی عرضگی دولتی خیال باف و دولتی متکی به حرفو شعر و ... بوجود آمده . اما با وجود این مشکلات ، کسانی که در مرزها جان خود را در کف دست قرار داده اند و در مقابل بهای اندکی با ایمانشان حافظ این خاک و سرزمین هستن ، اینگونه سخنان واقعا اجحاف در حق آنها است ، هر چند که بعضی مسئولین بی خرد به این موضوع توجه ندارن. ولی ما برایشان دعا میکنیم که خداوند اجرشان دهد و به خانواده هایشان صبر و بردباری و عزت و برکت دهد.

    • مخالف ساندیسیون
      0

      جناب سخن نقدی : میشه بگید در این چهل و اندی سال غیر از دزدی و خیانت و چپاوول چه کاردیگری صورت گرفته چه شد شعار نه شرقی نه غربی میزان اختلاص یک روز بعد از انقلاب با هزینه های تمامی جنگهای تاریخ ایران برابری میکنه چه بر سر سفره های زیرزمینی آب کشور اومده خاک و معدن و میوه و ناموس و ...ایران را در چهل سال گذشته فروختن و دارن میفروشن جنگل زدایی و از بین رفتن مراتع و نابودی محیط زیست و ازدیاد بیماری سرطان به دلیل تاسیس و راه اندازی کارخانجات خطرناک فروسیلیس و فولاد و .... در نزدیکی شهرها صید کرال و جارو زدن خلیج فارس توسط چین واگذاری بخش اعظمی از خزر به روسیه برای همیشه فرونشست زمین رواج خرافه و خرافه پرستی ترور و جنگ افروزی حمایت از گروههای تکفیری و کشتار مردم معترض به گرانی کشتار دانشجویان فراری دادن نخبگان و ورزشکاران سهمیه بندی کنکور و اشتغال در ادارات و هزارن هزار مخروبه و فساد فقط روزی که ایران کارخانه ایران ناسیونال و ایران خودرو را داشت در آسیا کشوری نمی دانست کارخانه چیست و بعد از چهل سال کره و ژاپن و اندونزی و امارات و .... کجا رسیدن و ایران به چه فلاکتی مبتلا شده است

  • یاشا داریوش
    0

    اخ سی روزگار قدیم

  • امین
    0

    سلسله قاجار از بدترین سلسله های ایران بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها