حکم امام به حجت الاسلام کروبی چه بود؟

امام خمینی در ششم فروردین سال ۶۵ به حجت الاسلام مهدی کروبی حکمی دادند.

حکم امام به حجت الاسلام کروبی چه بود؟

امام خمینی (س) در تاریخ ششم فروردین سال ۶۵ در حکمی به حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی کروبی که آن زمان نماینده امام خمینی و رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی بودند، مأموریت رسیدگی به مسائل فرهنگی و آموزشی فرزندان شهدا، اسرا و مفقودین را دادند. متن حکم امام در ادامه آمده است:

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

جناب حجت‌ الاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی ـ دامت افاضاته

ضمن تشکر از زحمات جنابعالی که مسئولیت ارزشمند سرپرستی خانواده‌ های معظم شهدا، مفقودین، اسرا و معلولین را به عهده گرفتید، لازم می‌ دانم در امور فرهنگی فرزندان عزیزم، این یادگاران شهیدان و معلولین و مفقودین و اسرا، دقت بیشتر نموده، و آنان را از کودکستان تا دانشگاه به بهترین وجه اداره نمایید. از آنجایی که جامعۀ اسلامی ما استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی خویش را مدیون ایثارهای غیرقابل ترسیم این عزیزان می‌ داند، هر چه سریعتر با وزیران آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی طرحی را تنظیم نموده، و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم نمایید. اعضای محترم این شورا خود توجه دارند که بزرگ ترین و خداپسندانه‌ترین ارزش اسلامی خدمت به فرزندان این عزیزان است. «بنیاد مستضعفین» موظف است تمامی بودجۀ این کار عظیم را برعهده گیرد؛ و در صورت کمبود، دولت و «بنیاد شهید» و «بنیاد پانزدهم خرداد» اقدام کنند.

اینجانب از حوزه‌ های علمیه تقاضا دارم تا در صورت درخواست ورود به آن حوزه‌ ها، آنان را یاری، و به طور شایسته تعلیم و تربیت نمایند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ هایی را در جهت رشد استعداد و خلاقیت این فرزندان معظم تدوین نماید. ان‌شاءاللّه‌ مردم شهیدپرورمان تا آنجایی که مقدورشان است بدین کار الهی کمک نمایند.

نورچشمان عزیزم توجه خواهند داشت اکنون که رسالت بزرگ پدران بزرگوار خود را به دوش می‌ کشند، در راه تهذیب و تحصیل خود، با الهام از روح پرفتوح سربازان امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ تلاش وافر نمایند، تا با کسب دانش و معنویت اسلامی امور جامعه خویش را به دست گیرند. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.

6/1/65 - 15 رجب 1406

روح اللّه‌ الموسوی الخمینی"

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • OK
    0

    یار دیرین امام راحل (ره) با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال حصر چرا هنوز باید بدون محاکمه در حصر باقی باشد؟!

    نظرات شما -
    • لوبیا
      0

      خیلیا یار دیرین بودند مثل طلحه و زبیر و ،،،،،،،اما یار نماندند

    • به لوبیا
      0

      طلحه و زیبر از اصحاب و یاران حضرت رسول اکرم (ص) بودند و لزومی نداشت چونکه از اصحاب رسول (ص) بودند از اصحاب امیر مؤمنان حضرت علی (ع) باقی بمانند. طبیعی بود وقتی پیامبر اسلام (ص) رحلت کنند جنگ قدرت بین خاندان و اصحاب و یاران نزدیک آن حضرت بروز نماید و نبی مکرم اسلام (ص) نیز چنین احتمالی را دور از ذهن نمی دانستند. انشقاق و شعبه شعبه شدن دین ناب محمدی (ص) و امت واحد اسلامی و ایجاد فرقه های متعدد اسلامی از جمله شیعه و سنی ناشی از جنگ قدرت و جانشینی پیامبر بین نزدیکان و اصحاب آن حضرت بوده است.

    • لوبیا
      0

      معلومه سنی هستی ،طبق نظر شما یزید و شمر هم عاقبت بخیرند

  • مورچه
    0

    کروبی هم نهایت سواستفاده راازاین حکم انجام داد که همه اگاه هستندچرا زمانیکه دراین پست بود یک رزمنده ازاده درمجلس سیلی محکمی درگوش کروبی کوبید ومدتی بعدهم کروبی راازاین پست اخراج کردن

  • محمد
    0

    امام عزیز وبزگوار خودشان فرمودن که بعضی از افراد به ناحق مقام گرفتن کروبی حسود وجاه طلب است واصلا رای نیاورد خودش خودش را نخود هر آش میکنه مردم فریاد زدند ایشان اعدام باید گردد زنده بودنش صدقه سر مقام معظم رهبری است... اگر می بینید نظام سر پا است خداوند به حرمت خون شهدا ازآن نگهداری میکند وگر نه با این حقه بازها و عمروعاص های زمانه ما تاحالا همه چیز نا بود شده بود خدایا انسانهای زمانه ما که به هر دلیل دراین مملکت دو دستگی درست میکنند اگر قابل هدایت نیستن از روی زمین ریشه کن بفرما (امین یا رب العالمین)

    نظرات شما -
    • به محمد
      0

      به چه اتهام اثبات نشده و در دادگاه عادلانه و بی طرف محاکمه نشده ای باید اعدام می شد؟! به جرم اعتراض به نتیجه انتخابات و دستکاری در آراء مردم؟!

    • خ
      0

      فعلا که احمدی نژاد پته همه دا ره روی آب می‌ریزه ومیگه همه حرفها آقای کروبی و موسوی راست بوده

    • رضا
      0

      البته شما درست میفرمایید باید برای ادعاهاش محاکمه بشود و اگر استدلالی برای ادعاهاش نداشت اشکالی ندارد که اعدام هم بشود. الان که خود احمدی‌نژاد همون ادعاها دارد.

    • به رضا
      0

      اگر کسی خبر دروغی را بطور عمومی منتشر کند و در دادگاه صالح بی طرف اثبات گردد خبری را که بطور عمومی منتشر کرده دروغ بوده است این عمل مجرمانه او عنوان نشر اکاذیب {دروغ} دارد و مجازات آن حبس کوتاه مدت است و نه حصر یا اعدام!!!

    • حمزه
      0

      افراطیهای مملکت ما خوبه همشون قاضی القضاتند و برای همه حکم صادر میکنند و دادگاه صحرائی تشکیل میدند

    • به حمزه
      0

      افراطی خودتی! وقتی کسی در سایت خبری به عنوان کاربر پیام می گذارد و اظهار نظر می کند باید اطلاعات عمومی قوی داشته باشد تا بتواند با استدلال تحلیل درستی ارائه بدهد.

  • کاربر ناشناس
    0

    درود خدا بر حاج شیخ مهدی کروبی، عزت و سربلند ی و...... دست خداست، انشالله خدا حفظتون کند.

  • ناشناس
    0

    خدا همه را به راه راست هدایت کند الان باید بگویم عده ای بیمار مانع جذب واستخدام همین فرزندان شهدا و ایثارگران در دستگاه دولتی هستند اگر یک ایثار گری حتی با داشتن بالاترین مدرک و از نظر علمی توانمند باشد فقط بجرم اینکه مدرک تحصیلی دو مقطع یا یک مقطع دانشگاه ازاد باشد تهمت بی سواد وغیره می دهند حتی اجازه مصاحبه و بررسی پرونده علمی ایشان بدهند اگر دانشگاه معتبر نیست چرا به فعالیتش ادامه می دهد اگر هست چرا مانع جذب فارغ‌التحصیلان می شوند فقط بخاطر جناح های سیاسی و حسادت امیدوارم نمایندگان مجلس بخوانند و فکری به حال این جوانان مملکت باشند

  • حسن
    0

    سلام مردم کروبی شیخ نترس از صمیم قلب دوست دارند تندروها دیگر جایگاهی بین مردم ندارند

  • مورچه
    0

    خیلی متاسفم که حزب اصلاح طلب دست ب دامن یک فرد خطاکارشده برای علم کردن کاندیداتوری سابقه کروبی از زمانی مسولیت امور خانوادهای اسرا برعهده اش بود که همه اقایان واقف هستن وگفتن خطاهایش خجالت اوراست .فقط می تونم بگم خاک برسر تک تک حزب اصلاح طلب که دلخوش ب کروبی خطاکارهستن خجالت چیزخوبیست

  • ایرانی آزاده
    0

    میگم خبر فوری خیلی ادعا داری اونوقت پیام من رو درباره ی آقای خاتمی عزیز منتشر نمی کنی در عوض پیام هایی رو چاپ می کنی که آکنده از بی ادبی است. و اقعا برات متاسفم.

  • ق
    0

    آخر جواب احمدی نژاد را نداد که ۳۰۰ میلیونی که از شهرام جزایری گرفت چه کار کرد ..میزان حال فعلی افراد است...

  • امید
    0

    خدا پدرتوبیامرزه .یه اخوند از اون موقع بااسم امام راحل داره خلاف میکنه وباعث ایجادتنش ورعب ووحشت وخیلی مسایله دیگه تو مملکت شده وخیلی ها رو به کشتن داده وخیلی خانواده هارو عذادار کرده .انتظار اشد مجازات بازنه این جور افراد رو هم‌داریم ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها