خبرفوری عملکرد یکساله مجلس یازدهم را بررسی کرد

نگاهی به کارنامه مجلس یازدهم در 365 روز/ از توییت اشتباه تا دستکاری در بودجه 1400/ تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر ترکیب هیات رئیسه مجلس چه بود؟

288 روز از مجلسی که تابلوی نیروهای انقلابی را به دست گرفته می گذرد، در همین بازه زمانی کوتاه بهارستان نشین ها چالش های متعددی داشتند و به نظر می رسد بیش از آنکه توانسته اند مشکلی بردارند، گره هایی بر اقتصاد کشور زده اند.

نگاهی به کارنامه مجلس یازدهم در 365 روز/ از توییت اشتباه تا دستکاری در بودجه 1400/ تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر ترکیب هیات رئیسه مجلس چه بود؟

به گزارش خبر فوری ، در سال 99 که اولین اجلاسیه مجلس یازدهم بود، 97 جلسه علنی و 10 جلسه غیر علنی تشکیل شد که عمده نشست های غیرعلنی مرتبط با مسائل اقتصادی و مشکلات روز کشور بود. طبق اعلام هیات رئیسه قوه مقننه در 6 ماه نخست این دوره از پارلمان 1520 تذکر کتبی به رئیس جمهور و وزرا داده شد، 1136 سوال از وزرا اعلام وصول شد و تقاضای 82 مورد تحقیق و تفحص مطرح شد.

خرداد تنش زا، مرداد جهنمی

در سه ماهه نخست آغاز به کار مجلس انتظار می رفت به دلیل ناآشنا بودن نمایندگان به فضا و کار قوه مقننه حواشی زیادی رخ دهد که همین طور هم شد، علی خضریان نماینده پر سر و صدای مجلس در اولین روز آغاز به کار پارلمان پستی در توییت منتشر می کند که به عنوان اولین سوتی مجلس یازدهم برای همیشه در اذهان عمومی باقی می ماند، او از ایستگاه متروی بهارستان عکسی منتشر می کند که مربوط به فصل زمستان است و مدعی می شود برای آمدن به مجلس از مترو استفاده کرده است اما به دلیل حضور رئیس جمهور درمجلس ایستگاه بهارستان تعطیل بود.

بررسی اعتبارنامه نمایندگان اولین کار مجلسی ها است، در مجلسی که کفه اصولگرا ها از اصلاح طلب ها سنگین تر است، قابل پیش بینی بود که کار برای اقلیت سیاسی سخت خواهد شد به نحوی که با سماجت و پیگیری ها زاکانی که اکنون رئیس مرکز پژوهش ها مجلس است، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به دلیل فساد و رانت رد شد و اعتبارنامه دلخوش نماینده صومعه سرا که سابقه دو دوره نمایندگی در مجلس را داشت با تعهد پذیرفته شد، اتفاقی که تا دوره دهم مجلس بی سابقه بود.

از دیگر اتفاقات سه ماهه نخست مجلس پرداخت ودیعه 200 میلیونی مسکن به نمایندگان، انتخاب چالش برانگیز دبیر کمیسیون ها، اظهار نظر احمدی بیغش در مورد توافق 25 ساله ایران و چین، دیدار ویدیویی نمایندگان با مقام معظم رهبری ، تشکیل پر حاشیه کمیسیون ها و تغییر متناوب آیین نامه داخلی برای حل و فصل این چالش و انتخاب پر حرف و حدیث مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کل کشور بود.

اما مرداد برای رئیس جمهور ماه داغ و آتشینی بود، دولت یازدهم که تا سال پیش مجلسی همراه داشت، اکنون باید از مجلسی منتقد برای وزارت خیابانی در صمت رای اعتماد می گرفت، نمایندگان به بهانه عدم حضور روحانی در مجلس به دلیل شیوع بیماری کرونا وزیر پیشنهادی را نپذیرفتند. در مرداد ماه نمایندگان از عباس آخوندی در کمیسیون اصل 90 شکایت کردند و تلاش کردند در برگزاری کنکور 99 که چندین بار به تعویق افتاد نقش آفرینی کنند و بر رعایت پروتکل های بهداشتی در شعب برگزاری کنکور نظارت کردند.

عقب نشینی مجلس

نمایندگان درنهایت برای ساماندهی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به رزم حسینی وزیر پیشنهادی بعدی دولت رای اعتماد دادند هر چند که این بار هم رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده بود اما مجلسی ها برای کاهش تنش در کشور از موضع خود عقب نشینی کردند.

اما روحانی مجدد به دست نیروهای انقلابی مجلس بهانه داد و جلسه سران قوا را به دلیل بازدید قالیباف از بیمارستان امام خمینی(ره) لغو کرد و دوباره فریاد نمایندگان بلند شد. با این حال دوباره توپ به زمین مجلسی ها برگشت و ماجراهای اختصاص سهمیه واکسن آنفولانزا و دانا پلاس ها افکار عمومی را از خانه نشینی رئیس جمهور دور کرد.

سه ماهه پر تصویب

از آذر تا بهمن، نمایندگان روی دور تصویب قوانین افتادند و در کارنامه خود تصویب مالیات بر خانه های خالی، تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ، تصویب قانون نابودی اسرائیل، رد کلیات شفافیت آرا نمایندگان برای سومین بار و رد کلیات لایحه بودجه 1400 درج کردند.

حالا کمی برای نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس روشن شده است که در قوه مقننه چه کارهایی می توانند انجام دهند و چه کارهایی در حوزه اختیاراتشان نیست از این رو محمدباقر قالیباف با رئیس جمهور برای اجرایی شدن طرح معیشتی مذاکره کرد.

مجلس یازدهم برای اولین بار میزبان نشست سران قوا می شود و روحانی در این نشست حاضر شد. با وجود همراهی دولت با مجلس، نمایندگان داغ جدیدی بر دل دولت می گذارند و در یک روز به ظریف، ژنرال دیپلماسی دو کارت زرد می دهند. اما آذر ماه فصل بررسی بودجه سنواتی مثل روال همیشگی شروع شد و چالش هایی را به دنبال داشت ابتدا روسای قوای مفننه و مجریه نامه نگاری کردند، سپس در دی ماه نشست مشورتی برگزار کردند و در نهایت در بهمن ماه کلیات آن را رد کردند تا دولت مجددی سند مالی کشور را تنظیم کند. در این میان رئیس مجلس به مسکو رفت و با وجود اینکه حامل پیامی از رهبری بود نتوانست به دست ولادیمیر پوتین و پیام را به رئیس مجلس دومای روسیه تحویل داد و گفتند وزارت خارجه نتوانست هماهنگی های لازم را انجام دهد. قالیباف در بهمن ماه ویبناری با رئیس مجلس چین داشت و درباره حل مشکل مرغ در کشور اظهارنظری کرد که مرغداران واکنش شدیدی به آن نشان دادند.

اسفند، ماه سردرگمی

مجلس به عمر خود بررسی بودجه سنواتی به سبک و سیاق مجلس یازدهمی ها ندیده بود، آیین نامه داخلی ملاک بررسی جزییات، بندها و تبصره ها نیست، حتی اگر تبصره ای به رای گذاشته می شود، رئیس جلسه می تواند به بهانه های مختلف مجدد مصوبه را اصلاح کند، حتی نمایندگان هم متوجه نشدند چه چیزی را تصویب کردند اما دیگر تصویب کردند تا کشور سال آینده بدون دفترچه دخل و خرج نماند. اسفند ماه، لایحه بودجه اصلاحی 1400 در مجلس تصویب شد و بر اساس آن وام 100 میلیون به زوج های جوان اختصاص پیدا کرد، برای خانواده ها با شرایط خاص تسهیلات 150 میلیونی مسکن لحاظ شد، پیشنهاد تغییر در سهمیه بندی بنزین در بودجه از سوی نمایندگان پذیرفته نشد، برای اینفلوئنسرها ضرب‌الاجل دو ماهه برای اخذ مالیات دیده شد،مقرر شد از اپراتورهایمخابراتی مالیات دریافت شود و با چندبار اصلاح در نهایت نالیت 10 درصدی به قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه ها بستند و هنرمندان را ملزم به پرداخت مالیت کردند.

در میانه تصویب لایحه بودجه مجلس به تفاهم سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرد و بیانیه ای پیرامون بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شد. نمایندگان در ضمن آشنایی با بودجه ریزی در کشور نامه ای به رئیس قوه مقننه زدند تا در انتخابات 1400 حاضر شود که البته این موضوع در حد شایعه باقی ماند.

فرودین 1400، حمایت از قرار دادچین

نمایندگان در ابتدای سال جدید از قرارداد چین حمایت کردند اما تاکید داشتند که باید این قرارداد زودتر به نتیجه می رسید و برای آنکه نقشی در این موضوع داشته باشند درخواست تشکیل کمیسیون نظارتی برای حسن اجرای این سند را مطرح کردند.

مجلسی ها سال اجلاسه اول را سخت شروع و سخت تر به اتمام رساندند، اما انتظار می رود از سالی که گذشته تجربه های درستی دریافت کرده باشند و سال آینده با دولت تازه کار گره های کورتری به مشکلات کشور نزدند. پرونده گرانی ها نیز روی میز مجلس قرار گرفت و گزارش کمیسیون اقتصادی درباره گرانی و نابسامانی های اخیر بازار برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارسال شد. نمایندگان در فرودین ماه طرح جهش تولید و تأمین مسکن در دستورکار قرار دادند که با بررسی این طرح در جامعه حرف و حدیث هایی ایجاد شد و مردم نگران آن هستند که دریافت مالیات از خانه های خالی و غیره کلید بخورد. همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره استنکاف از اجرای ماده (1) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، با موافقت 190 نفر از نمایندگان به قوه قضاییه ارجاع شد.

اردیبهشت 1400، سوال و کارت زرد

با نزدیک شدن به پایان عمر دولت دوازدهم، مجلسی ها دست به کارت زرد شدند و پشت سر هم وزرا را برای پاسخ به سوالات خود به مجلس کشاندن و کارت زرد دادند. امیر حاتمی اما از جمله وزرایی بود که مشروط کارت زرد نگرفت. اما دژپسند وزیر اقتصاد دومین کارت زرد خود را از مجلس یازدهم بود و در مجموع 4 کارته شد. رزم حسینی که با حمایت تمام قد مجلسی ها وزیر صمت شد اولین کارت زرد خود را از نمایندگان گرفت

اردیبهشت ماه پر چالشی بود، چرا که مجلس به دلیل دست بردن در قانون بودجه 1400 زیر سوال کرد آن هم مجلسی که ادعای شفافیت داشت. از سوی دیگر فایل صورتی از وزیر امور خارجه منتشر شد و نمایندگان توانستند با پرداختن به آن افکار عمومی را از توجه به دستکاری در ردیف های بودجه منحرف کنند و به بهانه همان فایل صوتی تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را کلید زدند. طرح قانون بانک مرکزی نیز از مواردی است که مجلس و به خصوص کمیسیون اقتصادی آن را دنبال کرد و در نهایت بررسی این طرح دو شوری شد.

خرداد؛ قالیبافی که دوباره رئیس شد

یکسال از تشکیل مجلس یازدهم گذشته است و نوبت آن بود که ترکیب هیات رئیسه مجدد انتخاب شود، قالیباف توانست برای دومین بار اعتماد نمایندگان را جلب کند و کرسی ریاست را حفظ کند اما ترکیب هیات رئیسه دست خوش تغییرات بسیاری بود که نشان می دهد انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه بی تاثیر نبوده است چرا که قاضی زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری دست از نایب رئیسی برداشت و امیرآبادی که دست راست قالیباف بود به دلیل نحوه برخورد با نمایندگان در طول یکسا گذشته نتوانست کنار رئیس مجلس بنشیند.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • سید
    0

    مردم هیچ انتظاری از این مجلس فرمایشی و دو درصدی وحلقه به گوش حکومت ندارند.

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      سید جان سلام !...بله...مردم فقط از این دولت 25 میلیونی تدبیر انتظار دارن...

    • الن
      0

      جناب زرگانی و سید مردم دیگه از جمهوری اسلامی انتظاری نداردن ، نظام امتحان خودش رو پس داده

  • ..
    0

    خبر فوری چرا اینقد سیاه نمایی میکنی. جمع کن خودتو با این خبرات و با این نحوه تیترخبر زدنت

  • زم
    0

    خوب معلومه دارید از کارکرد مجلس میسوزید.ننگ بر شما افساد طلبان

    نظرات شما -
    • حق
      0

      احتمالا با روح الله زم نصبتی ندارین؟؟

  • متین
    0

    کارنامه ای که مسئولین میبینن از خودشون ممتاز .از نگاه مردم همه صفر ..واقعا وضعیت مردم رو نمیبینن/؟؟ اصلا دوره قبل همه دزد و قاچاقچی .این یک سال که اینا اومدن چه کار مثبتی انجام دادن ؟؟

  • ب
    0

    از زدن زیر گوش سرباز هم بگو

  • فتاحی
    0

    این قدر گره کور و سفت و سخت این اصلاحیون و خود باخته ای مثل لاریجانیون زدن این مجلس که هیچ سالها باید زور زد تازه برگردیم به سال ۹۲.

  • مورچه
    0

    درمجلس پلمپ شود بهتراست این مجلسی که من دیدم بجزخسارت هیچ چیزدیگری عایدمردم نخواهدشد

  • رضا
    0

    هر وقت تحقیق و تفحص از کارهای شهردار قبلی به نتیجه رسید یعنی قانون اجرا شده واگر نه همش دروغ و الکیه

  • رضا
    0

    خسته نباشید نمایندگان مجلس دوره همی .!!!مصوبه اخیر در ارتباط با تعیین یکسان سقف حقوق شمال و جنوب باعث نابود شدن معیشت کارکنان عملیاتی مناطق جنوب و بخصوص جزایر شده است در واقع چه در تهران کار کنیم یا در مناطق جنوب و جزایر صنعتی و عملیاتی هیچ فرقی ندارد . خسته نباشید که خانواده و معیشت این دسته از کارکنان را نابود کردید . ما کارکنان مناطق صنعتی و عملیاتی جزیره خارگ به شما رای دادیم تا بی عدالتی های مجلس قبل تکرار نشود . آیا می دانید با مصوبه اخیر اکثر کارکنان مناطق جنوب و جزایر نفتی در ماه جاری حقوق در یافت نکردند ؟واقعا خسته نباشید .

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    واقعا مردم هیچ مامن و پشتوانه ای و بلندگوئی در هیچ جا ندارندو همه مسئولین فقط با ریا و تظاهر و شعار و حرافی و تبلیغات دنبال مسائل شخصی و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی خود هستند.....!!! واقعا مردم بیچاره ایران در بد منجلابی گیر کردند و راه پیش و راه پس ندارند ..... خدا و همت به جد مردم می تواند کشور و زندگی مردم را از این گرداب و زندگی خفت بار و نکبت بار نجات دهد...

  • علی سرمدی
    0

    حق دارید ناراحت باشید واقعاً این مجلس ده برابر مجلس قبل کارکرده حالا کسانی که به نفعشان نیست بزار بسوزن این مجلس مجلس ۲۰ دقیقه‌ای نیست تازه تمام کارهای خوبی که کرده نگفتی خبر فوری،سیاسی بازی بسته دیگه

    نظرات شما -
    • ع.س
      0

      اقا فقط یک نمونه از کارهاشونو که واقعا به نفع مردم بود بگو من ایمان میارم بهت

  • jjj
    0

    بهترین مجلس از اول انقلاب تا الان بوده!!!!اگه مجلس قبلی بود که الان دلار روی 40 بود

  • الن
    0

    بهترین تعبیر رو از مجلس رضا خان داشت: طویله!!!

  • جمهوری دموکراتیک ایران
    0

    یاد قانون اساسی ۱۲۸۵ مشروطه به خیر.چه خون های مقدسی برای آزادی در ایران ریخته شده ولی هنوز در حسرت ان ایران می سوزد.هنوز مردم رعیت و صغیر هستند و ولی نعمت و ارباب باید برای انها تصمیم بگیرد.

  • حامد
    0

    این مجلس دیگه زد نابود کرد اقتصاد رو....قابل توجه کسانی که دنبال ریاست جمهور انقلابی اند این وضع امروز ثمره مجلس انقلابی است چسب دوقلو شده بیست هزار تومان علی برکت الله

    نظرات شما -
    • علی
      0

      وضع اقتصاد تقصیر کیه؟؟؟

    • الن
      0

      علی جوون قطعا فقط رئیس جمهور در اقتصاد دخیل نیست!!

  • حق
    0

    دلتون زیاد خوش نباشه کسایی به اینجا رسیدن پا رو شونه های خیلیا گذاشتن دولت آدمهایی رو احتیاج داره که خزانه دولت رو پر کنن نه اینکه دلسوز مردم باشن

  • محمد طاها
    0

    نه ماشالله مجلس خوبیه، همینکه در بودجه کشور دستکاری کرد ونمایندگانی که با نمره کیلویی مدرک گرفتن ونفهمیدن چی تصویب کردن خودش نعمتی است حالا در نظر بگیر منبعد دیگه دولتم از خودشون چی بشه خدا داند، مگه دزدی فقط باید از دیوار مردم بری بالا

  • mohammad
    0

    شما اصلاح طلب ها چون مجلس فعلی و دولت بعدی از دست تون رفته از الان تا ۴ سال دیگه فقط باید انقدر بد بگید که روی افکار مردم تاثیر بزارید، ولی خدارو شکر که مردم میدونند که از ابتدای انقلاب، ۳۲ سال دولت دست اصلاح طلب ها بود و دیدیم که چه گلی سر مردم زدید، واقعا خسته نباشید

  • علی
    0

    وقتی مجلس با رای حداقلی مردم شکل بگیرد نتیجه ای بهتر از این نیز نخواهیم داشت تازه عملکرد مجلس کلی بزک شده که بعدها واقعیت مشخص خواهد شد و دلیل عدم شرکت مردم و رای حداقلی آنان در انتخابات مجلس نارضایتی آنان از وضعیت فعلی اداره کشور نه فقط دولت بلکه همه قوا و نهاد و سازمانها درست کار نمی کنند حالا اگر آقای کدخدایی به نمایندگی از شورای نگهبان می گوید مشارکت کم از مشروعیت انتخابات نمی کاهد دقیقا درست می گوید چون آنها اصلا اعتقادی به جمهوری اسلامی ندارند و بر خلاف ادعای آنان اجرای قانون ملاک کارشان نیست بلکه آنان متخصص لابی گری و رانت برای دوستان و افراد سفارش شده هستند !

  • ایرانی
    0

    این مجلس ایدال حاکمیت مغضوب ملت است . مجلسی یک دست و نوکر صفت که فقط اوامر ارباب اجرا می کند...

  • معلم
    0

    با سلام اگر راست می گویید چرا 4ماه است برای تصویب رتبه بندی معلمان هنوز قدمی برنداشته اید و صغری و کبری می چینید. البته شما هم درعمل صفرهستید چون وقتی چیزی به نفع مردم باشد پنبه درگوش می گذارید و بهانه های واهی می اورید.

  • رفراندوم
    0

    چیزی که مردم از مجلس ضد انقلاب دیدند فقط استیضاح بود ،،به نفع مردم چکار کردند؟؟؟جلوی کدام گران فروشی را گرفتند؟؟خودرو سازان که برای دولت نیست ،برای حکومت!!! ضد انقلاب برای این نوشتم که مردم انقلابی ایران عزیز نقشی در انتخاب آنها نداشتند،،

  • علی
    0

    برخلاف این چیزی که شما نوشتید، اتفاقا این مجلس پر کارتر بوده، اینکه ازثروتمندان مالیات میگیره یا یقه کارهای بی منطق دولت رو میگیره کجاش مشکل داره. به نظرم این گزارش مغرضانه بود

    نظرات شما -
    • حق
      0

      کسی که خونه میخواد بفروشه ثروتمنده و مالیات میگیرن به عنوان مالیات بر ارث مالیات نقل و انتقال مالیات ملک اوقافی مالیات حق واگذاری و غیره... گفتم خونه مال خودتون اگه چیزی موند بدین به من این هم گرفتن مالیات

    • فرهاد
      0

      علی آقا از خواب بدار شو این مجلس جز وعده وعید وسوتی دادن کار دیگه نکرد سیلی زدن تو گوش سرباز یا وعده وعید دروغشد کار کردن فحاشی کردن تو صحن علنی همه نمایش بود از مجاس بی سواد انتظار نداشته باش

    • ،
      0

      مرد حسابی،مالیات بر ماشین گذاشتند.اخه ماشینی که توی ایران قیمتش به دلار چند برابر قیمت واقعی است و علاوه بر این و حق دلالی و ... ،تورم زیاد داره ،مالیات گذاشتن داره؟ خدا از سرتون نگذره.

  • فرهاد
    0

    مجلس با رای حد اقلی مردم همیشه تو حاشیه بود هیچ کاری برای مردم نکرد فقط سرو صدا وجنجال به پا میکردند که مردم را گول بزنند ومال بیت المال را هدر بدهند

  • حسن
    0

    مجلس بی سوادان ک مجس کم رای ودروغگو

  • علی
    0

    بیسوادترین وبی ثبات ترین مجلس بعدازانقلاب است.مالیات بستن به ریش مردم زمانی است که خدمات داده شودنه اینکه جیب مردم رابزنند.چرامالیات بعضی ازنهادهاباسرمایه ملی فربه میشوندجرات اخذانراندارند؟ ازطریق بورس، خودرو؛ طلاوارز واملاک جیب مردم راخالی کردندحالا رسیده به تنهاتنفس مردم که سرمایه اندک ذخیره شده راخالی کنند.حالا مانورعملکرد۳۶۵روزمجلس رامیدهند.کمی فکرکنیدوبه خداپناه بیاوریم.!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها