۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

باتوجه به تعطیلی اغلب مراکز مشاوره و روانشناسی در ایام نوروز، انتظار می‌رود صدای مشاور بهزیستی فعال باشد اما سامانه ۱۴۸۰ در استان مرکزی به تعطیلات رفته و از دسترس خارج شده است.

۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

حالم بده، دارند تو دلم رخت می‌شویند، تحمل کوچک‌ترین صدایی ندارم، شب‌ها کابوس می‌بینم، از بس عصبی و ناراحت هستم پدرم را شب گذشته به سمت درب حیاط هل دادم، وقتی به خودم آمدم پدرم را دست شکسته و صورت زخمی در میان خرده شیشه‌های درب حیاط دیدم، دارم دیوانه می‌شوم.

همه مراکز مشاوره و دفاتر روانشناسی تا بعد تعطیلات نوروز بسته است، تنها امیدم خط صدای مشاور بهزیستی استان «۱۴۸۰» بود که آن هم پاسخگو نیست. نمی دانم تا کی می‌توانم این خشم و ناراحتی را تحمل کنم می‌ترسم دفعه بعد ناخواسته بلایی سر کسی بیاورم و مرتکب جرم شوم.

۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

صحبت‌های بالا بخشی از صحبت‌های محمد بود که از من به عنوان خبرنگار خواسته بود پیگیری کنم که چرا در این ایام تعطیلی نوروز خط صدای مشاور بهزیستی پاسخگو نیست، هر چند ۲۸ اسفند سال ۹۹ در گفتگویی که با حاجی مرادی، مسئول روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی در رابطه با خدمت رسانی خط صدای مشاور داشتم، وی اعلام کرده بود این خط در ایام تعطیلات ایام نوروز مثل گذشته با حضور مشاورین مجرب آماده خدمت رسانی به مردم استان است.

رها در سکوتی محض

برای بررسی صحت صحبت‌های محمد، با خط صدای مشاور ۱۴۸۰ در فواصل زمانی مختلف تماس گرفتم بعد از شنیدن صدای چند بوق آزاد، این پیام مخابره می‌شد «سلام، شما با صدای مشاور بهزیستی تماس گرفته‌اید. ساعت کاری مرکز از ۸ صبح لغایت ۱۱ شب است. مشاوران ما در زمینه‌های خانواده، زناشویی، کودک، تحصیلی و اعتیاد آماده پاسخگویی به شما هستند» پس از اتمام این پیام مخاطب پشت خط بدون اینکه پیامی اعلام شود لطفاً منتظر بمانید یا بوق ممتدی بخورد، در سکوت محض به حال خود رها می‌شود تا خط قطع شود.

برای پیگیری عدم پاسخگویی خط ۱۴۸۰ با زهرا امینی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی تماس گرفتم طبق روال دو ماه گذشته وی تلفنم را در لیست تماس‌های مسدودی قرار داده بود به همین جهت با رئیس روابط عمومی بهزیستی استان تماس گرفتم تا موضوع عدم پاسخگویی خط ۱۴۸۰ را جویا شوم ولی وی نیز پاسخ نداد.

۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

برای بررسی بیشتر از نحوه خدمت رسانی خط ۱۴۸۰ با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان مرکزی تماس گرفتم، هر چند خط اورژانس اجتماعی زیر مجموعه معاونت پیشگیری بهزیستی نیست ولی خط ۱۴۸۰ موردهای اورژانسی همچون خودکشی، کودک آزاری و خشونت را برای مداخله به اورژانس اجتماعی ارجاع می‌دهد، پس از برقراری تماس با اورژانس اجتماعی، کارشناس آن عنوان کرد خط صدای مشاور بهزیستی استان تا پایان تعطیلات نوروزی خدمات مشاوره‌ای ارائه نمی‌دهد و تعطیل است.

با توجه به اطلاع من از پاسخگویی و ارائه خدمات مشاوره‌ای خط ۱۴۸۰ در ایام تعطیلی نوروز در سایر استان‌های کشور موضوع تعطیلی خط صدای مشاور بهزیستی استان را از مهناز سالاروند، معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی پیگیری کردم، وی با رد صحبت‌های کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی، گفت: خط صدای مشاور به دلیل اینکه سال گذشته مشاوران آن تا ساعت ۱۱ شب خدمات مشاوره‌ای ارائه داده‌اند و به دلیل خستگی نیروها و عدم اضافه کردن نیروی جدید به خط صدای مشاور بهزیستی استان در سال گذشته، این خط به مدت دو روز تعطیل است.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا استان مرکزی تنها استان کشور است که امسال در ایام تعطیلات نوروز خدمات مشاوره‌ای از طریق خط صدای مشاور ارائه نمی‌دهد، گفت: در ایام نوروز افرادی که قصد تماس با خط ۱۴۸۰ دارند موردشان اورژانسی نیست، ضمن اینکه یک نفر را ما برای پاسخگویی به خط ۱۴۸۰ گذاشته‌ایم.

۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

صحبت‌های معاون پیشگیری در حالی به پایان رسید که هنوز چند نکته جای ابهام دارد؛ بر فرض پاسخگویی یک نفر به خط ۱۴۸۰، بر اساس آخرین سرشماری جمعیت نفوس و مسکن فقط جمعیت کلانشهر اراک بدون احتساب جمعیت روستایی ۵۳۱ هزار و ۵۲۳ نفر است که اگر یک درصد این جمعیت بخواهند در ایام تعطیلات با خط صدای مشاور تماس بگیرند جمعیتی بیش از ۵ هزار نفر در طول شبانه روز با این خط تماس خواهند گرفت، ضمن اینکه فردی که به عنوان مشاور برای پاسخگویی قرار داده‌اند با توجه به اینکه تخصص‌های مشاوران در حوزه‌های اعتیاد، زناشویی، ازدواج، تحصیل، کودکان و… متفاوت است، آیا این یک مشاور می‌تواند در تمام این حوزه‌ها مشاوره تخصصی ارائه دهد؟ و مهمتر از همه می‌تواند بی وقفه بیش از ۱۲ ساعت در طول روز مشاوره دهد؟

وضعیت نامناسب استان مرکزی در برخی از شاخص‌های سلامت روان

۱۷ اسفندماه سال ۹۹ دکتر علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در هفدهمین جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده و شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های فعلی موضوع سلامت روان است، متأسفانه استان مرکزی در برخی از شاخص‌های سلامت روان وضعیت مناسبی ندارد و لازم است که در این راستا آسیب شناسی و سیاست گذاری مناسب داشت.

در این جلسه دکتر مریم چگینی رئیس گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: باید نسبت به وضعیت موجود و اقدامات لازم در این راستا حساسیت داشت. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۰ درصد افزایش اختلالات روان در جهان گزارش شده است.

۱۴۸۰؛ مشترکی که از دسترس خارج شده است

وی ادامه داد: مطالعات در دهه ۸۰ نشان می‌دهد که اختلالات روانپزشکی از نظر بار بیماری‌ها پس از حوادث در رتبه دوم قرار دارد و در سال ۹۰ این اختلالات به شیوع ۲۳ درصدی و در سال ۱۳۹۸ به ۳۳ درصد رسیده است.

آیا عدم پاسخگویی سامانه ۱۴۸۰ مصداق ترک فعل است؟

هر چند آماری از وضعیت سلامت روان استان مرکزی در اختیار رسانه‌ها نیست که خبرنگار حوزه اجتماعی به آن استناد کنند ولی سوال اینجاست که آیا عدم پاسخگویی خط ۱۴۸۰ در ایام تعطیلات نوروز مصداق ترک فعل مجموعه بهزیستی استان مرکزی از انجام وظایف سازمانی نیست؟

می‌طلبد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری به عنوان ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها در سند آسیب‌های اجتماعی استان، متولی پیشگیری و کاهش خشونت در استان مرکزی و مهمتر از همه متولی اجرای بخشنامه ترک فعل مدیران که از طرف رئیس دستگاه قضا ابلاغ شده است ورود پیدا کند. زیرا مسأله سلامت روان، مسأله کم اهمیتی نیست که در ایام تعطیلات نوروز به حال خود رها شود و اگر نتیجه احتمالی عملکرد ضعیف یک دستگاه به هر دلیلی به وقوع خشونت، بزه و یا جرمی باشد چه کسی پاسخگوست؟

چندی پیش سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه پایین بودن سطح مطالبه گری در استان را هشدار داد و از رسانه‌ها خواست در این حوزه ورود جدی تری داشته باشند، حال همچون گذشته طبق رسالت رسانه‌ای خود موضوعی را بدون هیچ کم و کاستی منعکس می‌کند تا مسئولان اجرایی و نظارتی در راستای انجام وظایف سازمانی خود اگر نقصی وجود دارد آن را مرتفع کنند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها