نماینده مردم سقز و بانه:

کولبری نتیجه بیکاری و خالی ماندن سفره‌ها‌ست/ باید کارخانه‌های تعطیل احیا شوند

نماینده مردم سقز و بانه گفت: استان ما از لحاظ اشتغال، استان محروم و کم‌برخورداری است. ما در حوزه‌ی اشتغال صنعتی رتبه ۲۷ را داریم و در آمار بیکاری، فکر می‌کنم جزو سه استان آخر باشیم و این وضعیت نگران‌کننده است.

کولبری نتیجه بیکاری و خالی ماندن سفره‌ها‌ست/ باید کارخانه‌های تعطیل احیا شوند

بهزاد رحیمی در خصوص وضعیت اشتغال در کردستان گفت: استان ما از لحاظ اشتغال، استان محروم و کم‌برخورداری است. ما در حوزه‌ی اشتغال صنعتی رتبه ۲۷ را داریم و در آمار بیکاری، فکر می‌کنم جزو سه استان آخر باشیم و این وضعیت نگران‌کننده است.

او با بیان اینکه چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که برای کاهش بیکاری،‌ فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کنیم، گفت: برای افزایش اشتغال باید واحدهای تولیدی را توسعه دهیم. متاسفانه از آنجا که استان کردستان صنعتی نیست، چنین وضعیتی داریم. با صنایع کوچک و کارگاه‌هایِ زیر ده نفر نمی‌شود وضعیت اشتغال را در استان تقویت کرد و حتما باید سراغ صنایعی برویم که بالای صد نفر اشتغال داشته باشند.

رحیمی اظهار داشت: در استان کردستان، صنعت پلاستیک‌سازی بارز را که بالای صد نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، می‌توان نمونه‌ای از این صنایع دانست و در منطقه هم می‌توان به کارخانه‌های لامپ‌سازیِ لوازم خانگی اشاره کرد که در حدود ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. توسعه‌ی چنین صنایعی برنامه‌ی ماست.

نماینده مردم سقز و بانه در ادامه گفت: در حوزه انتخابیه ما بیکاری بسیار زیاد است و افراد به خاطر نبود شغل و درآمد به سمت کولبری می‌روند. الآن چند تا از تولید کنندگان و صاحبان صنایع، کارگاه‌هایی ایجاد کرده‌اند و بیکاران را جذب می‌کنند و حداقل حقوق قانون کار را هم به آنها پرداخت می کنند. رویکرد ما این است که تعداد این نوع واحدها را افزایش دهیم. خوشبختانه در خصوص حوزه‌ی انتخابیه خود باید بگویم که بحث راه‌اندازیِ فرودگاه سقز، ذوب آهن سقز و معدن طلا و کارخانه دخانیات، که تفاهم نامه آن را امضا کردیم، مطرح است. هر کدام از اینها، میانگین ۱۵۰ نفر نیرو می‌گیرند و این خود می‌تواند به اشتغال کردستان کمک کند.

بهزاد رحیمی با تأکید براینکه مردم این مناطق به اجبار به کولبری روی می‌آورند، گفت: مردم عمدا و آگاهانه به سراغ این کار نمی‌روند که جان خود را به خطر بیندازند، آنها به خاطر نداشتنِ درآمد و خالی بودنِ سفره‌هایشان تن به این کار می‌دهند. ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم سراغ این کار نروند، چراکه در اینصورت هزینه و درآمدی برای زندگی ندارند. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که زمینه اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. در این صورت بعید می‌دانم مردم به سراغ کولبری بروند مگر کسانی که از این راه منافع خود را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم سقز و بانه در خصوص تعطیلیِ برخی از کارخانه‌ها، مثل فولاد زاگرس و راهکارهایی که برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه‌ها جود دارد، گفت: برای راه‌اندازی کارخانه‌هایی چون فولاد زاگرس، باید کارگروهی برای رفع موانع تولید برگزار شود تا ببینیم مشکل اصلی آن کجاست.

او افزود: متأسفانه یک سری از کارخانه‌ها مدیریت مالی و یا مدیریت کاری ِ خوبی نداشتند و در مورد یک سری هم مشکل این است که براساس مطالعاتِ درستی کارخانه راه‌اندازی نشده است. به طور مثال درخصوص فولاد زاگرس، مشکلِ تأمینِ مواد اولیه وجود دارد و طبیعتا وقتی مواد اولیه نباشد تولیدی هم وجود نخواهد داشت.

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی برای حل مشکل اشتغال در استانِ کردستان وجود دارد یا خیر، گفت: تضمین که نمی‌توان داد اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تحقق پیدا کند. البته همینطور روی کاغذ هم حرف نمی‌زنیم، باید میدانی وارد عمل شویم و اگر صنایعی مشکل دارد، ببینیم مشکل کجاست و آن را حل کنیم.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها