بازار مرغ سامان گرفت؟

گشت در بازار نشان می‌دهد همچنان وضعیت بازار مرغ به ثبات مورد نظر نرسیده و علاوه بر کمبود عرضه، بسیاری از واحد‌های فروش تعطیل هستند.

بازار مرغ سامان گرفت؟

تنها یک روز از آغاز شروع سال جدید گذشته است. در گیر و دار خرید عیدانه مردم سری به بازار زمین تا ببینیم مشکل دو محصول اساسی و پر حاشیه چند مدت اخیر بر طرف شده یا نه.

برای خرید روغن چند مغازه سطح شهر سرکشی کردیم و کمبود‌ها کماکان پابرجا بود. اگرچه با رسیدن سال جدید میزان تقاضا برای روغن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد اغلب مردم روغن مورد نیاز خود را در خرید شب عید تامین کرده باشد.

با توجه به افزایش چشمگیر واردات روغن خام، ادامه دار شدن فرآیند توزیع توسط کارخانجات تولیدی، ممنوع شدن تعطیلی کارخانجات تولید روغن توسط وزارت صنعت و کاهش چشمگیر و تقاضا می‌تواند نقطه بازار روغن و شروع آرامش برای این بازار باشد، اما هنوز مشکلی حل نشده است.

بازار روغن همچنان گرفتار کمبود

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار چند روز قبل در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه دار شدن کمبود روغن در بازار اظهار کرد: برای تعطیلات نوروز فرایند تولید روغن ادامه پیدا خواهد کرد. میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است که در ماه گذشته بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و … دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع به وجود آمد.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: مصرف اکثر خانوار‌ها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد، اما افزایش تقاضای روغن مایع موجب شد بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد نیز به این بخش تخصیص یابد که موجب کسری در تولید روغن جامد هم شد.

وی گفت: با تخصیص سهمیه به صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند و عرضه به میزان کافی آن، به زودی بازار روغن هم به تعادل می‌رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: قیمت روغن در سال آینده به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت و عرضه این محصول به میزان مورد نیاز همچنان تداوم خواهد داشت.

دومین بازار آشفته شب عید، بازار مرغ بود که از چند ماه قبل دچار شوک قیمتی شد و با تمام اقدامات صورت گرفته توسط وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی قیمت آن پایین نیامد.

وزارت صمت وظیفه اش را انجام داد؛ نوبت وزارت جهادی هاست

علیرضا رزم حسینی در اخرین جلسه سال ۹۹ درباره عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ گفت: ما از همین امروز واردات کالا‌های اساسی سال قبل را آغاز کردیم و مرتبا این فرایند ادامه دارد. وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول امنیت غذایی کشور برای تامین و توزیع غذا در کشور فعالیت می‌کند. آن بخشی که به وزارت صمت مربوط است با همراهی بانک مرکزی به خوبی انجام می‌شود.

او با اشاره به جلسه مشترک وزارت جهاد و وزارت صمت که در مجلس شورای اسلامی برگذار شد، گفت: با وزارت جهاد جلسه و هماهنگی خوبی داشتیم و بنا شد مشکلات بازار که بیشتر در حوزه توزیع مرغ بود با توزیع مرغ منجمد، واردات مرغ و توزیع آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و همراهی اصناف برطرف شد.

این در حالی است که بنا بر گفته های گمرک هیچ مرغ منجمدی وارد کشور نشده است.

از امروز بازار توزیع مرغ هم تعطیل خواهد شد و این موضوع ممکن است باعث شود با بازگشایی مراکز عرضه با افزایش چشمگیر تقاضا مواجه شویم. حالا نه مرغ گرم در بازار پیدا می‌شود و نه گوشت منجمدی وارد کشور شده است پس توقف عرضه در آشفته بازار مرغ می‌تواند مشکلات آن را بیشتر از قبل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • لیس
    0

    مرغ یخ زده بیست هزار تومان را ۳۲ هزار تومان میدهند من خریدم خیلی ها هم مرغ ها را احتکار کرده اند تو یخچال هاشون

  • وطن
    0

    مرغی،نیست جمعش کردن تا مردم به گرانی راضی بشن

  • حر
    0

    وقتی پروانه بدون ضابطه فست فود صادر میشه ودر هر خیابون بیش از ده فست فود و تهیه غذا وجود داره ، بایستی رانت برای تامین مواد اولیه شون که ۸۰ درصدش مرغ هستش ایجاد بشه و مرغها یه راست سر از این فست فود های غیربهداشتی وعامل بسیاری ازبیماریهای گوارشی وقلب وعروق وانواع سرطان ،سر در میاره .فقط یه سری به خ ستارخان تا فلکه دوم ستارخان بزنید، عمق فاجعه رو درمی یابید.

  • بیننده
    0

    حرف شما روباور کنیم یادم خروس رو وقتی مرغ نیست که امام جمعه تبریز مجبور میشه درصف مرغ باشه همه دروغ میگن راستشو از ایشون بپرسین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها