مخالفت های شدید با تلاش ها برای قانونی کردن جاسوسی علیه مسلمانان

سازمان‌ها، مراکز، مساجد و رهبران مسلمان انگلیس تصمیم دولت لندن را برای بازنگری طرح نژاپرستانه پرونت با هدف تقویت جاسوسی از پیروان دین اسلام را فاقد مشروعیت دانسته و محکوم کردند.

مخالفت های شدید با تلاش ها برای قانونی کردن جاسوسی علیه مسلمانان

بالغ بر ۴۵۰ نهاد اسلامی و ۹۰ فعال دینی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که مسئولیت بازنگری این طرح به ویلیام شوکراس واگذار شده که در زمینه دشمنی با اسلام و مسلمانان مسبوق به سابقه است. «از این منظر هیچ بازنگری جدی، هدفمند و مهمی از جانب فردی چون شوکراس حاصل نمی‌شود و انتظار می‌رود که او سیاست‌های ضد اسلامی را تقویت کند»

در این بیانیه تصریح شده که اگر ارگان‌های اسلامی در طرح بازنگری پرونت توسط شوکراس مشارکت کنند، به این طرح مشروعیت بخشیده و قدرت دولت را برای ارائه سیاست‌های ضد اسلامی تقویت می‌کند.

این بیانیه از سوی فدراسیون دانشجویان مسلمان، انجمن مسلمانان، کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و شماری از مراکز سازمان‌ها و نهادهای اسلامی انگلیس امضاء شده است.

این برای دومین بار است که بازنگری طرح پرونت به دلیل انتصاب جنجالی شوکراس، محکوم می‌شود. ماه گذشته نیز سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل تاکید کردند که بازنگری طرح پرونت بهانه ای برای تطهیر جاسوسی از جوامع مسلمان است.

مدیر سازمان موسوم به دیدبان پرونت می‌گوید که بازنگری این طرح در چارچوب فعلی فاقد مشروعیت است. «ویلیام شوکراس یک فرد متعصب است و دولت تمایلی برای جدی گرفتن نگرانی‌های مسلمانان ندارد. در یک کلام، دولت جانسون برای ارزیابی طرح پرونت غیر قابل اعتماد است.»

طرح 'پرونت' یکی از چهار بخش راهبرد مبارزه با تروریسم دولت انگلیس ( The Counter-Terrorism and Security Act ) است که از بودجه ای بالغ بر ۴۰ میلیون پوند برخوردار است. این طرح با هدف مبارزه با افراط گرایی و گرایش انگلیسی ها به تفکرات افراطی و گروه های تروریستی مطرح شده است.

شماری از شخصیت های امنیتی انگلیس نیز تاکنون با ناکارآمد خواندن 'پرونت' خواستار تغییر رهیافت دولت انگلیس نسبت به مبارزه با افراط گرایی شدند. 'دال بابو' یک مقام ارشد پیشین پلیس انگلیس با 'سمی' توصیف کردن لایحه مبارزه با تروریسم، گفته است که بسیاری از مسلمانان نسبت به این لایحه بدبین هستند.

دولت انگلیس با انتصاب چهره‌ای متعصب و ضد اسلامی قصد دارد تا به اصطلاح درباره کارایی این راهبرد تحقیق کند. اما شوکراس کسی است که سال ۲۰۱۲ در یادداشتی برای گاردین، اسلام را یکی از بزرگترین و فاجعه‌بارترین مشکلات آینده غرب خواند. او در آن زمان مدیر اندیشکده نئومحافظه‌کار هنری جکسون بود که از گرایش های شدید نژادپرستانه برخوردار است.

او سپس به مدیریت نهاد ناظر بر فعالیت سازمان‌های خیریه انگلیس گماشته شد و تا سال ۲۰۱۸ این مسئولیت را برعهده داشت. در دوره زمامداری او بسیاری از مراکز اسلامی به دلیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و یمن متهم شدند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بحران همه‌گیری کرونا در انگلیس بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، نه تنها باعث هم‌گرایی اجتماعی و کاهش بیگانه هراسی نشد، بلکه بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته، ضریب جرایم مرتبط با اسلام‌هراسی در بخش‌هایی از این کشور تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.

مسعود شجره، دبیر سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس در این باره گفت که اسلام‌هراسی در این کشور دیگر از مرحله «هراس» و ترس از اسلام گذشته و به مرحله نفرت از مسلمانان رسیده است.

وی معتقد است که بی‌تفاوتی سیاستمداران به حملات علیه مسلمانان و قوانین ضد تروریستی، به بیگانه سازی مسلمانان و افزایش تعداد حملات نسبت به آنان کمک کرده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خب برگردید کشورهای گل وبلبل خودتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها