پس لرزه علنی شدن حقوق نمایندگان / غوغای سعید محمد و فائزه هاشمی در فضای انتخابات / اصولگرای معروف در چنگ کرونا

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

پس لرزه علنی شدن حقوق نمایندگان / غوغای سعید محمد و فائزه هاشمی در فضای انتخابات / اصولگرای معروف در چنگ کرونا

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

واقعاً آدم دلش می‌سوزد. ۴ لایحه‌ای که دولت آورد به مجلس داد، مجلس تصویب کرد، حتی ایرادات آن در شورای نگهبان هم حل شد. بعد در یک جای دیگر گیر افتاد. واقعاً چیز عجیبی است. یک عده‌ای افتخار می‌کنند که امسال آن را تصویب نکردیم و سال بعد تصویب می‌کنیم و در سال جدید افتخار می‌کنند و می‌گویند در این دولت تصویب نکردیم. چرا نکردیم؟ ما که از همه در مبارزه با تروریسم مقدم‌تر هستیم. ما با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کنیم، در بخش مالی‌اش هم باید مبارزه کنیم، معلوم است.

با فساد مبارزه می‌کنیم، یک حکومت اسلامی در اینجا داریم، چرا اینها را نمی‌آوریم؟ چرا بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم؟ به نظر من کار عظیم و بزرگی در این زمینه‌ها انجام شده است و باید تلاش کنیم. ان‌شاءالله دوستان دیگر را هم با یک زبانی قانع کنیم و با هم منسجم شویم و این مسأله را نهایی کنیم و انجام دهیم.

چرا تأکید می‌کنم؟ بانک مرکزی -البته بانک‌های دیگر هم همین مشکلات را دارند- می‌خواهد با دنیا کار کند، نمی‌خواهد که در داخل کار کند.

همچنین آخرین جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی در حیاط دولت و زیر باران برگزار شد. رئیس جمهور طبق رسم هر ساله گزارشی از عملکرد دولت ارائه و اصحاب رسانه تشکر و قدردانی کرد.

رئیس جمهور خطاب به منتقدان گفت: «امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگر آماده‌تر است. آمریکایی‌ها به صراحت این را نه یک بار که بارها اعلام کردند که مسیر و راه دولت قبلی غلط بوده و فشار حداکثری منجر به شکست شده و این را بارها تکرار کردند و گفتند و باز هم بیان کردند که می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام برگردیم.

البته روشن است که این گفتن برای ما کافی نیست، ما منتظر عمل هستیم. اما بر این نکته تأکید کنم، تأخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح، فرد و گروهی اگر پایان تحریم را به هر دلیلی یک ساعت به تأخیر بیندازد، این خیانت است. البته امروز دلیل این موضوع فقط انتخابات ۱۴۰۰ است. به هر دلیل کسی بخواهد پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، خیانت بزرگ به تاریخ ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند. مردم ما کاملاً متوجه‌اند و می‌دانند این یعنی چه؟ تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و ما جلوی تضییع حقوق مردم را باید بگیریم. مردم باید به همه تسهیلات تجاری و مالی و بانکی خودشان دست پیدا بکنند. امیدوارم یک اقلیتی که دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند، ان‌شاء الله توبه کنند و در این ایام ماه شعبان از این رویه دست بردارند.»

پس لرزه علنی شدن حقوق نمایندگان /غوغای سعید محمد و فائزه هاشمی در فضای انتخابات /اصولگرای معروف در چنگ کرونا

چهره هفته؛ سعید محمد

فرمانده پیشین قرارگاه خاتم اظهارات برخی چهره های سیاسی مبنی بر عزل او از فرماندهی قرارگاه خاتم را تکذیب کرد.

سردار سعید محمد، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰، در گفتگو با خبرگزاری ، سخنان حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه را مبنی براینکه سعید محمد بدلیل تخلفات متعدد برکنارشده است، را کذب خواند و گفت: همانگونه که قبلا اعلام شده بدلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری و پرهیز از هرگونه شائبه ای از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا کردم و این استعفا مورد پذیرش فرمانده کل سپاه قرار گرفت.

وی افزود: هیچ تخلفی هم از سوی من صورت نگرفته است.

هفته جاری حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه، گفته بود: «ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»

حاشیه هفته؛ اعلام کاندیداتوری مهرعلیزاده و فائزه هاشمی

فائزه هاشمی رفسنجانی اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا خواهد شد.

روزنامه مستقل نوشت؛ فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که شما با شرایط موجود در انتخابات ثبت نام می‌کنید؟ گفت: از آن جایی که من سابقه‌ی زندان، پرونده و حکم دارم قطعا ردصلاحیت می‌شوم. وقتی برای تدریس در دانشگاه با صدتا دانشجو تحملم نکردند، معلوم است وضعیتم در شورای نگهبان و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به چه شکل است. اما از آن جایی که اعتقادم به ثبت نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت نام و نه ادامه‌ی ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رأی دادن را ندارم.

همچنین گفته می شود محسن مهرعلیزاده از فعالان اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان، در مشهد اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

مهرعلیزاده در جلسه ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز داشته، کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده است.

خبر هفته؛ کرونا میرسلیم

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل ابتلا به کرونا در روزهای اخیر به قرنطینه خانگی رفته بود و با تشدید علائم بیماری و با دستور پزشکان در بیمارستان بستری شد.

سوژه هفته؛ حقوق نمایندگان

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفت: یکی از همکاران هزینه‌های نمایندگان و همچنین مسائل مربوط به حقوق آنها را در نامه‌ای منتشر کرده است. بخشی از این گزارش درست است زیرا دفاتری که نمایندگان در سراسر کشور دارند بعضاً برای بررسی چند حوزه انتخابیه است و مانند همه دستگاه‌های اجرایی این هزینه‌ها جهت مصارف دفاتر هزینه می‌شود اما حقوق نمایندگان حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: هیچکدام از نمایندگان از هزینه دفاتر برای مصارف شخصی استفاده نمی‌کنند، موضوعاتی مانند مسکن و خودروی نمایندگان نیز در این نامه عنوان شده است که قبلاً در ارتباط با آنها توضیح داده شده است. همه نمایندگان هزینه مسکن را دریافت نکرده‌اند، همه نمایندگان نیز خودرو را تحویل نگرفته‌اند و نمایندگانی که نیاز داشتند برای اسکان در یک مسکن، هزینه‌ای در اختیارشان قرار داده شد.

فرهنگی اضافه کرد: با توجه به فضایی که در ارتباط با خودروهای نمایندگان به وجود آمد، مقرر شد که خودرو در مالکیت مجلس بماند و نمایندگان به صورت امانی این خودروها را در اختیار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس از هرگونه شفافیتی استقبال می‌کند اما این شفافیت باید دقیق و منطبق بر واقعیات باشد، گفت: رویه مجلس شورای اسلامی درباره دفاتر نمایندگان مانند دستگاه‌های اجرایی در کشور است، مدیران کل در شهرستان‌ها برای هزینه ساختمان، خودرو و کارمندان خود مبالغی را دریافت می‌کنند.

منبع: برنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • نوروز
    0

    گوشت مرغ برنج روغن پوشاک اجیل شب عید ارزشش برای مردم بیشتراز این سه شخض نامبرده میباشد

  • ایران
    0

    خودمان می دانیم چه خبره گفتن نداره

  • غعهفغ7
    0

    اگر سعید محمد رای بیاورد کشور را باید ترک کرد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما چند درصد سعید محمد رامیشناسی که میکی باید کشور راترک کرد؟

    • مردم خسته اند
      0

      ترک کن چون لیاقت تو همین حسن و اسحاقند

  • قلندر
    0

    خاک دل مردگی و قحطی و آفت زدگی وطن تعزیه در مرگ و مصیبت زدگی شب اینجا شب شرمندگی پدران شب زاری شب دلمردگی مادران نعره کن ای سرزمین اختلاسها نعره کن نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن.

  • استاد اسناد
    0

    آقایان مجلسی کمترین دغدغه ای بابت سفره خالی مردم ندارند لعنت خدا بر کسانیکه با وعده پوچ رای ملت و جای دلسوزان را غصب میکنند 5درصدیها

  • شیعه=اسلام آریایی
    0

    یعنی هرچی چپ و راست بیشتر علیه ایشون کار می کنن ما برای انتخاب ایشون مطمئن تر میشیم ، دکتر تا آخرش باهاتیم به مولا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها