گرانی مرغ و تاثیرش بر مردم سیستان و بلوچستان

مهاجرت مرغ از سفره مردم/ دیگر خبری از گوشت در سفره ‌مردم سیستان و بلوچستان نیست‌

اگرچه وعده‌های مسئولان برای پایین کشیدن قیمت مرغ همچنان تداوم دارد اما خبری از مرغ سر سفره بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان نیست.

مهاجرت مرغ از سفره مردم/ دیگر خبری از گوشت در سفره ‌مردم سیستان و بلوچستان نیست‌

چندی پیش طی سلسله گزارشاتی از گرانی مرغ و ضعف نظارت بر قیمت مرغ در سیستان و بلوچستان خبر دادیم؛ در جنوب استان در منطقه بلوچستان وضعیت به مراتب بدتر است؛ چرا که مردم بلوچستان به مصرف مرغ زنده علاقه دارند و این یک مانع برای پیگیری ماجرا است آن هم وقتی که مرغ زنده خارج از شبکه توزیع وارد بازارها می‌شود.

در گزارشات میدانی که پیشتر از مرغ فروشی‌های سطح شهر چابهار داشتیم، در کمتر فروشگاهی مرغ پیدا می‌شود و این در حالی است که مرغ کشتارگاه نیز به صورت محدود تنها در برخی مرغ فروشی‌ها موجود بوده اما به قیمت گزاف کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین بررسی‌ها نشان از این دارد که به دلیل کمبود مقطعی که در زمینه مرغ در این استان به وجود آمده بود و همچنان تاثیرش مشخص است، قیمت‌ها به شدت بالا هستند و از طرفی هم بیشتر مرغ فروشی‌هایی که مرغ گران می‌فروشند مسئله‌شان این است که در واقع مرغ را گران خریده‌اند.

قیمت مبهم مرغ در سیستان و بلوچستان

یکی از شهروندان چابهاری گفت: ما مدت‌هاست مرغ ارزان در چابهار ندیده‌ایم اما به مرغ گران هم راضی هستیم و حتی مرغ یخی هم بیاورند خواهیم خرید. خواهش من این است که مسئولان تلاشی برای مردم استان بکنند؛ برای مثال من خودم روز گذشته در زاهدان مرکز استان بودم اما آنجا هم هیچ مرغی پیدا نکردم بخرم تا به خانه‌ام در چابهار بیاورم، این کمبود در کل استان است.

نکته جالبی که در بررسی‌های بیشتر مشخص شد این است که برای مثال در سایت رسمی "itpnews" هیچ خبری از اعلام قیمت مرغ زنده در سیستان و بلوچستان وجود ندارد در حالی که اکثر استان‌های ایران قیمت‌هایشان در این سایت رسمی ثبت شده و هر روز نیز با توجه به قیمت‌های جدید به روز می‌شود که باید گفت با بررسی همین قیمت‌ها نیز متوجه می‌شوید قیمت مرغ در سیستان و بلوچستان عرش‌نشین است.

نهاده اکثر مرغ‌داری‌های استان یارانه‌ای است اما گران می‌فروشند

حیدر جودا که خودش یکی از مرغ فروشان چابهاری است گفت: من مدت‌ها پیش مرغداری داشتم و اکنون هم مطمئن هستم بیشتر این افرادی که مرغ را به مرغ فروشی‌ها گران می‌فروشند نهاده‌هایشان را با ارز دولتی گرفته‌اند اما از اوضاع پیش آمده استفاده می‌کنند تا بتوانند پول بیشتری در بیاورند.

وی ادامه داد: مرغدار با کدی که برایش در بازارگاه تعریف شده نهاده خریداری می‌کند و همه چیز به طور شفاف در سامانه موجود است؛ بروید و بررسی کنید متوجه خواهید شد که دولت به بیشتر این مرغداری‌ها نهاده را با ارز دولتی داده است.

این مرغ‌دار افزود: یارانه مردم حقی است که با این شرایط همگی به جیب مرغداری‌ها می‌رود به ویژه مرغداری‌هایی که مرغ را گران می‌فروشند؛ برای مثال یک مرغداری در کنارک است که نزدیک به 80 درصد مرغ‌های خود را به صورت زنده و با قیمت کیلویی بالای 30 هزار تومان وارد بازار کرده؛ آیا این کار درست است؟

جودا اظهار داشت: پیشنهاد من برای حل مشکل این است که نظارت‌ها بیشتر شود و به شدت با گران‌فروشان برخورد شود. اکنون نه مرغ زنده بلکه مرغ منجمد هم در چابهار نیست و من خودم می‌توانم مرغ از مرغداری‌های گران‌فروش بیاورم اما با این شرایط باید مرغ را کیلویی 40 هزار تومان بفروشم تا برایم صرفه داشته باشد که به دلیل نفرتم از گران‌فروش و گران‌فروشی چنین کاری را نمی‌کنم و نزدیک به 10 روز است هیچ مرغی نیاورده‌ام تا بفروشم.

تشکیل پرونده برای مرغ‌داری‌ها به ارزش 20 میلیارد تومان!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: ما با گران‌فروشی چه مرغ زنده باشد و چه مرغ کشتارگاه یا یخی برخورد جدی خواهیم کرد اما در مبحث مرغ زنده مسئله‌ای که وجود دارد این است که این کار غیرقانونی است و با این حال تاکید می‌کنم اگر ثابت شود مرغ فروش، مرغ زنده را هم گران خریده، قطعاً با آن مرغداری متخلف هم برخورد خواهیم کرد.

داود شهرکی اظهار داشت: برای نزدیک به 20 مرغداری با ارزش بیش از 19 میلیارد تومان در فقط شهر زاهدان پرونده تخلف تشکیل داده‌ایم و نظارت‌ها به صورت جدی جریان دارد و از مردم هم می‌خواهیم حتی اگر با گران‌فروشی مرغ زنده در سطح شهر روبرو شدند، طی تماس با سامانه تلفنی 124، همکاران ما را در جریان قرار دهند تا در اسرع وقت نسبت به موضوع اقدام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: مرغ‌داری‌های متخلف که ما به صورت جدی در حال شناسایی آنها هستیم، با وجود اینکه نهاده یارانه‌ای و با ارز دولتی خریداری شده را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفته‌اند اما به گران‌فروشی اقدام می‌کنند و تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌بندند تا مرغ را خارج از شبکه توزیع به بازار برسانند.

به زودی قیمت‌ها پایین می‌آید

وی افزود: اکنون همه تلاش ما بر این است که تمامی نیاز مردم را برطرف کنیم و مسئله اصلی که در استان پیش آمده این بوده که بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین مرغ نزدیک به 65 درصد مرغ استان توسط خرید از مازاد استان‌های دیگر تامین می‌شد و بیماری آنفولانزای مرغی که در یکی از این استان‌ها پیش آمد، به طور مقطعی مشکلاتی را برای ما به وجود آورد.

شهرکی در توضیح بیشتر مسئله زنده فروشی مرغ در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان، گفت: توجه کنید که ما در جنوب استان کشتارگاهی نداریم و به همین دلیل صرفه اقتصادی ندارد که مرغ‌دار بخواهد مرغ را بار بزند و برای مثال به ایرانشهر برای کشتار بفرستد و همین مسئله است که با نظارت جهاد کشاورزی مرغ را زنده به مرغ فروشی می‌فرستند تا نیاز مردم استان نیز تامین شود.

وی بیان کرد: اکنون در چنین شرایطی تمام تلاش ما بر این است که با استفاده از ذخایر مرغ یخی خود که 850 تن است، بتوانیم عرضه را به حد کافی برسانیم و از این طریق قیمت مرغ در سطح استان را کاهش دهیم؛ همچنین به زودی با توجه به اینکه جوجه‌ریزی مرغداری‌های‌ ما در اوایل فروردین‌ماه به بار خواهد نشست، انتظار کاهش قیمت‌ها را در اوایل سال بعدی داریم.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد
    0

    همی گفته و گفته ام بارها باید سوبسید مرغ مستقیما به مردم داده شود مرغ داری ها هم نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کنند از طرفی باید پرورش مرغ در روستاها و عشایر ترویج شود و ادارات دامپروری آموزش های علمی به مردم بدهند تا تولید منحصر به صنعتی نباشد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بعد با این طرح گوشت مرغ صدهزارتومان بشود

  • کاربر ناشناس
    0

    این نتیجه آه جوجه هایی هست که زنده به گور کردیید.

  • کاربر ناشناس
    0

    بخاطر هسته ای شدن باید همه چیز از سفره های ما کم شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها