چرا AFC میزبانی‌ لیگ آسیا و مقدماتی جام‌جهانی را به ایران نداد؟ + متن نامه

دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به بخشی از دلایل این کنفدراسیون برای اعطا نکردن میزبانی رویدادهای بین‌المللی از جمله انتخابی جام جهانی و همین‌طور مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به ایران، اشاره کرده است.

چرا AFC میزبانی‌ لیگ آسیا و مقدماتی جام‌جهانی را به ایران نداد؟ + متن نامه

واگذاری میزبانی مرحله دوم انتخابی جام جهانی به بحرین و مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به کشورهایی مانند عربستان، امارات و هند، موجی از انتقادها را از فدراسیون فوتبال و مسوولان ورزش به دنبال داشته است. اخیرا رئیس جدید فدراسیون فوتبال هم این موضوع را مربوط به اهمال‌کاری مدیران گذشته دانسته و خودش را از حاشیه‌های این موضوع کنار کشیده است.

با وجود انتقادهای طرح شده، نامه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) نشان می‌دهد که قبلا مکاتبات رسمی و مذاکراتی برای میزبانی مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا از سوی ایران انجام شده و دلایل AFC برای ندادن میزبانی به ایران، ارتباطی به عدم انجام تلاش‌های لازم در این‌باره ندارد و موضوع مدنظر کنفدراسیون آسیا برای اعطای میزبانی فراتر از این حرف‌هاست و به ساختارها و شرایط میزبانی ایران بر می‌گردد.

در بخشی از نامه "داتو وینتزور جان" دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا به مهدی محمدنبی دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال آمده است:

«آقای عزیز

با اشاره به موارد فوق، ما از ابرازعلاقه فدراسیون شما برای میزبانی مسابقات متمرکز در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت های آسیا چین ۲۰۲۳ - مسابقات مقدماتی مشترک مرحله ۲، مسابقات مرحله انتخابی فوتسال آسیا ۲۰۲۳، و مسابقات جام ملت‌های آسیا زیر ۲۳ سال در سال ۲۰۲۲ و ۲۲۴ آگاهی یافتیم.

با این وجود، همانطور که مطلع هستید، مسابقات و رقابت‌های فوق‌الذکر دارای جایگاه جهانی است که ذی‌نفعان مختلف از چندین کشور را شامل می‌شود و با تحریم‌های بین المللی فعلی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار داده، ما چالش‌ها و محدودیت‌های قابل توجهی را در برگزاری و انجام موفق مسابقات مربوطه در ایران برای AFC و ذینفعان‌مان پیش بینی می‌کنیم.

برای این منظور، ما می‌خواهیم با استفاده از این فرصت برخی از نگرانی های خود را در مورد هماهنگی های لجستیکی، تجاری و مالی به توجه شما برسانیم. لطفا توجه داشته باشید که موارد ذیل فقط نمونه هایی هستند و جامع و کامل نیستند.»

در بخش‌های دیگری از این نامه به دلایل و چالش‌های AFC برای خودداری از اعطای میزبانی به ایران پرداخت شده است:

« - چالشهای لجستیکی

محدودیت در حمل و نقل کالا، از مقر AFC یا از طرف شرکت‌های بازرگانی همکار AFC، شرکت‌های وابسته بازرگانی، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده به ایران یا از قلمرو ایران، به دلیل قوانین ملی قابل اجرا و تحریم های بین المللی که بر معاملات مربوط به ج.ا.ایران تاثیر می‌گذارند.

- چالش های بازرگانی

محدودیت در توانایی AFC، شرکای دارای حقوق بازرگانی کنفدراسیون و شرکت‌های وابسته جاری دراستفاده کامل از حقوق جاری برای هر مسابقه یا رقابت به دلیل قوانین ملی قابل اجرا و تحریم‌های بین المللی که بر معاملات یا نقل و انتقالاتی که ج.ا.ایران در آن دخیل است، تأثیر می‌گذارد.

عدم توانایی AFC در تعیین (تلویزیون) پخش کننده میزبان یا اعطای حقوق رسانه به طور مستقیم به یک شریک پخش کننده در قلمرو ج.ا. ایران به دلیل عدم توانایی در اعطای حقوق و انجام تعهدات ناشی از هرگونه توافق نامه مربوطه با توجه به تحریم های بین المللی که معاملات یا نقل و انتقالات مربوط به ایران را تحت تاثیر قرار می دهند.

- چالشهای مالی

عدم توانایی AFC، شرکای دارای حقوق بازرگانی AFC، شرکتهای وابسته جاری، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده برای انجام هرگونه نقل و انتقال مالی، مستقیم یا غیرمستقیم، به نفع هر شخص یا نهادی در ایران یا از ایران.

محدودیت‌های فعالیت‌های درآمدزایی AFC، برای شرکای دارای حقوق جاری AFC، شرکتهای وابسته جاری و سایر ارائه دهندگان خدمات.

هم‌چنین این کنفدراسیون یادآور شده «با توجه به مطالب فوق، شما متوجه خواهید شد که درجه‌ای از خطر برای AFC وجود دارد و ما می‌خواهیم تأکید کنیم که حل این موارد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است تا AFC بتواند با موفقیت برگزاری و انجام مسابقات و رقابتهای مربوطه را در قلمرو ایران را بررسی و در نظر بگیرد.»

منبع: ایسنا

45

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • شوقی
    0

    نوشته خوبی هست و جلویی عوام فریبی حرف های شعار و بی پایه میگیره مردم علت اصلی عدم پذیرش باید بدانند و فکر نکنن که جهان با مردم ایران مشکل دارد بلکه دولت ایران و رفتار جهانی ایران این مشکل را ایجاد کرد

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      در دیگر کشورهای دنیا همه این موارد رعایت شده و وجود دارد که میزبانی تعلق میگیرد؟لطفا سرتونو از برف دربیارید.....بعدش هم معلومه دنیا و مردم کشورها با ایران و مردمش مشکل ندارن ....این مستکبر های دولت های بزرگ و جیره خوارانشونن که با مشکل دارن ..........در مورد رفتار ایران در دنیا به فرض که حرف غلط شما درست باشه اونوقت آمریکا با این همه جنگ مشکل نداره با دنیا یا بعضی کشورهای غربی یا درهمین منطقه خودمون ترکیه در چند جا با چند کشور منطقه و کشورهای اروپایی مشکل نداره ...همین چند وقت پیش با یونان نزدیک بود وارد جنگ بشه ....عربستان با دنیا مشکل نداره ...از جنگ یمن که بگذریم سر پرونده خاشوقچی با دنیا مشکل نداشت ...حتی طبق نظریه شما غیر ایران اکثر کشورهای دنیا باهم مشکل دارن پس حرف شما طبق نظریه خودتون مردوده ....قطعا کمبود های مدیریتی و زیر ساختی هم فراوان هست که باید برطرف بشه و کسی منکر اون نیست.

  • کاربر ناشناس
    0

    نتایج ناسازگاری با کشورهای دیگر و کشیدن دیوار به دور کشور نتیجه ان همین میشود ومنزوی میشویم

  • ابرام
    0

    ایران دیگر یه کشور نیست یه روستای دور افتادست

  • درود به ملت بزرگ ایران
    0

    در پاسخ به کاربر شوقی که البته به نظر شوخی بوده ، باید با مثالی به نظر شما جواب دهم ، که ، اگر کسی از شما آبرو و حیثیت و شرافتتان را بخواهد به او میدهید ؟ اگر کسی با ظلم و ستم به شما بخواهد هر روز گلوی شما را فشار دهد تا نوکریش را بکنی ، زیر بار میروید؟ افکار شما همان افکاری است تا از ایران صحبت میشود ، دم از کوروش میزنید و حال آنکه فقط دنبال گذر از یک هیجان هستید ، چرا که منش گذشتگان تا به امروز مقابله با زورگویان بوده . چند نکته قابل ذکر؛ اول اینکه ملت ایران نتنها با جهان ارتباط گسترده دارد ، بلکه دیده همه به قلب آسیا است. دوم کشور بزرگ ایران هنوز درمانده نشده که بخواهد با التماس کردن به کشور ظلم ستیز و تروریستی مثل آمریکا نیاز خود را برطرف کند. سوم ، هشت سال از این دولت با برجام و گفتمان با همین کشور زورگوی آمریکایی گذشت و نتیجه جز تهی چیزی نداشت. چهارم اگر ما همچون کشورهای توسعه یافته روی داشته های خود تکیه و کار کنیم ، حتما به نتیجه خواهیم رسید. و پنجم ، اینکه هنوز ملت بزرگ ایران خوار نشده اند که بخواهن تن به ذلت بدهند ، بلکه چنان عزتمند هستند ، که چشم هر زورگویی را با خوار سوراخ و کور خواهد کرد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      این توهمات را کنار بگذارید چهل و دوسال با این تفکر کشور را نابود کردید اثار ش را نمیبینید

    • نادر
      0

      دست از این چرت و پرت گویی و صغرا کبرا کردن بردارید. خودت هم میدونی که این چیزهایی که گفتی خزعبلاتی بیش نیست.

    • OK
      0

      کدام کشورخارجی پایش را بر گلوی ملت ایران گذاشته جز اینکه خودمان با دست خودمان گلوی خود را می فشاریم. چه کسانی به استقبال تحریم می روند؟! چه کسانی دشمن تراشی می کنند؟! چه کسی ملت را به خودی و غیرخودی تقسیم بندی می کند؟! چه کسانی جلوی پیشرفت کشور را با ندانم کاری و ماجراجویی می گیرند؟

    • یکی از مردم ایران
      0

      اینقدر خودتونو به کری و کوری بزنید و اراجیف بفافید تا عمرتون توی حقارت تلف شه!!!...شما خودتوو تافته جدابافته تو ایران میدونید یا اینکه فقط دنبال ثروتهای مردم ایران هستید یا ایرانی نیستید و دنبال حقارت ایران!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس
      0

      دروهله اول اسمت رو که هیچ تناسبی با متن ارسالیت نداره عوض کن!!!!تونماینده ۵درصد این ملت هم نیستی وحق بده که در عالم دیگه ای سیر میکنی.

  • ابی
    0

    بهترین کارو کرده

  • علی
    0

    طرفدارهای احمدی نژاد کجا هستند که میگفت :قطعنامه (تحریم) کاغذ پاره است. حالا هی بگید این آقا خیلی کارش درست.

  • حق دارن که ندن
    0

    به دو دلیل . اول اینکه امنیت پرواز ندارن . شاید دوباره اشتباه اپراتور بشه و هواپیما ..... دوم اینکه واکسن کرون در ایران زده نشده و ایران یک کشور آلوده حساب میشه

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      دلیل تراشی نکن در نامه ی AFCدلیل ها نوشته شده

  • علی۵
    0

    در اینجا مدیران به فکر پر کردن جیب هاشون هستند و کسی به فکر کار کردن نیست . اگر واقعا احساس مسئولیتی وجود داشت کار به اینجا نمی کشید. قرارداد ویلموتس یادتون. این هم مثل اون

  • شهرام.ر
    0

    بیچاره ورزشکاران و ما طرفداران تیم ملی که باید پاسوز سیاستهایی بشیم که در زمان کنونی از طرف اکثر کشورهای جهان قابل پذیرش نیست .

  • و
    0

    این تحریم ها. ایا عزت دارند یا برا مردم ذلت دارند. ولی برای بعضی ها که در توهم و خیالات سیر می کنندو کشور را بصورت خیالی و شعاری می خواهند اداره کنند-نابود کنند-این تحریم ها عزت مردم را در پی دارد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

  • شهروند۱
    0

    قابل توجه اعضای تشخیص مصلحت و نمایندگان که در خصوص پیوستن ایران به aftf خلاف مصلحت مردم نظر میدن

    نظرات شما -
    • ح م د
      0

      خاک بر سر وطن فروش تو میدونی aftf چی هست و چی میخواد.

  • سیاوش
    0

    کشوری که اساس نامه فدراسیون ندارد و بانوان حق حضور در ورزشگاه ندارند چگونه می تواند میزبان باشد!

  • ایران یزرگ
    0

    وای از یک سری افراد دم دمی مزاج ، که تن خود را به لذت پوچ آمریکا آمیخته کرده اند. تاریخ دوباره نشان داد که اگر مقابل زورگوی های اجنبیان و کج فهمی ها اجنبی پرستان نیاستیم کشور را دو دستی تحویل خواهند داد.

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      چه ربطی به امریکا داشت.فکر کنم سریال دایی جان ناپلون زیاد میبینی. دایی جان هم همه چیز را ربط میداد به اگلیس. کشور ما 4 دهه است که در زمینه ورزش از دنیا عقب افتاده.امکانات خودمان را با کشورهای کوچولو مثل قطر و امارات مقایسه کنید دیگه ژاپن و کره و چین و ماازی... پیشکش.

    • کاربر ناشناس
      0

      یعنی کشورهای متمدن دنیا غیر طبیعی هستند و فقط ما و کره شمالی طبیعی هستیم نگاهی به وضعیت انها کن

  • منصوری
    0

    میخواهند انقدر تحریم ها را زیاد زیاد تر کنند تا صدای مردم در بیاد بعد همان بلا که سر سوریه و لیبی و عراق آوردند سر ما بیارند.ای اف سی هم حالا به دستور عربستان شده مهره آمریکا.

  • ح م د
    0

    سوال اینجاست که چرا کنفدراسیون میزبانی را به عربستانی داده که درگیر جنگ با یمن است؟!!! مگر میشود در کشوری که موشک و ... هر لحظه جان ورزشکاران را تهدید می کند میزبانی صورت پذیرد؟

    نظرات شما -
    • OK
      0

      عربستان درست است با حوثی های یمن در حال جنگ هوایی است ولی ماجراجویی نمی کند. کشورگشایی نمی کند مخل امنیت منطقه خلیج فارس نیست. سرش در لاک خودش است. این کشور و آن کشور را انگولک نمی کند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها