طراحی مولکولی برای درمان "ام.اس"

محققان برزیلی

طراحی مولکولی برای درمان "ام.اس"

تی ان نوشت: وزغ ماهی سمی "Thalassophryne"حاوی یک پپتید (TnP) با پتانسیل ضد التهاب و ضد حساسیت است. محققان این موضوع را با بررسی بر روی گورخرماهی نیز متوجه شدند. گورخرماهی یک گونه آکواریومی محبوب بومی جنوب آسیا است که بیش از ۷۰ درصد با انسان شباهت ژنومی دارد و به عنوان مدل آزمایشی درون جانداری در تولید دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان پپتید "TnP" را برای اندازه گیری سمیت آن در گورخرماهی آزمایش کردند و کمی بیشتر از یک سال به بررسی این موضوع پرداختند و در نهایت تحقیقات آنها نشان داد که پپتید بی خطر است. آنها در آزمایشات سم شناسی که انجام دادند دریافتند که این ماده باعث اختلال در عملکرد قلب یا مشکلات عصبی نمی‌شود. علاوه بر اثبات ایمنی پپتید در هنگام استفاده به عنوان ماده ضد التهابی، نتایج بررسی بر روی گورخرماهی نشان داد که می‌توان از این نوع ماهی به عنوان یک مدل حیوانی مناسب برای انجام آزمایشات توسعه دارو استفاده کرد که این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می‌شود.

آزمایشات پیش بالینی برای اثبات اثر بخشی مولکول‌ها در داخل بدن و ارزیابی اثرات جانبی آنها مهم است.

پلتفرم و داده‌های بدست آمده از آزمایشات بر روی گورخرماهی برای تحقیق در دسترس دانشمندان است. در حال حاضر بیش از ۱۶۰ محقق در ۱۰۰ موسسه خصوصی و دولتی از طریق شبکه گوخرماهی(که توسط CeTiCS نیز ایجاد شده است) به بررسی این موضوعات می‌پردازند. شبکه اطلاعات گورخرماهی(ZFIN) یک پایگاه داده آنلاین بیولوژیکی حاوی اطلاعات مربوط به گورخرماهی(Danio rerio) است. مطالعاتی که محققان در سال‌های گذشته بر روی موش‌ها انجام داده بودند نیز نشان داده بود که TnP می‌تواند بیماری ام اس را درمان کند، شروع علائم شدید را به تأخیر بیندازد و علائم بالینی بیماری را بهبود بخشد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها