اختراع پودر نمونه‌برداری توسط کارآگاه ایرانی

رئیس پلیس آگاهی ناجا از اختراع پودر اثربرداری در صحنه جرم توسط کارآگاه جوان پلیس ایران خبر داد.

اختراع پودر نمونه‌برداری توسط کارآگاه ایرانی

سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران در گفت‌وگویی اظهار داشت: تشخیص هویت پلیس آگاهی ایرانی یکی از قوی ترین و دقیق ترین تشخیص هویت های پلیس در آسیاست به خصوص در بحث جمع آوری عقبه صحنه جرم .در تلاش هستیم اکیپ های صحنه جرم همانند اکیپ های اورژانس به صورت 24 ساعته با تجهیزات و امکاناتی که در دست دارند در سراسر کشور حضور داشته باشند تا در جرایم جنایی طبق شیوه نامه ای که در حال تنظیم آن هستیم مجرم را در همان صحنه جرم حضور پیداکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دلایل مادی در صحنه جرم اثبات کننده جرم است و قصد داریم به جایی برسیم که در همان صحنه جرم به مجرم برسیم اضافه کرد: قبلا همه آزمایش ها در مرکز اتفاق می افتاد مثلا اگر لکه خون و یا پوکه و گلوله ای در یک استان پیدا می شد باید برای بررسی های بیشتر به تهران منتقل می شد اما درحال حاضر تا عید نوروز 5 استان را به سامانه بررسی پوکه و گلوله مجهز می کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: سعی ما بر این است که با استفاده از شرکت های دانش بنیان وابستگی خود را به ابزارات آلات خارجی کم تر کنیم.به طور مثال سامانه ای که بابت رصد پوکه و گلوله در دست داشتیم و در صحنه های جنایی به کشف پرونده ها و شناسایی مجرمان کمک بسیار بزرگی می کرد را از کشور روسیه خریداری کرده بودیم اما درحال حاضر همین سامانه را به صورت بومی توسط جوانان کشور ساخته ایم و در اختیار استان ها قرار می دهیم.

اثر انگشت

سردار قنبری با بیان اینکه این سامانه بومی به مراتب دقت و سرعت بسیاری بالایی دارد اضافه کرد: پودر اثربرداری قبلا با هزینه هنگفت از کشور هلند و دیگر کشورها وارد می شد اما در همین پلیس آگاهی توسط یکی از کارآگاهان این پودر اختراع شد.

وی اضافه کرد: حدود 6 ماه به صورت آزمایشی با این پودر داخلی کار می کنیم. پودری که یک بیستم قیمت جنس خارجی در دسترس ما قرار دارد و کارایی خیلی بهتر از نمونه های خارجی دارد.

منبع: رکنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها