آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از راه نرسیده قربانی گرفت و این شاید داغ شدن آتش شیوع کرونا را نیز دامن بزند چرا که مصدومین چهارشنبه سوری نسبت به سال گذشته، ۳۵ درصد افزایش یافته است.

آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

همواره در روزهای پایانی سال، نگرانی از حوادث تلخ چهارشنبه سوری بیشتر از همیشه دلهره آور است، متأسفانه چند سالی می‌شود که سنت قدیمی آخرین چهارشنبه سال رنگ باخته و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا جایگزین آن شده است.

به گونه‌ای که برخی از جوانان، آداب و رسوم یک جشن باستانی را به باد فراموشی سپرده و رفت و آمد در این شب را حتی برای عابرین پیاده خطرناک می‌کنند؛ حوادثی که فدای یک لحظه شادی می‌شود و عواقب جبران ناپذیری را برای استفاده کنندگان از مواد محترقه به وجود می‌آورد.

اما حالا که بیش از یک سال از شیوع ویروس می‌گذرد و پرهیز از دورهمی و رفت و آمدهای خانوادگی، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند برای قطع زنجیره شیوع این ویروس مؤثر واقع شود، قطعاً دور همی شب چهارشنبه سوری می‌تواند آتش شیوع این ویروس را بیش از هر زمان دیگری داغ کند.

چنانچه امسال در این گیر و دار شیوع ویروس ، چهارشنبه سوری از راه نرسیده قربانی گرفت و در حادثه‌ای دلخراش منجر به فوت دختر بچه ۶ ساله شد، این تلخ‌ترین حادثه‌ای بود که چند روز مانده به چهارشنبه سوری رخ داد.

آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

نگاهی به حوادث چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۸

۲۱ مورد حادثه آتش‌سوزی بر اثر استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری رخ داده است؛ این آمار حوادث تلخ چهارشنبه سوری در سال گذشته است که در این رابطه مدیر امور ارتباطات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: طی سال گذشته نیروهای آماده باش آتش نشانی در ۲۰ ناحیه شهر مستقر و در حال آماده بوش بودند.

وقوع ۲ مورد حادثه آتش سوزی طی امسال

سیامک نوروزی ادامه داد: در سال جاری ۲ مورد حادثه آتش سوزی در یک مغازه نانوایی در خیابان عباسی رخ داده است که این مغازه تبدیل به محل انباشت مواد محترقه شده بود ولی خوشبختانه این حادثه منجر به مصدومیت و یا فوتی نشده بود.

وی گفت: یک مورد حادثه آتش‌سوزی بر اثر تولید مواد محترقه غیراستاندارد در سال جاری رخ داده است که متأسفانه منجر به فوت دختر بچه ۶ ساله و مصدوم شدن پسر ۲۹ ساله و دختربچه ۴ ساله شده است.

استقرار نیروهای آتش نشانی در ۲۰ نقطه از شهر تبریز

نوروزی در رابطه با تمهیدات در نظر گرفته شده در شب چهارشنبه سوری گفت: استقرار نیروهای آتش نشانی در ۲۰ نقطه شهر از جمله مناطق پر تجمع، میادین، بازار و چهارراه‌ها انجام خواهد گرفت.

آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

آماده باش ۳ بیمارستان در تبریز

در این رابطه رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در شب چهارشنبه سوری استقرار نیروهای اورژانس در سطح شهر برای ارائه خدمات درمانی سریع‌تر به مراکز درمانی، انجام درمان‌های سرپایی و انتقال به بیمارستان از جمله تمهیداتی است که توسط اورژانس انجام خواهد گرفت.

آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

فرزاد رحمانی با اشاره به آماده باش بودن و افزایش شیفت و بخش در بیمارستان‌های سینا، نیکوکاری و علوی در شب چهارشنبه سوری افزود: هم‌چنین نیروهای اورژانس در بیمارستان‌ها نیز برای ارائه خدمات بهتر افزایش یافته‌اند.

فرهنگ سازی برای عدم حضور و استفاده از مواد محترقه

وی بیان کرد: فرهنگ سازی در رسانه‌ها و توصیه بر عدم حضور و استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری از دیگر تمهیدات اجرا شده در این زمینه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

نیروهای اورژانس شب چهارشنبه سوری در میادین اصلی شهر حضور خواهند یافت

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیروهای اورژانس در شب چهارشنبه سوری در میادین اصلی شهر و نقاطی که ممکن است تجمع در آنها صورت بگیرد حضور خواهند یافت.

رحمانی به مصدومیت ۱۶۰ نفر در شب چهارشنبه سوری طی سال گذشته اشاره کرده و افزود: ۶۵ درصد مصدومین شب چهارشنبه سوری در رده سنی ۶ تا ۱۸ ساله قرار داشتند.

وی گفت: متأسفانه امسال با از راه نرسیدن چهارشنبه سوری شاهد جان باختن دختر بچه ۶ ساله بودیم.

آتش داغ کرونا در چهارشنبه سوری

افزایش ۳۵ درصدی مصدومین در سال جاری

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: متأسفانه از اول اسفند ماه سال جاری تاکنون ۳۰ نفر بر اثر استفاده از مواد محترقه مصدوم شده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۲۰ نفر بود و بنابراین آمار مصدومین در سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافته است.

رحمانی به بستری ۶ نفر در بیمارستان اشاره کرده و افزود: این در حالی است که ۳ نفر در سال گذشته در بیمارستان بستری بودند.

متأسفانه از اول اسفند ماه سال جاری تا کنون ۳۰ نفر بر اثر استفاده از مواد محترقه مصدوم شده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۲۰ نفر بود و بنابراین آمار مصدومین در سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافته است

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ نفر از بستری شدگان از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند و بقیه نیز بر اثر سوختگی و زخمی شدن در بیمارستان بستری هستند.

خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تاکنون استفاده از مواد محترقه منجر به قطع عضو دو نفر شده افزود: توصیه بر این است که خانواده‌ها در شب چهارشنبه سوری بیشتر از فرزندان خود مراقبت کنند چرا که آسیب‌های شدید ناشی از انفجار مواد محترقه تا پایان عمر، افراد را درگیر می‌کند و بدین دلیل خانواده‌ها مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از ایجاد چنین حوادث تلخی هستند.

چند روزی به شب چهارشنبه سوری باقی نمانده است اما غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها همواره حادثه می‌آفریند؛ چه خوب می‌شود دورهمی چند ساعته و حادثه آفرین را اول به خاطر خودمان و دوم به خاطر قطع زنجیره شیوع ویروس در خانه بمانیم تا حادثه‌ای تلخ اتفاق نیفتد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها