مسئولان زنجان برای پیشگیری از حوادث احتمالی نوروز آماده باش می‌شوند

مسئولان دستگاه های اجرایی زنجان بنا به دستور استاندار برای مقابله و پیشگیری با هرگونه بحران و حوادث احتمالی در نوروز ۱۴۰۰ در آماده باش کامل قرار می‌گیرند.

مسئولان زنجان برای پیشگیری از حوادث احتمالی نوروز آماده باش می‌شوند

پیشگیری و حفظ آمادگی برای مقابله با بحران از عوامل مهم در مدیریت بحران است و اطلاع‌رسانی و فراهم کردن تمهیدات در شرایط خاص، مساله ای ضروری است.

بر همین اساس چهارمین جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان زنجان به ریاست استاندار با دستور کار آمادگی دستگاه های اجرایی برای نوروز و پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی برگزار شد.

استاندار زنجان در این جلسه گفت: در روزهای تعطیل نوروز به دلیل وضعیت کرونایی که در استان زنجان وجود دارد این استان را ترک نخواهیم کرد و مدیران دستگاه های اجرایی نباید زنجان را ترک کنند مگر اینکه در شرایط اضطراری و با درخواست کتبی باشد.

فتح الله حقیقی اظهارداشت: بر اساس گزارش هواشناسی و شرکت آب منطقه ای استان زنجان، شاهد بارندگی هایی خواهیم بود که نباید این پدیده ما را غافلگیر کند.

وی تاکید کرد: اعضای ستاد استانی و شهرستانی مدیریت بحران باید در آمادگی کامل باشند و برای این منظور ظرف ۴۸ ساعت آینده لیست کشیک روزهای تعطیل نوروز با شماره تلفن همراه مسئولان و اعضای این مدیریت باید جمع آوری و در قالب جدولی ارائه شود.

استاندار زنجان گفت: علاوه بر این لیست مدیران کل عضو ستاد بحران به همراه شماره اضطراری نیز جمع آوری و در اختیار اعضا قرار داده شودتا در صورت وجود مشکلی بتوانند به راحتی رفع رجوع کنند.

حقیقی افزود: باید همه امکانات پشتیبانی بخش خصوصی، نظامی و فرصت های دستگاهی در استان با جدیت بروز شود.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی ویروس کرونا شیوع دارد آمادگی بیشتری باید دستگاه های خدمات رسان از جمله جمعیت هلال احمر، آتش نشان ی، شرکت های توزیع برق، آب گاز، مخابرات و بیمارستان ها داشته باشند.

استاندار زنجان به چهارشنبه آخرسال اشاره کرد و افزود: ستاد مدیریت بحران نیز در این خصوص مسئولیت دارد که باید کمک کند تمهیدات بازدارندگی برای چهارشنبه آخر سال اعمال شود.

حقیقی با بیان اینکه صداو سیما در خصوص پیشگیری از حوادث ناخواسته چهارشنبه سوری باید فرهنگ سازی لازم را انجام دهد، ادامه داد: جدولی برای روزهای نوروز طراحی شود تا اقدامات روزانه در آن ثبت و به ستاد مرکزی ارسال شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز هیچ نمایشگاهی نداریم، یادآوری کرد: پذیرای هیچ میهمانی از سایر استان های کشور نیز نیستیم.

استاندار زنجان گفت: در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا و قرارگاه های مرکزی و شهرستان ها تمهیداتی اندیشیده ایم و شیوع این بیماری بستگی به میزان رعایت شهروندان دارد.

حقیقی اضافه کرد: زنجانی های ساکن در خارج از استان نیز اگر می خواهند در کنار خانواده های خود باشند باید نسبت به تست بیماری کرونای خود اقدام کنند.

وی افزود: در شروع تعطیلات هر کسی بخواهد وارد استان زنجان شود باید تست کرونا بدهد که در این خصوص نیازمند کمک اعضای ستاد بحران نیز هستیم.

استاندار زنجان بر استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها بر اساس دستورالعمل ابلاغی تاکید کرد و گفت: این مهم توسط ستاد مدیریت کرونا بومی سازی و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.

حقیقی یادآوری کرد: در همه اخطارها و اطلاعیه های ما باید منبع هواشناسی باشد و به این مهم دقت و از اقدامات انفرادی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه دهیاران مدیران بحران روستاها هستند، اظهارداشت: چنانچه رودخانه ای و مسیر آبروهایی نیازمند لایروبی باشد فرمانداران و دهیاران در این خصوص به جد وارد عمل شوند.

استاندار زنجان به شتاب نگار در شهرک های صنعتی اشاره کرد و افزود: این مهم از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و شهرک های صنعتی انجام شود که تحقق آن بهتر خواهد بود.

حقیقی اضافه کرد: طرح مطالعاتی در حوزه پیشگیری و کاهش خطر آلودگی نکته مهمی است که بررسی شود و ما آمادگی داریم در این خصوص همکاری لازم را انجام دهیم و ایجاد بانک اطلاعات آمار و جی آی اس هر نقطه ای که مورد نظر باشد شاخص های آن ارائه شود.

فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ زنجان کمبود بارش خواهد داشت

مدیر کل هواشناسی استان زنجان نیز گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط این اداره کل تا هفتم فروردین ۱۴۰۰ سامانه قدرتمندی برای استان زنجان وجود ندارد.

محمدرضا رحمان نیا یادآوری کرد: دوشنبه و سه شنبه به دلیل عبور موج ضعیفی از استان زنجان بارش های پراکنده ای را شاهد خواهیم بود.

وی اظهارداشت: از سه شنبه تا روز جمعه پدیده غالب در استان وزش بادهای شدید خواهد بود این پدیده در مناطق جنوبی و شرق استان جریان می یابد که در مرکز استان سرعت آن به ۴۵ کیلومتر در ساعت می رسد.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان گفت: در اول تا سوم فروردین موج ضعیفی از بارش را در استان زیر پنج میلی متر شاهد خواهیم بود.

رحمان نیا یادآوری کرد: از روز سه شنبه تا اولین چهارشنبه سال آینده جوی به نسبت آرام بارش را در سطح استان زنجان شاهد خواهیم بود.

وی یادآوری کرد: از پنجشنبه پنجم فروردین تا جمعه مجدد موج ضعیفی از بارش ها را در سطح استان خواهیم داشت.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان گفت: برای فروردین سال آینده بر اساس پیش بینی فصلی بارش هایی را تا و ۴۲ میلی متر خواهیم داشت.

رحمان نیا یادآوری کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۳ اسفند ماه جاری میانگین بارش استان بیش از ۱۵۱ میلی متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصدو در مقایسه با آمار بلند مدت ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی به میزان بارش در بین شهرهای استان اشاره کرد و اظهارداشت: شهرستان طارم با بیش از ۲۴۸ میلی متر و زنجان با ۱۱۸ میلی متر به ترتیب بیشترین و کم بارش ترین شهرهای استان هستند.

مدیر کل هواشناسی استان زنجان گفت: به لحاظ دمایی نیز در این مدت بیان شده میانگین دمای هوای استان زنجان پنج و شش دهم بوده که نسبت آمار بلند مدت یک و ۲ دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

رحمن نیا اضافه کرد: بیشترین دما با هشت ممیز یک دهم درجه سلسیوس و کمترین دما نیز در شهرستان ماهنشان ۴ و نه دهم درجه سلسیوس بوده است.

به گفته وی، از ابتدای اسفند ماه جاری تا ۲۲ این ماه میانگین دمای استان زنجان سه و سه دهم درجه سلسیوس بوده که نسبت به آمار بلند مدت یک دهم سلسیوس افزایش دارد.

هلال احمر استان زنجان ۱۹ اکیپ و پایگاه امدادی در نوروز فعال می کند

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در طرح خدمات نوروزی امسال ۱۹ پایگاه امداد و نجات جاده ای و اکیپ های امدادی هلال احمر این استان فعال می شود.

سید قاسم موسوی افزود: از این تعداد ۱۰ پایگاه ثابت امداد و نجات جاده ای، هشت اکیپ امدادی پشتیبان و یک پایگاه امداد و نجات کوهستان فعال و در طرح خدمات نوروز خدمات ارائه خواهند داد.

وی با بیان اینکه ۸۵ پرسنل امداد و نجات داریم، اضافه کرد: ۲۵۰ نجاتگر و امدادگر داوطلب هلال احمر در سطح استان زنجان در طرح نوروزی فعالیت خواهند کرد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: از ظرفیت محل های اسکان راهداری ها، مجتمع های رفاهی بین راهی، پایگاه های امداد ونجات هلال احمر، خانه های هلال، دهیاری ها، مساجد، مدارس و سالن های چند منظوره مدیریت بحران فرمانداری ها وشهرداری ها در طرح نوروزی استفاده خواهیم کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به شویع بیماری کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی ، حفظ فاصله اجتماعی در امدادرسانی به مسافران و اسکان اضطراری در راه ماندگان با جدیت بیشتری لحاظ خواهد شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مرکز کنترل و فرماندهی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان زنجان با شماره ۱۱۲ به صورت ۲۴ ساعت آماده ارائه خدمات به هموطنان در سطح استان زنجان است.

بیش از ۶ کیلومتر رودخانه لایروبی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۶ و نیم کیلومتر رودخانه های استان ساماندهی و لایروبی شده است.

اسماعیل افشاری اظهارداشت: این رودخانه ها در شهرستان های خدابنده، ماهنشان، زنجان، خرم دره، ابهر و طارم انجام شده است.

وی یادآوری کرد: طی سالهای گذشته ۵۸ کیلومتر در ۲۸ عملیات دیوار حفاظتی احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: ۳۵ تا ۴۵ متر از عرض رودخانه زنجانرود آزادسازی شده است که هدف از این اقدام تامین فضا برای عبور ایمن و بدون خسارت جریان های سطحی، حفاظت از رودخانه ها به عنوان منبع ارزشمند ملی برای بهره برداری و استفاده عموم، جلوگیری از دخل و تصرف غیرمجاز که دارای تبعات سوء اجتماعی متعددی می باشد، انجام شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها