نگرانی‌های مدیریت بحران قزوین درخصوص حوادث چهارشنبه سوری

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: سال گذشته مردم به دلیل کرونا همکاری خوبی داشتند و حوادث کمی در چهارشنبه سوری رخ داد اما در سال جاری با توجه به عادی انگاری صورت گرفته نگران هستیم که حوادث افزایش پیدا کند.

نگرانی‌های مدیریت بحران قزوین درخصوص حوادث چهارشنبه سوری

قدرت الله مهدی‌خانی در جلسه هماهنگی اقدامات پیشگیرانه چهارشنبه آخر سال که امروز ۲۴ اسفندماه در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: مدیریت بحران صرفاً وظیفه یک دستگاه نیست و یک دستگاه به‌تنهایی نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند، از همه دستگاه‌ها به‌ویژه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم که در کنار ما قرار بگیرند و در جلسات حضور پیدا کند.

وی افزود: وظیفه اصلی ما در چهارشنبه‌سوری پیشگیری از حوادثی است که احتمال دارد اتفاق بیفتد، در آستانه چهارشنبه آخر سال کلیه نیروهای امدادی و مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت لزوم خدمت‌رسانی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهار کرد: دستگاه‌های امدادی ازجمله پلیس‌راه، جمعیت هلال‌احمر، راهداری، آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران در همه ایام سال آماده خدمت هستند و در حادثه کولاک اخیر هم با تلاش همه‌جانبه دستگاه‌ها توانستیم وضعیت را مدیریت کنیم.

وی تأکید کرد: درگذشته چهارشنبه‌سوری به‌عنوان آیین سنتی بدون حادثه بود و برای اطرافیان زحمتی نداشت اما امروزه چهارشنبه‌سوری به یک روز حادثه‌خیز تبدیل‌شده و یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسئله آتش‌سوزی و انفجار مواد محترقه است.

مهدی‌خانی بیان کرد: برخی از مواد محترقه مجاز است اما یکسری مواد محترقه دست‌ساز است و ترکیب آن‌ها دردسر درست می‌کند؛ در سال جاری نگرانی ما بیشتر از سال‌های گذشته است چراکه سال گذشته به‌نوعی دانش آموزان در مدارس بودند و آموزش‌های لازم به‌وسیله اورژانس و آتش‌نشانی در مدارس ارائه می‌شد.

وی تأکید کرد: سال گذشته مردم به دلیل کرونا همکاری خوبی داشتند و حوادث کمی رخ داد اما در سال جاری با توجه به عادی انگاری صورت گرفته نگران هستیم که حوادث افزایش پیدا کند، برای عید نوروز پیش‌رو به مردم چراغ سبز نشان دادیم و گفتیم که با رعایت پروتکل بهداشتی دیدوبازدید کنند درحالی‌که همچنان نگرانی وجود دارد و سه شهرستان ما درگیر کرونای انگلیسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: کرونا انگلیسی در حسین آباد شهرستان آبیک را توانستیم کنترل کنیم چراکه این روستا جمعیت کمی داشت اما شیوع کرونای انگلیسی در سگزآباد، ضیاآباد و حیدریه نگران‌کننده است چراکه جمعیت در این مناطق بالا است.

وی یادآور شد: اگرچه ما از شرایط استان راضی نیستیم اما نسبت به استان‌های دیگر وضعیت خوبی داریم، عادی انگاری صورت گرفته نگرانی ما را بیشتر می‌کند چراکه بعد از هر تجمع شاهد ابتلای نفراتی از آن جمع به کرونا هستیم، یکی از نگرانی‌های اصلی ما تجمعات چهارشنبه‌سوری است.

مهدی‌خانی بیان کرد: از شهرداری می‌خواهیم که جمع‌آوری لاستیک‌های کهنه و مستهلک و تخلیه سطل‌های زباله را در دستور کار خود قرار دهند، ممنوع شدن فروش بنزین در ظروف کوچک توسط جایگاه‌داران، ممنوع شدن فروش اکلیل سرنج و تینر در رنگ‌فروشی‌ها نیز از اقداماتی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش مهم‌ترین راه برای پیشگیری از حوادث است، معلمان باید با استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه شاد آسیب‌های جدی استفاده از مواد محترقه را به دانش‌آموزان گوش زد و تمامی رسانه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی عواقب ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه‌سوری را اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطرنشان کرد: به‌طورقطع اطلاع‌رسانی درزمینهٔ پیامدهای منفی رفتارهای پرخطر نظیر پرتاب مواد محترقه، نارنجک‌های دستی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در کاهش سوانح ناشی حوادث چهارشنبه آخر سال داشته باشد، با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیمارستان شهیدرجایی برای حوادث ناشی از سوختگی و بیمارستان ولایت برای حوادث مرتبط با چشم در حالت آماده‌باش قرار دارند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها