مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

آژانس اتمی به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است. 

آژانس اتمی به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است

رافائل گروسی در مصاحبه با یک رسانه ژاپنی گفت که این نهاد با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در آن است.

گروسی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «روزنامه نیهون کیزای» از مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مدعی شد: تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

او در ادامه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را «وضعیتی فوق العاده» خواند و گفت: واضح است که نیاز به بازرسی جدی است، اگر می‌خواهید اطمینان یابید که انحراف نظامی وجود ندارد.

گروسی در ادامه ادعاهایش گفت: ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم [اورانیوم ۲۰ درصد]دارد، اما آن‌ها دارای ۳ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده هستند که قبلاً در سطوح پایین‌تر تولید شده است.

وی افزود: آن‌ها همچنین در حال افزایش توانایی غنی‌سازی با استفاده از تجهیزات بیشتر هستند.

مدیرکل آژانس در اشاره به سفر ماه گذشته خود به تهران و توافق موقتی دست یافته با ایران گفت: چارچوب سه ماهه خوشبختانه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص توافق ایران فراهم می‌کند.

به ادعای این رسانه، آژانس مشاوره‌های فنی با ایران را در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) آغاز می‌کند و یکی از نقاط تمرکز آن وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی است که ادعا می‌شود اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش، گروسی مدعی شد پاسخ‌های طرف ایرانی در این خصوص تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است.

این در حالی است که «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم کشورمان در اظهاراتی درباره سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل به تهران گفت: هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده است. همانگونه که در نشست شورای حکام هم گفتم، تعاملات دو طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود می‌باشد.

گفتنی است؛ «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در گفتگو با خبرنگار فارس گفته بود که سفر هیأت آژانس به تهران در ماه آوریل در سطح معاون مدیرکل است و این نشست را در راستای تعاملات فنی دو طرف و در چارچوب موضوعات پادمانی برشمرد.

وی افزود: همواره تعاملات فنی بین ایران و آژانس، برقرار بوده و دو طرف به طور مستمر در حال کار و تعامل با یکدیگر هستند و در طول دو سال گذشته نیز، چندین نشست فنی در این خصوص برگزار کرده‌اند.

مدیرکل آژانس در ادامه این مصاحبه به موضوع کره شمالی هم پرداخت و گفت: اگر آژانس بتواند به کره شمال مجدداً وارد شود، به کشوری بازمی‌گردیم که دارای زیرساخت‌های گسترده سلاح اتمی و زیرساخت‌های هسته‌ای است؛ بنابراین وارد کار سختی خواهیم شد.

وی افزود او در حال گسترش تیم نظارت بر کره شمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که توسط «یوکیا آمانو» سلف او ایجاد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • حسن
    0

    چرا اژانس هیچ نظارت و بازرسی از اسرایئل ندارند و چرا مسولئن دولت در ایران اینقدر به اژانس باج میدهند ؟

  • نشناس
    0

    باقر نمیزارتت صبر کن بعد که شد رئيس جمهور بیا چند وقت هست هچیز دست تندرو هاست

  • OK
    0

    هر کشوری که عضو NPT و موافقت نامه پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی است لاجرم باید موافقت نامه ضمیمه پادمان یعنی پروتکل الحاقی را هم پذیرفته و اجرا نماید و این دو از هم تفکیک نشدنی هستند ضمن اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بی معنی و من در آوردی است. اگر ایران نمی خواهد پروتکل الحاقی را بطور دائمی بپذیرد و آنرا در مجلس خود به تصویب رسانده و اجرا نماید نبایستی در NPT باقی بماند مانند کره شمالی و یا مانند اسرائیل ، هند و پاکستان که جزو NPT نیستند نبایستی توسط رژیم گذشته از ابتدا عضو NPT می شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها