سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:

تشکیلات مجزای بازرگانی دولت، عامل افزایش قیمت‌ها/ عدم گرانی اینترنت در سال ۱۴۰۰ صراحتاً در مصوبه مجلس آمده است

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: از سوی دولت گفته شده؛ یکی از علل گرانی ها، عدم تشکیل وزارت بازرگانی است در حالی که برخلاف این ادعا، دولت، وزارت بازرگانی را عملاً تشکیل داده است.

تشکیلات مجزای بازرگانی دولت، عامل افزایش قیمت‌ها/ عدم گرانی اینترنت در سال ۱۴۰۰ صراحتاً در مصوبه مجلس آمده است

نشست خبری محمد حسین فرهنگی امروز( شنبه23 اسفنده ماه) در تشریح اشکالات شورای نگهبان به بودجه 1400 در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین رخدادی که هفته جاری در مجلس خواهیم داشت مربوط به رفع ایرادات شواری محترم نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال 1400 است که براین اساس کمیسیون تلفیق در ادامه رسیدگی‌ها گزارش خود را آماده می‌کند و در سامانه‌ای که در معرض دید نمایندگان محترم است قرار خواهد گرفت و پس از آن در اولین فرصت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس ابتدا گزارش کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می‌شود و در ادامه رسیدگی‌ها با سرعت قابل قبولی نهایی و به شورای نگهبان ارسال خواهد شد همچنین امیدواریم با اظهار نظر سریع شورا در پایان سال بودجه مصوب برای سال آینده ابلاغ شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگرچه ایرادات به لحاظ ماهیتی زیاد است اما تفاوتی با سنوات گذشته ندارد، اظهار کرد: تقریبا به جزء یک الی دو مورد، مابقی مصوبات عادی هستند و آن یکی دو مورد نیز مربوط به شفاف کردن ارقام مصوبات است، مثلا لازم است در بند (و) تبصره (2) ویرایش جدیدی صورت بگیرد و سهم هر کدام از اجزاء که به عنوان هزینه آمده، مشخص و معین باشد.

فرهنگی ادامه داد: همچنین لازم است درباره آنچه که این روزها در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح می‌شود، توضیحاتی ارائه دهم. ابتدا اینکه گفته شده؛ علل برخی از گرانی ها در بازار مصوبات مجلس در بودجه سال 1400 است، در حالی که چنین مصوباتی واقعیت خارجی ندارند و ما هیچ موضوعی را تصویب نکردیم که بر بازار اثر منفی گذاشته باشد. ضمن آنکه این بودجه برای سال 1400 است و ما هنوز در سال 1399 هستیم لذا به یقین نباید شاهد تاثیر آن در بازار باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین این در حالی است که پیش بینی اتفاقات فوق شده بود، چراکه به مسئولان ذیربط اعلام شد؛ اگر از اکنون به فکر تامین نهاده‌های دامی، کشاورزی و مسائل مربوط به گوشت و مرغ نباشند، به زودی شاهد کمبود و افزایش قیمت ها و چنین مسائلی در بازار خواهیم بود، لذا این ایرادات ربطی به مصوبات مجلس ندارد.

عدم گرانی اینترنت در سال 1400 صراحتاً در مصوبه مجلس آمده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین در رابطه با گرانی اینترنت در روزهای پایانی سال توضیح داد: درخصوص اینترنت صراحتاً در مصوبه مجلس آمده است که نباید در سال 1400 اینترنت گران شود، اما برخی از زیرمجموعه های وزارت ارتباطات از اکنون افزایش را اعمال کرده اند که بگویند سال آینده افزایشی ندارند که این مهم از نظارت ها و سیاست های غلط دولت نشأت می گیرد.

مجلس تصمیمی -که بر سیاست های ارزی کشور اثر بگذارد-، نگرفته است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی در رابطه با تصمیمات مجلس، گفت: این سخنان در حالی بیان شده که مجلس تصمیمی -که بر سیاست های ارزی کشور اثر بگذارد-، نگرفته است، همچنین در این تصمیمات درخصوص ارز ترجیحی مرتبط با تهیه دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی هیچ تغییری اعمال نشده و همچون روال سال جاری است، بنابراین فقط این اظهارنظرها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

ماجرای تشکیلات مجزای بازرگانی دولت در گرانی ها

وی اظهار کرد: همچنین از سوی دولت گفته شده؛ یکی از علل گرانی ها، عدم تشکیل وزارت بازرگانی است در حالی که برخلاف این ادعا، دولت، وزارت بازرگانی را عملاً تشکیل داده و اختیارات قانونی وزارت جهاد کشاورزی را گرفته و به وزارت صمت داده، همچنین طی ماه های اخیر تشکیلات مجزایی را در وزارت صمت ایجاد کرده و همین موضوع یکی از عوامل اصلی نابسامانی بازار است، نه موضوع ادغامی که در گذشته صورت گرفته است.

فرهنگی در ادامه افزود: در زمان تفکیک وظایف طی سال های 84 تا 85 نیز همین ناهماهنگی ها وجود داشت و شاهد بودیم که مسئولان -وزارت جهاد کشاورزی می‌گفتند؛ ما صرفاً مسئول تولید هستیم و کاری به بازار نداریم و بخش بازرگانی -که وزارت مستقلی نیز داشت- اظهار می‌کرد؛ از آنجا که روند تولید به آن‌ها مربوط نمی‌شود، خودشان تشخیص می‌دهند چه زمانی کار صادرات یا واردات را انجام دهند، در نتیجه این ناهماهنگی‌ها به وجود آمد، اکنون نیز شاهد همان ناهماهنگی‌ها هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: اکنون نیز وزارت جهاد کشاورزی خود را مسئول تنظیم بازار نمی‌داند و اختیارات از این نهاد گرفته شده و در اختیار وزارتخانه دیگری است که خود را مسئول تولید نمی‌داند! و مسائل مرتبط با تولید را رصد نمی‌کند! این در حالی است که نباید مسائل مدیریت را با فرافکنی به دوش دیگران انداخت و مجلس نیز از این تاثیرگذاری‌ها تبری می‌کند، چراکه تصمیمات و مخالفت مجلس با تشکیل وزارتخانه بازرگانی، کارشناسی و دلسوزانه بوده، همچنین مستند به واقعیات بسیار ملموس تاریخی در دهه گذشته و قبل از آن است.

سفرهای استانی رئیس مجلس به تقاضای مسئولان محلی و نمایندگان شکل می‌گیرد

وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهای برخی از افراد ازجمله مسئولان دولتی در رابطه با سفرهای رئیس مجلس توضیح داد: گاهی در رابطه با سفرهای رئیس محترم مجلس، نکاتی حتی از سوی مسئولان دولتی بیان می شود، در حالی که باید توضیح داده شود؛ این سفرها بیشتر به تقاضای مسئولان محلی و نمایندگان شکل می‌گیرد و رأساً از طرف مجلس و رئیس مجلس آغاز نمی شود. این سرکشی ها بسیار معمول است که در گذشته نیز وجود داشته، همانطور که رئیس محترم قوه قضائیه نیز چنین روشی را اتخاذ کرده که بسیار مفید است، چراکه سبب نزدیک شدن اداره‌کنندگان قوا با مسائل و مشکلات مناطق مختلف می شود، این در حالی است که بازخوردهای خوبی نیز داشته است.

فرهنگی با بیان اینکه سفرهای استانی نمایندگان و رئیس مجلس، اثرات خوبی حتی در لایحه بودجه 1400 داشته است، گفت: این نوع سفرها در دولت های گذشته مرسوم بوده است و آثار مثبت خود را داشته، لذا ایراد به سفرهای روسای قوا وارد نیست...

ادامه دارد...

منبع: خانه ملت

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دروغ میگن ما شما رو انتخاب کردیم که این کارها رو حتی قویترم انجام بدید. ببینید این هشت سال با کمک نمایندگان قبلی چه بر سر مردم آوردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها