بیشترین و کم‌ترین میزان خشونت علیه زنان در کدام کشورها اتفاق می‌افتد؟

به گفته‌ سازمان بهداشت جهانی، یک چهارم زنان توسط همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. مطالعات گسترده نشان می‌دهد از هر چهار دختر نوجوان، یک نفر بدترین سطح خشونت خانگی را در گروه سنی زنان ۳۰ ساله تجربه کرده است.

بیشترین و کم‌ترین میزان خشونت علیه زنان در کدام کشورها اتفاق می‌افتد؟

طبق بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون که در مورد میزان خشونت علیه زنان انجام شده است، از هر چهار زن در سراسر جهان یک‌نفر توسط همسر مورد حمله فیزیکی یا جنسی قرار گرفته است.

این گزارش که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و به همراهی سازمان ملل انجام شده است، نشان می‌دهد که خشونت خانگی از ابتدای جوانی آغاز می‌شود و تخمین زده می‌شود که یک ‌چهارم زنان جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله حداقل یک‌بار در زندگی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. بیشترین آمار نیز در افراد۳۰ تا ۳۹ سال مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که حدود یک سوم زنان ۱۵ ساله یا بالاتر، بین ۷۳۶ میلیون تا ۸۵۲ میلیون نفر، در زندگی خود نوعی خشونت جنسی یا جسمی را تجربه خواهند کرد.

این مطالعه اطلاعات مربوط به خشونت ناشی از همسر صمیمی یا غیرصمیمی در ۱۶۱ کشور را بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۸ تحلیل کرده است و تأثیر مداومِ همه‌گیری کووید-۱۹ در آن مورد بررسی قرار نگرفته است. سال گذشته، سازمان ملل افزایش حداقل بیش از ۱۵ میلیون مورد خشونت خانگی در سراسر جهان به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد.

اگرچه گزارش سازمان بهداشت جهانی بر خشونت جسمی و جنسی متمرکز بود، اما تاکید کرد که اگر انواع دیگر سوءاستفاده‌ها مانند خشونت آنلاین و آزار جنسی نیز مدنظر قرار گیرد، آمار حقیقی بسیار بالاتر است.

میزان خشونت در کشورهای با ‌درآمد کم و متوسط بیشتر است. در آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا بالاترین میزان خشونت توسط همسر در میان زنان و دختران ۱۵ تا ۴۹ ساله وجود دارد. در پنج کشور کیریباتی، فیجی، پاپوآ گینه نو، بنگلادش و جزایر سلیمان بیش از نیمی از زنان حداقل یک‌بار توسط همسران، مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

جمهوری دموکراتیک کنگو با ۴۷درصد بیشترین میزان را در میان این گروه سنی در جنوب صحرای آفریقا داشته و پس از آن گینه استوایی ۴۶درصد، اوگاندا ۴۵درصد و لیبریا ۴۳درصد قرار دارند.

کمترین میزان خشونت در جنوب و شرق اروپا و آسیای مرکزی و شرقی مشاهده شده است. در انگلیس، ۲۴درصد از افراد ۱۵تا ۴۹ سال توسط شریک زندگی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

دکتر تدروس آدراهام، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «خشونت علیه زنان در همه کشورها و فرهنگ‌ها معمول است و به میلیون‌ها زن و خانواده‌های آنها آسیب می‌رساند و با همه‌گیری کرونا تشدید شده است. اما برخلاف ویروس کووید-۱۹،خشونت علیه زنان نمی‌تواند با واکسن متوقف شود. ما فقط می‌توانیم با تلاش‎های ریشه‌دار و مداوم، توسط دولت ها، جوامع و افراد، برای تغییر نگرش‌های مضر، بهبود دسترسی به فرصت‌ها و خدمات برای زنان و دختران و ایجاد روابط سالم و احترام آمیز با یکدیگر مبارزه کنیم».

دکتر کلودیا گارسیا مورنو، که فعالیت در زمینه‌ی خشونت علیه زنان را رهبری می‌کند، گفت که این آمار و ارقام باید «زنگ خطری» برای دولت‌ها در مورد ضروری‌بودن وضعیت باشد.

او گفت: «برای کاهش نتایج چنین فاجعه‌ای، نیاز فوری به آموزش متخصصان بهداشت برای مصاحبه با نجات‌یافتگان با دلسوزی و از بین‌بردن پایه‌های نابرابری جنسیتی وجود دارد. شروع این کار با ایجاد مدارس در مکان‌های ایمن است، زیرا در بسیاری از کشورها مدارس در اماکن امنی بنا نشده‌اند».

او ادامه داد: «آموزش جامع جنسی و آموزش چگونگی ایجاد روابط سالم، مبتنی بر برابری و احترام متقابل، لازم است.»

گارسیا مورنو گفت: «اگرچه اساساً خشونت علیه زنان به عنوان یک معضل اجتماعی تلقی می‌شود، مردان نیز باید درگیر مقابله با آن باشند. "یکی از چالش‌ها این است که این موضوع اغلب به عنوان مسئله‌ای برای زنان شناخته می‌شود".»

آنتونی دیویس، مشاور سیاست جنسیت در بخش خیریه بین‌المللی کودکان در انگلستان، با این موضوع موافقت کرد. او گفت که دسترسی دختران به منابع و خدمات برای جلوگیری و پاسخگویی به موارد خشونت‌آمیز بسیار حائز اهمیت است.

او اضافه کرد که خشونتِ مبتنی بر جنسیت، علت و پیامد نابرابری‌های جنسیتی است که باید کنار گذاشته شود: «بخش مهمی از این روند، کار مستقیم با مردان برای درک دیدگاه‌شان است، تا مشخص شود چرا آنها عقاید خاصی دارند و از سویی برای از بین‌بردن برخی از این اعتقادات سخت اقدام شود، در کنار این باید در جهت حمایت و توانمند سازی زنان برای دستیابی به استعدادهایشان اقدام شود.»

برای مقابله با خشونت علیه زنان طی پنج سال گذشته، بودجه‌های مالی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. براساس تجزیه و تحلیل وب‌سایت روندهای تأمین مالی Donor Tracker، کمک‌های دو جانبه از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و کشورهای کمک‌کننده به توسعه از ۱۲۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۴۴۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت که بیشتر این مبلغ از برنامه‌های اتحادیه اروپا است.

اما این رقم فقط ۳۳درصد از کل بودجه‌ی سازمان همکاری و توسعه را تشکیل می‌دهد. گارسیا مورنو گفت: «این مبلغ ناچیزی است. هنگامی که بزرگی این معضل و میلیون‌ها زن و فرزندانشان که درگیر مشکل هستند را در نظر بگیرید، به نتیجه کم بودن این بودجه می‌رسید.».

پیش‌نویس طرح هزینه‌ای برای رسیدگی به خشونت علیه زنان که توسط سازمان‌های غیردولتی، مقامات دولتی و رهبران بازرگانی تهیه شده، در اولین دو مجمع برابری نسل که در اواخر ماه جاری توسط سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد. این برنامه شامل درخواست افزایش ۵۰ درصدی بودجه به سازمان‌های حقوق زنان برای رسیدگی به خشونت طی پنج سال آینده خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    1

    بالاترین خشونت خاموش وسیستماتیک شرعی وقانونی را مردان در ایران تجربه میکنند،به دلیل دیندار بودن ،شغل مردان را به زنان میدهند و هزینه یک زن دیگر را به مرد تحمیل میکنند

    نظرات شما -
    • دلسوز
      0

      چون در ایران معاونت حقوق مردان در دولت نیست؟؟ و دولت ها برای جذب رای زنان به مردان خیانت میکنند'خیانت را به صورت شروع انجام ميدهند.

  • کاربر ناشناس
    0

    تو ایران به زنها خیلی زور میگن ، مسئولین فرهنگسازی کار شماست

  • شهرام.ر
    0

    در کشورهای اسلامی مرد سالاری جزیی از قانون اساسی است که هر چند در متن قانون اساسی دیده نمی شود ولی، بصورت صد درصد ، عملاً اجرا می‌شود.نه تنها خشونت (از هر نوعش) نسبت به زنان چشمگیر است بلکه، حقوق انسانی زنان در کشور ما از آنها گرفته میشود.حتی اجازه اعتراض هم ندارند!!!!!!و این باعث تأسف است.

    نظرات شما -
    • و
      0

      در قانون اسلام مرد باید بابت شیر دادن به بچه هم باید پول پرداخت کند چون زن را نوکر بی جی ه ومواجب مرد نمی داند

    • شهرام.ر
      0

      سلام. عادلانه. بگو چند نفر رو سراغ داری که بابت شیر دادن ، به زنشون پول دادن؟ ارث زنان نصف مردان است . بچه (بعد از دوران شیرخوارگی) به مرد میرسه. خروج از کشور زنان ، فقط با اجازه مرد است ولی برعکس آن صدق نمیکند. از لحاظ فیزیکی (در اکثر موارد) زنان ضعیف تر از مردانند و عدالت با مساوات یکسان نیست( اشتغال مرد و زن بر اساس تفاوت فیزیکی آنها باید متفاوت باشد) . در شرایط یکسان حقوق زنان کمتر از مردان است و....

    • ناشناس
      1

      ب آقا شهرام؛عادلانه قضاوت کنیم تاوان ضعف قدرت زنان را مردان نباید بدهند چرا که تاوان قدرت مردان را هم زنان نباید بدهند ، زنان اگر حق خروج از کشور را ندارند به دلیل این است که می توانند خارج شوند ومهریه هم به اجرا بگذارند ودیگر باز نگردند ولی مرد در زمان خروج اموالش در دست زن ویا در گرو زن است ، وزینه های زندگی اورا هم باید تأمین کند ولی زنان که جایگزین خود را در نظر نمی گیرند زنان از مردان بیشتر عمر میکنند وسیاه نمایی نکنیم در سانی زن کار میکند برای خودش مرد کار میکند برای زن وفرزند هر دوشان ،واز طرفی زنان در جنگ وسربازی شرکت نمیکنند این که تبلیغ میکنند زنان در جنگ فعال بودند سیاه نمایی است کدامشان را در سرباز گیری های آن زمان به زور به خدمت بردند وتعداد کشته های زنان ومردان را هم توجه کنیم مشخص میشودوهزینه های زنان را مردان میدهند وامنیتشان را هم مردان تأمین میکنند ،مشکل قانون است وکسانی که مینویسند نه کار سخت انجام میدهند ونه به مشکل خانواده وزناشویی میخورند چون خودشان اهل حقوق هستند وسرشان کلاه نمیرور واین مردان نگون بخت هستند که تاوان قوانین جهالت را میدهند

    • حسین
      1

      آفرین به کاربر ناشناس که جواب شهرام.ر را با خوبی و عالی دادی این شهرام .ر که زنه و اینقدر جسارت نداره با اسم زنونه خودش بیاد و حرف بزنه و باید بهش گفت تو همین الانم پشت یه مرد قایم شدی و داری حرفاتو می زنی!!اینو باید بدونی که مرد جایگاه خودشو داره و هیچ کس هم نمیتونه بهش برسه زن هم در حد زن بودن جایگاهی داره پس این اراجیفی که زنها به هم میبافن رو بزارین کنار زن اگه کار می کنه که این خلاف اذن مرد باشه و حرامه پولش رو یک قرون به مرد نمی ده مهریه الکی را دست و پا میزنن از مرد بگیرن که فی النفسه مهریه هیچ پایه و اساسی نداره و حکومت برای تفرقه اندازی گردن مردا انداخته که مرد نباید قبول کنه و باید حذف بشه و......که همش به نفع زنه و به ضرر مردان مردان باید زنان را بهتر بشناسند چون همشون حیله گرند و برای رسیدن به هدفشون از هیچ کاری فرو گذار نیستن و اشک تمساح میریزن!!!

    • ناشناس
      0

      چرا ارث نصف است بیست وپنج درصد مردان ار سهم خود بیشتر ارث میبرند ودر ازای آن دوسال خدمت مفتی ویک عمر هزینه زن وفرزند ومهریه را به گرده میگیرند،کجا زندگی میکنی شهرام جان

    • ناشناس
      0

      میگویند قوانین به نفع مردان است ،پس چرا بیش از نود درصد دادخواست طلاق از سوی زنان است، چرا مردان نمی توانند ازحق خود استفاده کنند چون فرمایشی است وحکومت مردان را قنداق پیچ کرده وبا این حرفها هرروز بر علیه مردان قانون تصویب میکنند وزمانی برابری است که دادخواست طلاق پنجاه پنجاه باشد کافیه به دادگاه خانواده مراجعه کنی متوجه میشوی که با بازی قانون مرد را وادار میکنند که با زن زنا کارکنار بیایدوزندگی کند این است قوانین

    • و
      0

      منظورم اینکه اگر ظلم مردان به زنان می کنند ربطی به اسلام ندارد از بی فرهنگی است نه از اسلام

    • ی
      0

      خطاب به کاربر (و) در اسلام هم گفته زن باید صد در صد از شوهر تمکین کند آیا زنان می کنند؟ در اسلام گفته زنان را نباید نامحرم ببینند پس چرا زنان با استرچ و لباس های بدن نما عمدا میایند جلوی نامحرم؟ پس مرد می تواند هیچ چیزی به زن ندهد تازه از زن بابت نافرمانی همه چیز رو بگیرد و تنبیه اش هم بکند.

    • شهرام.ر
      0

      به حسین ، اگه تو مردی ، همون بهتر که من زن باشم . اگه اینقدر ضعیفی که تو خرجی دادن به زن و بچه درموندی ، خودت خواستی مجبورت نکردن که زن بگیری . مهریه رو هم مرد !!! قبول می‌کنه ‌. اگه ناراحتی نکن . مشکل من هم با اسلام نبود ، با مسلمانی ما ایرانی ها بود که رفتار عربهای زمان جاهلیت رو ادامه میدیم و فکر میکنیم مسلمونیم !!!

    • ناشناش
      1

      ب آ ش،متأسفانه قوانین اسلام اجرا نمیشود وتمام این قوامین که هر روز به ضرر مردان تصویب میشود تنها برای رضایت سازمانهای بین المللی مد نظر امریکا که ریشه در فمنیسم دارد اجرا میشود چهل سال است خانواده به قهقرا میرود وهر روز از اخلاق وانسانیت بسوی قوانین خشک حرکت میکند وبا توجه به سطح سواد وآگاهی ها اگر مردی خشونتی انجام میدهداز روی اجز وناتوانی اش است چون قوانین دست وپایش را بسته وتبدیل به یک موجود بی غیرت وبی خاصیت شده که فقط باید وظایفش را انجام دهد کافیه وظایف زن ومرد را توجه کنی متوجه میشوی فاصله بسیار است وعملأ روز به روز مردناتوانتر وزن بی مسئولیت تر میشود؟؟

  • مالک
    0

    اگه یه زن به شوهرش تیکه نندازه یا توهین نکنه اونم هیچ کاری نمیکنه...

  • ناشناس
    0

    خشونت علیه زنان در ایران بسیار زیاد است و دلیلش اینه که قانون های ایران ربطی به قرن ۲۱ ندارن و همشون مال عصر حجر است. همش بخاطر فتوای علم الهدی می‌باشد چون او دائم علیه زنان فتوا میده. خدا لعنتش کنه. لطفاً نظرم رو سانسور نکنید.

  • بب
    1

    اینقدر مرد ستیزی نکنید 42 ساله مردان به خاطر گناه ناکرده فقط به خاطر مهریه که یه چیز الکی است مردان به زندان افتاده اند و عمرشان از بین رفت به خاطر یه زن بی ارزش- دوم قانون هایی من درآوردی که بر علیه مردان دارن تند و تند میدن که زن اگه خیانت هم بکنه مهریه می گیره یعنی برای زن ها یک فاحشه خونه علنی باز کردن که مرد نتونه حرف بزنه و مهر طلاق رو از توی شناسنامه زن پاک کردن که زن روزی ده تا شوهر کنه و ده تا مهریه بگیره و.... خوب یه فاحشه خونه هم مثل زمان سابق باز کنین که زنا بتونن قانون کار کنن و بر علیه مردا هم قانون ندین و حق مردا هم از بین نره چون خیالتون راحت هیچ کس به هیچ چیز معتقد نیست!!!

  • ناشناس
    0

    به علم الهدی و ابتکار بگید آب رو بریزن اونجایی که میسوزه چرا جای دیگه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها