مهدی تاج و مصاحبه‌ای برای فرار از مسئولیت/ حمایت از شیخ سلمان و کرسی آسیایی برای منافع ملی یا شخصی؟

آنچه مسلم است، عدم واگذاری میزبانی به ایران توجیه ورزشی و تحریمی ندارد. یعنی مسئله تحریم‌ها که بهانه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای عدم ارائه میزبانی به ایران بوده، چگونه می‌توانست مانع از انجام این کار شود؟

مهدی تاج و مصاحبه‌ای برای فرار از مسئولیت/ حمایت از شیخ سلمان و کرسی آسیایی برای منافع ملی یا شخصی؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا، امروز میزبان‌های دیدارهای باقیمانده در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین را اعلام کرد. در این بین کشور بحرین به عنوان میزبان دیدارهای گروه C معرفی شد که مورد اعتراض فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفت. ایران در مرحله رفت از چهار مسابقه خود فقط در یک دیدار میزبان و در سه دیدار میهمان بود و حالا در دور برگشت حق میزبانی با ایران بود، اما تصمیم AFC بسیار تعجب برانگیز بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده بود، تحریم‌ها و مسئله پخش تلویزیونی را برای عدم واگذاری میزبانی به ایران بهانه کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار ارائه راهکار از سوی فدراسیون فوتبال ایران شد، ماجرایی که پاسخ فدراسیون را به دنبال داشت مبنی بر اینکه AFC در این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی حقوق تجاری ندارد و مسئله تحریم‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم واگذاری میزبانی به ایران شود.

آنچه مسلم است، عدم واگذاری میزبانی به ایران توجیه ورزشی و تحریمی ندارد. یعنی مسئله تحریم‌ها که بهانه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای عدم ارائه میزبانی به ایران بوده، چگونه می‌توانست مانع از انجام این کار شود، آن هم در شرایطی که حقوق تجاری این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی در اختیار کشورهای میزبان است و ایران مشکلی از این جهت نداشته است. با این حال واکنش‌ها نیز به این مسئله جالب توجه بود، از جمله انتقاد علی جوادی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال به کرسی مهدی تاج در AFC که نتوانسته اقدامی برای فوتبال ایران انجام دهد. مهدی تاج هم به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام کرد تعیین میزبانی‌ها به عهده کمیته مسابقات بوده و از هیئت رئیسه (که تاج عضو آن است) در این باره سؤال نمی‌شود. مصاحبه‌ای که بیشتر به فرار از مسئولیت شبیه بود.

با درستی یا نادرستی صحبت تاج، کاری نداریم. اینکه آیا او در هیئت رئیسه می‌توانسته کاری برای میزبانی ایران انجام دهد یا نه هم مسئله‌ای است که جداگانه باید مورد بررسی قرار بگیرد، اما این کرسی مهم در چه حالتی قرار است دردی از فوتبال ایران دوا کند؟ تاج که در زمان ریاستش در فدراسیون فوتبال به کرسی نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده، تاکنون چه اقدامی برای فوتبال ایران انجام داده است؟

زمان مطرح شدن بحث کنار رفتن بازنشسته‌ها از فدراسیون‌ها چگونه بود که AFC فوتبال ایران را تهدید به تعلیق کرد، در شرایطی که متولی این کار هم نبود و چنین موضوعی هم اگر نگوییم بی‌سابقه اما کم‌سابقه بوده است. چطور زمانی که منافع شخصی در میان است، کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدامات تهدیدی علیه فوتبال ایران انجام می‌دهد و در چنین شرایطی که منافع ملی به میان می‌آید، کاری از عهده کسی برنمی‌آید؟ این سؤال مطرح می‌شود که کرسی‌های ایرانی در AFC تاکنون کجا به کمک فوتبال ایران آمده و اگر این افراد کارایی لازم را ندارند، چرا همچنان باید کرسی‌هایی را به نام ایران تصرف کنند؟

آیا حتماً باید از تاج درباره مسئله‌ای سؤال شود تا او نظرش را میان نظر دیگر اعضای هیئت رئیسه بگوید یا اینکه طبیعتاً انتظار این است که اقدامی برای منافع ایران انجام داده و رایزنی و لابی کند. منافعی که چیزی جز حقوق رسمی تیم ملی و کشور ایران نیست و این حق مسلم ایران است که در صورت برگزاری متمرکز بازی‌های باقیمانده، میزبان مسابقات گروه C باشد.

کرسی‌های بین‌المللی از جمله در AFC برای منافع ملی است یا شخصی؟ این کرسی‌ها برای روزی است که منافع ملی به خطر می‌افتد یا منافع شخصی؟ موضوع بازنشسته‌ها مهم‌تر است یا میزبانی ایران از مسابقات انتخابی جام جهانی؟ حمایت تاج از شیخ سلیمان به چه کاری آمده و چه زمانی به سود ایران بوده است؛ در منافع ملی یا شخصی؟

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    بازهم بی عرضه گی مسئولین

  • رها
    0

    بعد از چهل و دوسال باز طرف میاد میگه صبر داشته باشین ، سختی ها پایان پیدا می کنه ، رو که نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا صد رحمت به سنگ پای قزوین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها