سرنوشت ۱۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ایران نامعلوم است/ آمریکا اهرم جدیدی پیدا کرده است

در سالی که گذشت، به دلیل مانور رسانه ای، مردم کوچه و بازار از بلوکه شدن اموال مان در کره جنوبی مطلع شدند اما این تنها دارایی ایران نیست که در کشوری دیگر به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده است.

سرنوشت ۱۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ایران نامعلوم است/ آمریکا اهرم جدیدی پیدا کرده است

سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بار دیگر نشان داد ایران چه مقدار ثروت دارد که به دلیل سیاست ها نادرست داخلی و خارجی آن ها را به باد داده ایم. ترامپ با خروج از برجام و زدن زیر میز تعهدات قطعنامه 2231 بار دیگر تحریم های سختی علیه ایران اعمال کرد و همین کار باعث شد بالغ بر 100 میلیارد دلار از دارایی های ایران که نقدی و غیرمنقول است به بهانه های مختلف بلوکه شود.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال 2018، تحریم های نفتی و بانکی بر ایران اعمال شد در این میان 100 میلیارد از دارایی های ایران بلوکه شد که 44 میلیارد دلار آن به صورت نقدی و اسکناسی در 7 کشور مسدود شده است و سایر دارایی ها در قالب املاک و مستغقلات در برخی کشورها از جمله آمریکا در جریان حکم دادگاه های داخلی به بهانه کمک های تروریستی و ضد بشردوستانه ایران مصادره شد.

از آنجایی که کره جنوبی به شدت به سیاست های پول و مالی آمریکا وابسته است شرایط حاکم بر سیاست و اقتصاد ایران سوءاستفاده کرده پس از اجرای تحریم‌های کامل آمریکا علیه صنعت انرژی و بانکدارای ایران در سال ۲۰۱۹ پول ایران را مسدود کرد. برای آزادسازی این پول تلاش های بسیاری شد اما از آنجایی که پو کره جنوبی در عرصه بین المللی ارزشی ندارد امکان تبدیل آن به ارزی غیر از دلار ممکن نبود به عبارتی برای باز پس گیری پول باید اول وون کره جنوبی به دلار تبدیل و سپس برای جابجایی در بانک های بین المللی به ارز دیگری تبدیل می شد اما به دلیل اینکه ایران تحریم دلاری هم هست این مسیر ممکن نبود و نیست. با این عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، در ژوئن ۲۰۲۰ به سئول هشدار داد که تهران برای دریافت پول مسدود شده خود علیه آن کشور شکایت خواهد کرد.

با پیگیری های وزارت خارجه کشور و فشارهای رسانه ای، در نهایت کره ای ها تلاش کردند راه حلی برای پرداخت بدهی خود پیدا کند، با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و مخابره این پالس که می خواهد به گره 1+5 برگردد، کره جنوبی بر سر مکانیزیمی برای آزاد سازی یک میلیارد دلار توافق کرد، این خبر را وزیر امور خارجه کشور داد البته در این بیان بیان شد که کره ای ها برای این مکانیزم باید از کدخدا مجوز بگیرند با این حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبندی کند.

به نظر می رسد دولت جدید بایدن برای تحت فشار قراردادن تهران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی می خواهد از اهرم پول های بلوکه شده ایران بهره برداری کند. با این شرایط به نظر می رسد بازپرداخت بدهی عراق به ایران نیز با مشکل رو به رو خواهد شد.

پول های ایران در چین در هاله ای از ابهام

ایران در چین هم دارایی دارد اما مسئولان وزارت خارجه کشور تاکید دارند که مبلغ آن ناچیز است و به نظر می رسد از آنجا که روابط سیاسی پکن و تهران مناسب است نمی خواهند در رسانه ها به موضوع پول های بلوکه شده ایران در این کشور بپردازد. با این حال چین یکی از چندین کشوری است که در ازای خرید نفت میزان قابل توجهی بدهی به ایران دارد. اخیرا روزنامه جهان صنعت تخمین زده بود که چین ۲۰ میلیارد دلارمیلیارد بدهی به ایران دارد که بخش بزرگ این طلب‌ها بابت فروش و انتقال نفت است اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در ۲۸ مهر ماه امسال گفته است که ما پول بلوکه شده‌ای در چین نداریم از سوی دیگر مجید‌رضا حریری، رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید چین بدهکار ما نیست، ما هرچقدر نفت به چین فروخته‌ایم در ازای آن کالا وارد کرده‌ایم.

با این حال نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی تهران گفته براساس آمار گمرک چین در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۳ معادل ۱۶٫۰۱ میلیون تن نفت از ایران وارد شده که برابر با ۴۲۸ هزار بشکه نفت در روز است. با در نظر گرفتن این آمار، چین در این مدت ۱۲٫۳ میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده است.

بر اساس آمار کپلر واردات نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۶۸۳ هزار بشکه در روز بود اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به میانگین ۳۰۱ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ تا ماه سپتامبر به رقمی حدود ۹۲ هزار بشکه در روز می‌رسد.

بدهی قبلی چین به ایران حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده و بابت آن چین پروژه‌هایی را در ایران فاینانس کرده‌است ، اینکه پس از آن چه میزان نفت فروخته شده مشخص نیست. با این حال حسین ملائک، سفیرپیشین ایران در چین معتقد است : ۲۲ میلیارد دلار پول ایران از زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در چین بلوکه است که پشتوانه‌ای برای پروژهای دولت ایران بود.

به گفته این دیپلمات اگر در این چند ساله تحریم حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز چینی‌ها نفت خریده باشیم و هر بشکه نفت هم ۴۰ دلار باشد، حدودا بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار در همین دو سه سال گذشته در چین داریم البته منبعی برای واردات ایران بوده است، اینکه چه مقدار بلوکه و چه مقدار پشتوانه خرید است مشخص نیست .به نظر می رسد وضعیت بدهی‌های چین به ایران رقمی بیشتر از بقیه کشورها به نظر می‌رسد، میزان آن شفاف نیست و ازسوی مسئولان مربوطه نفی می‌شود.

اموال بلوکه شده ایران در هند 7 میلیارد دلار، عراق 3.5 میلیارد دلار، آمریکا 1.9 میلیارد دلار، ژاپن 1.5 میلیارد دلار و امارت 7 میلیون دلار برآورد شده و معادل 56 میلیارد دلار املاک ایران تسخیر شده است در ایران بیان گفته می شود ارزش تخمینی املاک و مستغلات ایران در ایالات متحده و اجاره انباشته آن‌ها ۵۰ میلیون دلار و آسمان خراش ایران (بنیاد علوی) در منهتن به ارزش 5 میلیارد دلار و ۱۰ ملک دیگر بلوکه شده است . همچنین در سراسر دنیا املاک ایران به ارزش ۳۲ میلیارد دلار مسدود است.

با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا در قبال ایران و همراهی سایر کشور ها با او این سوال پیش می آید که اینکه چرا مقامات ایرانی با ثروت مردم در کشورهای دیگر ملک خریداری کرده اند.

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • نشناس
    0

    همونجا بمونه بهتر سید نصرالله و اطرافیانش بخورن و دخل و خرج آقای احمد خاتمی رو بشه

    نظرات شما -
    • خجالت بکش
      0

      دو نظرمتفاوت ازناشناس احمق

  • ناشناس
    0

    آمریکا نتوانسته ونخواهد توانست غلطی بکند

    نظرات شما -
    • نوید
      0

      خوش به حالت که مرفه بی دردی می دانی چند درصد از مردم ماههاست رنگ پوستم ندیدن می دانی چرا چون امثال تو متوهم فکر می کنند صاحب دنیا هستند

  • وحید
    0

    ثروت کشور رو یا خودشون دزدیدند و یا با کارهاشون به فنا دادند بیچاره مردم درمانده ایران !!!!

  • سید
    0

    بلوکه باشد به نفع مردم است زیرا در صورت آزاد شدن دزدا ن داخلی و جنایت کاران و تروریست های سوری ولبنانی و یمنی و حشدی وکتائب عراقی. فلسطینی و گرسنگان سودان و نیجریای و تروریست های حوزوی جامعه مصطفی بهرمند خواهند شد. بیچاره مردم

    نظرات شما -
    • فتاحی
      0

      چی میگی تو ؟

    • ب فتاحی
      0

      پنبه هاراازگوشت دربیاری میفهمی چی میگه چشمت که کوره

  • مورچه
    0

    ۱۰۰میلیارد دلار حقوق تک تک ملت ایران است .سازمان ملل و کنگره امریکا وکشوری های بدهکار ب مردم ایران این پول متعلق ب یک ملت مظلوم است و ما مردم ازشما درخواست میکنیم سازوکاری فراهم کنید که این مبلغ بدست مردم برسد باکمال تشکر

  • ناشناس
    0

    با این خبر ها فنر دلار فردا دوباره می پره خدا ب داد مردم برسه علی برکت الله

  • سرباز کوروش
    0

    فرض و براین بگیریم که پولها آزاد شده،،،، اگه این یک بارو اینها ازمردم نپیچونن و بصورت اصولی و منطقی وارد سفره های مردم بشه حتما تاثیر خوبی داره ولی حتماً اینطور نخواهد شد

  • فرشادآزاد
    0

    دولت 8ساله روحانی که توان هیچ کاری رانداشته حتی عرضه گرفتن پول کشور راازکشورهای دوست نداردبهتراست ثروت ملی رابیهوده به باد ندهدوقتی پولی درکارنیست چرابیخودوبی جهت نفت رابه بادمیدهید؟

  • مهدی
    0

    بیاید.این چهار سال را به سرداران سپاه رای بدهیم.ببینیم.اینها چه کار میکنند. اگر کاری کردند.اگه باب ملت ایران شدند.دیگه همه سپاهی میشویم.درغیر اینصورت.همه چیز را باید به آرای عمومی بگذارید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در یه مملکت ک این همه موازی کاری وجود داره نیاز نیست هیچ گروه خاصی بیان هرگروه بطور جداگانه ولی همزمان داره گند میزنه خیالتون راحت سپاه الان هم روی کاره زیر کار نیست وگرنه وسط مذاکره راکت و موشک پرتاب نمیکنه و ....این وسط مردم دارن له میشن

  • علي
    0

    با سياست هاي اشتباه هزاران ميليارد دلار به صورت مستقيم و غير مستقيم خسارت به مردم ايران وارد شده و مردم بدبخت هم هيچ راه فراري از اين وضعيت أسف بار ندارند.خدا بداد ملت برسه

  • محمد
    0

    همون بهتر که بلوکه شده، چون در نهایت قرار نیست نفعی به مردم برسه از ثروت های ملی خودشون

  • لاب
    0

    همون بهتر که آمریکا پول رو به این حکومت نمیده چون یک قرون از این پول به سفره مردم وارد نمیشه . تمومش میره تو حساب آخوندا تو اروپا و آمریکا خدا کنه تا آخر پول بلوکه بماند

  • احمد
    0

    ببین واقعیت این هست اگر دارایهای بلوکه شده بر اثر تحریمهای امریکا ازاد نشده است اگر روزی بخواهد ازاد بشه مستقیما به کشورهای اروپایی ایالات متحده امریکا،کانادا توجیب اقازاده ها واریز خواهد شد، پس زیاد دلخوش ازاد شدن داریها نشوید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها