حرکت ظریفِ عزیزی خادم و اولین باخت آقای رئیس؟!

فدراسیون فوتبال برای تحقق اصلی ترین هدف این روزهای خود یعنی گرفتن حق میزبانی متمرکز ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 دست به دامان دیپلمات های سیاسی شده اما به نظر می رسد این تلاش نمادین به نتیجه نرسید!

حرکت ظریفِ عزیزی خادم و اولین باخت آقای رئیس؟!

پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، عزیزی خادم رئیس جدید در نخستین جلسه هیات رئیسه ظاهرا پرده از نخستین اولویت‌ های کاری خود برای تحقق اهداف کوتاه مدت برداشت.

با توجه به موضع گیریِ عزیزی خادم و اظهارات سایر اعضاء و عملکرد این فدراسیون ظرف روزهای گذشته، فدراسیون فوتبال عنوان کرده بود که تمام توان خود در روزهای آینده را روی درخواست میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی معطوف می کند هرچند که هیچ برنامه روشنی در این باره ارائه نکرده بود.

نامه AFC که آب پاکی را روی دست فدراسیون فوتبال ریخ
فدراسیون فوتبال درخواست رسمی خود برای میزبانی گروه سوم انتخابی جام جهانی را طی روزهای گذشته به AFC ارسال کرده بود. این موضوع با توجه به تاکید دراگان اسکوچیچ و همینطور دستیار ایرانی او، وحید هاشمیان اهمیت دو چندان داشت چرا که کادرفنی معتقد بود در صورت برگزاری بازی ها در ایران حتی بدون حضور هواداران، باعث برتری روحی و روانی تیم ملی ایران به خصوص مقابل تیم های عراق و بحرین خواهد شد.

اما در واکنش به درخواست ایران و وجود مشکلات متعدد در زمینه برگزاری مسابقات در ایران، کنفدراسیون فوتبال نامه ای مهم را به این فدراسیون ارسال کرده بود که مشخصا مرتبط با موانع موجود در مسیر میزبانی بود. این کنفدراسیون به مسئله حق پخش تلویزیونی، انتقال منابع ارزی و همینطور موانع گمرکی برای انتقال سخت افزارهای تیم های مهمان و همینطور این کنفدراسیون اشاره کرد.

توسل به ظریف و مقامات سیاسی برای حل مساله تیم ملی!
در جلساتی که طی روزهای گذشته برگزار شد، فدراسیون فوتبال ابتدا از حمیدرضا آصفی، دیپلمات اسبق وزارت امور خارجه که سابقه عضویت در هیات مدیره استقلال را دارد، دعوت کرد تا در نشست اعضای هیات رئیسه نقطه نظرات و راهکارهای خود برای رفع موانع میزبانی ایران بیان کند.

به گفته اعضای هیات رئیسه، او در این جلسه به راهکارهای مناسب برای حل مشکلات مربوط به میزبانی ایران اشاره کرده و قرار بود در این مسیر کمک‌ هایی را به فدراسیون فوتبال انجام دهد. هرچند آصفی در ادوار گذشته، توفیقی برای حل مشکلات بین المللی تیم استقلال یا فدراسیون، پیدا نکرده!

پس از این نشست، عزیزی خادم نشستی را با محمد جواد ظریف - وزیر امور خارجه کشورمان داشت تا شاید با کمک سفیر ایران در مالزی با کنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی گروه سوم انتخابی جام جهانی به ایران برسد.

اگر چه ظریف در این دیدار ابراز امیدواری کرده که برای خوشحالی مردم از تمام ظرفیت های موجود برای میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی استفاده می کند اما همانطور که گفته شد حل مسائل دیپلماتیک ورزشی به ویژه در فوتبال؛ نمی تواند از عهده مقامات سیاسی وزارت خارجه برآید، به ویژه اکنون که شرایط سیاسی مترتب با موقعیت بین المللی ایران، خاص است.

مدیران جدید فدراسیون فوتبال البته هنوز نگفته اند فارغ از دست به دامان افراد سیاسی شدن و توپ را در زمین آن ها انداختن که بیشتر به یک حرکت تبلیغاتی شبیه است؛ خودشان دقیقا چه برنامه ای برای حل مسائل دارند؟!

اما نتیجه این نمایش ها چه شد؟!
به احتمال زیاد کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست میزبانی ایران را رد می کند چرا که به دلیل شرایط کرونایی و زیر ساخت ها، شرایط فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی سخت است و به همین دلیل کشورمان به احتمال زیاد میزبان رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 نمی شود.

AFC برای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا هیچ میزبانی به ایران نداد و حتی ترجیح داد هند میزبان گروه پرسپولیس باشد! این یعنی برای انتخابی جام جهانی هم قرار نیست میزبانی به ایران داده شود و به احتمال زیاد بحرین میزبان خواهد بود.

این اتفاق برای فدراسیون فوتبال بسیار ناراحت کننده است، نه به خاطر اینکه تیم ملی میزبان نمی شود بلکه به این خاطر که آن ها شرایط برای ادامه این رفتارهای پوپولیستی خود را از دست می دهند. عزیزی خادم بهتر از هر شخص دیگری می داند که برای لابی باید حداقل امکانات و شرایط را برای اخذ میزبانی فراهم می کرد و بعد به دنبال تبلیغات نشست دیدار با ظریف می رفت. مگر می شود بدون داشتن ورزشگاه، محل تمرین و البته اجرای پروتکل های بهداشتی از تیم ها میزبانی کرد؟!

شاید همان زمانی که عزیزی خادم برای گرفتن عکس یادگاری با ظریف گذاشت، صرف هماهنگی برای فراهم کردن امکانات می کرد نتیجه بهترین نصیب ایران می شد و حسرت از دست رفتن این میزبانی را نمی خوردیم.

منبع: جی پلاس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فتاحی
    0

    قبل از اینکه یه برجام بنویسه تحریم شدیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها