سیدرضا اکرمی: جای خالی آیت الله هاشمی احساس می شود/کسی جای او را نمی گیرد

سید رضا اکرمی با اشاره به جای خالی آیت الله هاشمی گفت: یک سال گذشته واقعا مرحوم آیت الله هاشمی را مثل مرحوم آیت الله بهشتی مظلوم معرفی کرد.

سیدرضا اکرمی: جای خالی آیت الله هاشمی احساس می شود/کسی جای او را نمی گیرد
به گزارش خبر فوری به نقل از نامه نیوز ،فراز و نشیب هایی که در یک سال گذشته پشت سر گذاشته شد، خلاء حضور شخصیت برجسته ای همچون آیت الله هاشمی را یادآور بود. به همین خاطر است که بسیاری از مسئولان و تحلیل گران مسائل سیاسی اعتقاد دارند که او جایگزینی ندارد. سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری از جمله این افراد است. او ضمن اشاره به این فرموده امام (ره) که انقلاب قائم به فرد نیست، از ویژگی های ممتاز آیت الله هاشمی و جای خالی او در یک سال گذشته می گوید.
*یک سال از رحلت آیت الله هاشمی می گذرد، فضای سیاسی کشور در یک سالی که ایشان حضور نداشتند را چطور ارزیابی می کنید؟
من به طور کلی این جمله امام (ره) را نقل می کنم که فرمودند انقلاب قائم به شخص نیست. این شخص خود امام (ره) باشد، آیت الله هاشمی یا آیت الله موسوی اردبیلی و ... تفاوت چندانی ندارد اما آیت الله هاشمی قطعا در فرصت، زمان و شرایط خود فردی کارآمد و کارساز، مصلح و ناصح بود. او چه در جلسات رسمی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام یا مجلس خبرگان رهبری و چه در جلسات غیررسمی می توانست برای جامعه عنصری مفید و خدمت گذار باشد.
*به نظر شما کسی هست که بتوان او را جایگزین مناسبی برای آقای هاشمی دانست؟
در روایت اسلامی داریم که وقتی عالم مومنی از دنیا می رود رخنه و روزنه ای به وجود می آید که چیزی نمی تواند جای آن را پر کند. جامعه این را در یک سال گذشته کاملا فهمید و خلاء حضور او احساس می شود. وجود او بسیاری مفید و آرام بخش بود. اکنون فرصتی یافته ایم که بیشتر شخصیت او را از نظر فکری، علمی، سیاسی و اخلاقی بشناسیم. یک سال گذشته واقعا مرحوم آیت الله هاشمی را مثل مرحوم آیت الله بهشتی مظلوم معرفی کرد.
*به احساس شدن خلاء حضور ایشان اشاره کردید؛ مصادیق آن را نیز بفرمایید.
خود مجمع تشخیص مصلحت یکی از این مصادقی است. وقتی آیت الله هاشمی فقدان یافت برای مدتی برای جایگزینی او و برای اداره کارهای او مشکل و جای خالی اش احساس شد. اخیرا نیز مقام معظم رهبری در جلسه ای به محمد و محسن هاشمی فرمودند که من دو یار را که پنجاه سال با آن ها دوست بودم، از دست داده ام و گاهی دلتنگ آن ها می شوم و برایشان قرآن می خوانم تا آرامش پیدا کنم. بالاخره آیت الله هاشمی شخصیتی بود که برای خیلی ها کشتی امن به حساب می آمد و آرامش می داد. همین طور هدایت گر بود و جهت را کاملا روشن می کرد. مخصوصا بعد از داستان آقای احمدی نژاد بسیاری از شخصیت های بین المللی که به ایران می آمدند خواستار ملاقات با آقای هاشمی بودند. مشاوره می کردند و حتی برای میهمانان نیز عنصری مفید و خدمت گذار بودند.
*اخیرا شاهد ناآرامی ها و اعتراضاتی بودیم. به نظر شما اگر آقای هاشمی در قید حیات بودند، فضای سیاسی کشور به این سمت می رفت و کار به اینجا می رسید؟
من غیب گو نیستم و نمی توان به این سوال پاسخ دهم. اما به طور کلی فکر می کنم که انقلاب اسلامی هم جاذبه دارد و هم دافعه. به همین خاطر نیز در داخل و خارج از کشور عده ای مخالف انقلاب و در صددهستند تا فرصتی به دست آورده و نیش خود را بزنند . من به نظر می آید خود این حوادث از جهانی نیز سودمند بود و به جامعه هشدار و بیدارباش داد. اگر این حوادث پیش نمی آمد چهره آمریکا بیشتر شناخته نمی شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها