دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر :

کشت شاهدانه به شکل بی سابقه‌ای در حال گسترش است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشت خشخاش در مناطق غربی آسیا و تولید هروئین ادامه دارد ضمن اینکه کشت شاهدانه به شکل بی سابقه‌ای در حال گسترش است.

کشت شاهدانه به شکل بی سابقه‌ای در حال گسترش است

اسکندر مؤمنی در نشست گفتگوی صمیمانه و تعاملی با سفرا و نمایندگان سیاسی مستقر در تهران که در زمینه ارتقا همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مسئله جهانی مواد مخدر برگزار شد، گفت: بی شک، حضور ما در این گردهمایی، فرصت مغتنمی را برای گفتگو و رایزنی با هدف گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌آورد.

وی افزود: کشت، تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر در منطقه و جهان، روندی نگران کننده را دنبال می‌کند، روندی که توقف آن مستلزم عزم و اراده جدی تمام کشورها و نیز مجامع جهانی بر مبنای عمل به اصل مسئولیت مشترک می‌باشد و حضور اثربخش شما به عنوان نمایندگانی از سوی کشورهای متبوع‌تان، گواه این عزم و اراده و علاقه‌مندی به رفع این معضل مشترک است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: آنچه جهان ما این روزها تجربه می‌کند، یعنی بیماری کووید ۱۹، از بسیاری جهات به معضل مواد مخدر شباهت دارد؛ بیماری دارای ابعاد فراملی است و حل آن نیازمند مشارکت و همکاری بین‌المللی است و تا وقتی تمام جهان عاری از آن نشود، هیچ کشوری نمی‌تواند ملت خود را مصون بدارد، امیدوارم برای حل معضل جهانی مواد مخدر شاهد اجتماع عزم و اراده جهانی و مشارکت اعضای جامعه جهانی باشیم.

مؤمنی اظهار داشت: نگاهی کوتاه به منطقه‌ی آسیای غربی و بسیاری دیگر از مناطق جهان در سال‌های گذشته حاکی از آن است که لزوم توجه به همکاری برای حل مسئله و چالش‌های مشترک مغفول مانده و متأثر از رویکردهای سیاسی بوده و یا اساساً تناسبی با حجم و مقیاس مسئله نداشته است.

وی گفت: گزارشات واصله از افغانستان حاکی از آن است که توفیق چندانی در کنترل کشت و تولید که بتواند از مشکلات ناشی از قاچاق تحمیلی به ما بکاهد، به دست نیامده و کشت خشخاش در مناطق غربی آن کشور و تولید هروئین ادامه دارد؛ ضمن اینکه کشت شاهدانه به شکل بی سابقه‌ای در حال گسترش است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: تداوم تولید، به معنی استمرار فعالیت قاچاقچیان و پیامدهای ناگوار آن برای کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا خواهد بود.

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بیش از سه دهه مبارزه مداوم و خستگی‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران با شبکه‌های قاچاق مواد مخدر گرچه موجب شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم و تحمیل خسارات فراوان مادی بر کشور شد اما تجارب ناشی از این موضوع، موجب شد که جمهوری اسلامی ایران به موازات برنامه‌های کاهش تقاضا و کاهش آسیب، برنامه‌های فراگیر و جامعی را به منظور مقابله هوشمند با مافیای بین‌المللی و باندهای منطقه و مهار و کنترل ورود و ترانزیت و توزیع مواد افیونی، در دستور کار سیاست‌ها و سند جامع مقابله با عرضه قرار دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته، دستگاه‌های مقابله‌ای عضو ستاد، موفق شدند تا از طریق تقویت مستمر مکانیسم‌های نظارت، کنترل و ارتقای مبادله اطلاعات عملیاتی میان سازمان‌های مسئول حدود ۱۱۵۰ تن از انواع مواد مخدر را کشف کنند که این حجم از کشفیات، رکورد جدید و بی سابقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود و همچنین نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

دبیرکل ستاد، این کشفیات را شامل ۹۲۰ تن تریاک، ۳۱ تن هروئین، ۲۷ تن مرفین و بیش از ۲۰ تن متامفتامین است، این موفقیت، با شهادت حدود ده نفر از بهترین نیروهای اجرایی قانون کشور در جبهه جهانی مبارزه با ترانزیت مواد مخدر حاصل شده است.

مؤمنی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اینکه سلامت و تأمین اجتماعی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در مقابله با مسئله مواد مخدر می‌باشد، ضمن مقابله با انحراف آن‌ها به بازارهای غیرقانونی، دسترسی به مواد برای مصارف پزشکی و درمانی را در چارچوب کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی، در دستور کار «استراتژی متوازن و سند جامع کاهش تقاضا» قرار داده و سیاست‌های کاهش تقاضا را با هدف ارتقا سلامت عمومی و به حداقل رساندن تبعات منفی سو مصرف به اجرا درآورده است.

وی؛ تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش بدون تبعیض دسترسی به خدمات درمانی، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی با هدف ارتقا سلامت و بهداشت فرد، خانواده، جامعه و کاهش تبعات منفی از جمله کاهش مرگ و میر و ابتلاء به ویروس اچ آی وی / ایدز ناشی از مواد مخدر، فراهم سازی گزینه‌های متفاوت درمانی در زندان‌ها و بازتوانی و توانمندسازی برای بازگشت به جامعه را از جمله این برنامه‌ها خواند.

دبیرکل ستاد بیان کرد: همچنین برنامه‌های پیشگیری اولیه در سیستم‌های آموزشی با هدف جلوگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری و تقویت مهارت‌های زندگی با جدیت در حال اجرا هستند.

مؤمنی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی از بدو ورود به مدارس ابتدایی تا دانشگاه‌ها با اولویت توجه به جوانان، زنان و کودکان در «سند ملی پیشگیری از مصرف مواد و ارتکاب به جرم» مورد تاکید قرار گرفته و در این رابطه، طرح جامع «یاریگران زندگی» با شعار «یاریگر هم باشیم» در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمور تصویب رسید که در لایه‌های مختلف اجتماعی به منظور ارتقا توانمندی نوجوانان و جوانان در برابر سیل ویرانگر اعتیاد و افزایش حساسیت و احساس مسئولیت اجتماعی در حال اجرا است.

وی گفت: همچنین رویکرد اجتماع محور با هدف جلب مشارکت کلیه آحاد جامعه، در صدر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف صیانت، بازتوانی و بازگشت مصرف‌کنندگان به جامعه قرار دارد که در این راستا، بیش از ۸۰ درصد از برنامه‌های کاهش تقاضا به سازمان‌های غیر دولتی واگذار شد که نشان از اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در مبارزه با مواد مخدر دارد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر و در جهت اجرای راهبرد متوازن در این عرصه تلاش کرده تا با حضور فعال در نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط با مواد مخدر ضمن توسعه و بسط تعاملات و همکاری‌ها، زمینه اقدامات مشترک در مبارزه را در سطوح دو جانبه، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین المللی فراهم کند.

مؤمنی همچنین گفت: بیش از ۲۲ سال از همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد و در آستانه پنجمین برنامه مشترک هستیم.

وی همکاری ایران با دفاتر تخصصی سازمان ملل همچون صندوق کودکان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و برنامه عمران ملل متحد را از جمله همکاری‌های ایران با سازمان ملل برشمرد و گفت: ایران مشارکت فعالی در برنامه‌های هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر از جمله مکانیسم‌های کنترلی موجود به منظور تأمین داروهای مخدر مورد نیاز کشور و جلوگیری از انحراف پیش سازهای مواد مخدر داشته است.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ به همکاری ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان و دفتر UNODC برای شکل‌گیری ابتکار سه جانبه اشاره کرد و افزود: این ابتکار یکی از عناصر کلیدی راهبرد UNODC در منطقه آسیای غربی است.

مؤمنی در پایان با بیان اینکه اقدامات ایران در عرصه مبارزه جهانی با مواد مخدر دارای اثرات بارز در حوزه ملی و فراملی می‌باشد، به تحقیق انجام شده توسط دانشمندان ایرانی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی اشاره و بیان کرد: نتایج حاصل از این تحقیق به وجود رابطه میان مصرف تریاک و ابتلای به سرطان اشاره کرده است که می‌تواند مبنایی برای انجام مطالعات مشابه در خصوص تأثیرات منفی ناشی از مصرف مواد مخدر باشد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    امروزه سراسرایران مخصوصا کوها ودرگلدانها کلا کشت تریاک ومارجواناست. دیگرش ه مثل کشت گندم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها