کشف یک سیاره غول‌پیکر در اطراف یک ستاره

محققان

کشف یک سیاره غول‌پیکر در اطراف یک ستاره

تک اکسپلوریست، "کرکس نشسته" به عنوان یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب شناخته می‌شود. این ستاره که در حدود ۱۵۰ تریلیون مایل از زمین قرار دارد، بخشی از صورت فلکی شلیاق است و جرمی دو برابر خورشید دارد.

"ساموئل کویین"(Samuel Quinn) نویسنده مطالعه گفت: این ستاره به اندازه کافی روشن است و می‌توانید هنگام گرگ و میش وقتی ستاره‌های دیگر در حال محو شدن توسط نور خورشید هستند، آن را مشاهده کنید.

به رغم شهرت این ستاره، دانشمندان تاکنون نتوانسته بودند سیاره‌ای که به دور کرکس نشسته می‌چرخد را شناسایی کنند. اما اخیرا محققان با جمع آوری داده‌های یک دهه مشاهدات، توانستند سیگنالی را شناسایی کنند که می‌تواند نشان از حضور یک سیاره در آنجا باشد.

اگر این یافته‌ها تایید شود می‌توان با قاطعیت گفت که این سیاره تازه کشف شده بسیار نزدیک به وگا می‌چرخد و در کمتر از دو و نیم روز زمینی چرخش خود به دور کرکس نشسته را به پایان می‌رساند. این سیاره همچنین می‌تواند به عنوان دومین سیاره داغ شناخته شده نیز انتخاب شود چرا که دمای سطح آن به طور متوسط پنج هزار و ۳۹۰ درجه فارنهایت است.

محققان این مطالعه گفتند ما سیگنالی را کشف کردیم که نشان می‌دهد ستاره مذکور میزبان چیزی است که اخترشناسان آن را "نپتون داغ" یا شاید "مشتری داغ" می‌نامند. دانشمندان قبل از اینکه بتوانند به طور قطعی بگویند که این سیاره غول پیکر را کشف کرده‌اند، کارهای بیشتری باید انجام دهند. ساده ترین راه برای جستجوی آن ممکن است اسکن مستقیم سیستم ستاره‌ای برای جستجوی نور ساطع شده از این سیاره روشن و گرم باشد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها