انتقاد سازمان جهانی بهداشت از برخی بی توجهی‌ها به هشدارهای کرونایی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اولین سالگرد از اعلام همه گیری بیماری کووید-۱۹ از این موضوع شکایت کرد که برخی از کشورها نسبت به هشدارهای فوری این سازمان بی‌تفاوت بودند.

انتقاد سازمان جهانی بهداشت از برخی بی توجهی‌ها به هشدارهای کرونایی

با گذشت حدود یک سال از اعلام همه گیری بیماری کووید-۱۹ از سوی سازمان جهانی بهداشت، این سازمان روز گذشته (دوشنبه) از این موضوع انتقاد کرد که در برخی کشورها نسبت به هشدارهای فوری کارشناسان و محققان در مورد این بیماری، بی‌تفاوت‌ها و بی توجهی‌هایی صورت گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۳۰ ژانویه بالاترین سطح هشدار را در مورد شیوع کروناویروس اعلام کرد اما با توصیف همه گیر بودن این بیماری در تاریخ ۱۱ مارس، بسیاری از کشورها اقدامات کنترلی برای مهار بیماری را آغاز کردند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است که با این حال برخی از کشورها پس از اعلام بالاترین سطح هشدار و هنگامیکه موارد ابتلا به کروناویروس در خارج از مرزهای چین کمتر از ۱۰۰ مورد بود و مورد فوتی گزارش نشده بود خطر شیوع کروناویروس را جدی تلقی نکردند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: یکی از مواردی که ما هنوز باید درک کنیم این است که چرا برخی از کشورها بر اساس این هشدارها عمل کردند در حالیکه برخی دیگر کندتر واکنش نشان دادند. به طور مداوم این هشدار داده می‌شد که جهان فرصت کوتاهی برای آماده سازی و پیشگیری از همه گیری دارد اما در تاریخ ۱۱ مارس و زمانیکه تعداد کشورهای درگیر با کرونا افزایش پیدا کرد عبارت همه گیری به کار گرفته شد.

همچنین مایکل رایان، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه چرا برخی کشورها پیش از اعلام قطعی پاندمی شدن بیماری، احتیاط‌های اولیه را آغاز نکردند، گفت: بسیاری از کشورها تصور می کردند که به راحتی از عهده این مشکل برخواهند آمد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، وی افزود: افرادی که در یک دره زندگی می کنند زمان شکستن سد می دانند با چه میزان خطر مواجه هستند و به سرعت اقدامات احتیاطی را در نظر می گیرند در حالیکه افراد ساکن در مناطق مرتفع تا قبل از بالا آمدن آب، احساس اضطرار نمی کنند و اقدامی انجام نمی دهند. بسیاری از مردم و بسیاری از کشورها به هشدارها گوش کردند و اقدامات لازم را در نظر گرفتند.

بنابر این گزارش بیش از ۲.۶ میلیون نفر در جهان از زمان آغاز همه گیری جان خود را از دست داده اند و بیش از ۱۱۷ میلیون نفر نیز به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها