در سینما و تئاتر چه خبر است؟

کاشت نهالی به نام

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

ساعاتی پیش از اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، اعضای ستاد برگزاری این جشنواره با همراهی مدیران هنری نهالی به نام«مبارک» کاشتند و کتاب های این دوره از جشنواره را رونمایی کردند.

در این برنامه دوستانه که ظهر امروز یکشنبه، ۱۷ اسفند ماه در حیاط تالار وحدت برگزار شد، نهال زیتونی به نشان صلح و دوستی به یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و به نام «مبارک» عروسک سنتی ایران کاشته شد.

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

همچنین با حضور سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مهدی حاجیان، دبیر اجرایی جشنواره، کتاب های این دوره از جشنواره رونمایی شد.

این کتاب ها شامل کتاب نمایشنامه های برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی و کتاب «اندیشه های فلسفی یورکفسکی» درباره تئاتر عروسکی است که با ترجمه زهره بهروزی نیا از سوی انتشارات «نمایش» منتشر شده است.

لازم به ذکر است دو کتاب دیگر جشنواره پس از تکمیل مراحل فنی منتشر خواهند شد.

پوستر جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان رونمایی شد

پوستر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با حضور رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار کاشان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رونمایی شد.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، آئین رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان روز گذشته 16 اسفندماه با حضور رئیس و عضو شورای اسلامی شهر، شهردار کاشان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و جمعی از هنرمندان در سالن اجتماعات شهرداری کاشان برگزار شد.

سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر مهر کاشان در مراسم رونمایی از پوستر این رویداد با بیان اینکه ذات هنر زیبا است و همه فارغ از هر دسته‌بندی، زیبایی را دوست دارند و از آن لذت می‌برند چرا که ایجاد حس تعلق می‌کند، گفت: این باور که تئاتر در انحصار گروهی از جامعه است، درست نیست چرا که تزریق روحیه نشاط و شادی یکی از بزرگترین رسالت‌های اجتماعی شهرداری است که توانسته‌ایم آن را با اجرای جشنواره سراسری تئاتر مهر زنده نگه داریم.

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

ابریشمی‌راد شرایط کنونی جامعه در وضعیت کرونا و برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در کاشان، شهر رویدادها را در سخنان خود مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در سال جاری با وجود کرونا برای اینکه بتوانیم نشانه‌های پویایی را در شهر شاهد باشیم، رویدادهای مختلفی به ثمر نشست که ما به آن افتخار می‌کنیم.

در ادامه مراسم رونمایی از پوستر جشنواره، محمدحسین واحدیان رئیس ستاد برگزاری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان از شهردار کاشان به جهت حمایت از برنامه‌های سازمان قدردانی کرد و گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با اهتمام در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری توانسته است گام موثری در مسیر نشاط اجتماعی شهروندان بر دارد.

واحدیان با اشاره به اجرای جشنواره امسال در شرایط خاص و اینکه سبک جشنواره در این دوره متفاوت است، بیان کرد: کرونا محدودیت‌های زیادی را ایجاد کرده به گونه‌ای که این محدودیت‌ها باعث شکوفایی نگاه‌ها و تقویت برگزاری جشنواره شده و سعی ما در برگزاری هر چه بهتر این حرکت فرهنگی و هنری است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت فرهنگی در کاشان هیچگاه متوقف نخواهد شد، هنر تئاتر را یکی از بهترین هنرها معرفی و تصریح کرد: با توجه به ارتباط مخاطب با این هنر، تئاتر موجب تعالی جامعه و پیشرفت فرهنگی است.

در پایان این جلسه از پوستر این رویداد هنری که با تکیه بر نمادهای تصویری نظیر بز سیلک به عنوان تندیس جشنواره و پرده تئاتر توسط حسین آقامیری طراحی و تایپوگرافی آن توسط حمیدرضا قاسمی‌فرد انجام شده است، رونمایی شد.

نکته قابل توجه دیگر در این پوستر آن است که شرایط کرونایی و فضای سرد این روزهای تئاتر در رنگ بندی و هویت پوستر تاثیر گذار بوده است و تمام فرم‌های لی‌آوت و تایتل بر مبنای فرم‌های صحنه آمده و از قالب خوشنویسی خارج شده تا فضای بهتری را نسبت به این دوره ایجاد کند.

شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در۴ بخش مسابقه‌ صحنه‌ای، نمایش‌های کودک و نوجوان، مهمـــان و ویژه و بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی با موضوع آزاد به دبیری خیام وقارکاشانی، از نیمه اسفند ماه با بخش «اتوبوس تئاتر» به عنوان بخش جنبی جشنواره شروع شد که این برنامه تا پایان هفته جاری در نقاط مختلف شهر و چند شهر اطراف کاشان اجرا می‌شود.

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

فیلم مستند «خون‌صلح» به کارگردانی حمیدرضا مقصودی‌داغداری پس از طی مراحل ‌تولید در نخستین حضور جشنواره‌ای خود، به جشن تصویر سال رسید.

به گزارش روابط‌عمومی گروه، مستند نیمه‌بلند «خون‌صلح» به کارگردانی حمیدرضا مقصودی و به تهیه‌کنندگی عطا پناهی،که مراحل ساخت و آماده‌سازی آن از سال 97 تا بهمن‌ماه 99 به طول انجامید، روایت‌گر زندگی حاج‌عباس عربی است که رنگ صلح را جایگزین خون و چوبه‌ی دار کرده است.

حاج‌عباس عربی در این مستند،که برای هدف والای بخشش و ترویج آن در جامعه به عنوان فرهنگی درست و انسانی تلاش می‌کند، از سختی‌های رضایت‌گرفتن برای محکومان به اعدام و زندگی شخصی خود سخن می‌گوید.

به گفته‌ی کارگردان اثر، در روند تولید این فیلم با صحنه‌هایی از زندگی انسان‌ها و خانواده‌هایی روبه‌رو هستیم که هر کدام به نحوی با موضوع بخشش و قتل درگیرند و طی پروسه‌ی تولید مستند در برخی صحنه‌ها،گاهاً خطرهای جانی از جانب خانواده‌های دو سوی پرونده، عوامل گروه تولید و فیلم‌برداری را تهدید می‌کرد.

عوامل تولید مستند «خون‌صلح» از این قرارند: فرزاد احمدی (مشاور کارگردان)، داریوش نستوه (مدیر فیلم‌برداری)،کیوان تقیه، حیدر حجت (دیگر فیلم‌برداران)، حسام مقصودی (دستیار فیلم‌بردار)، نیما شمسایی (دستیار کارگردان)، محمدعلی حق‌پرست (تدوین)، علیرضا عباس‌قلی (صدابردار)، مهدی اکبریان (صداگذار)، حسین صدقی (اصلاح رنگ و نور)، امیررضا جعفری (موسیقی)، امیرحسین جعفریان (طراح پوستر)، امید میرزایی (تیزر)، حسن شرف‌الدین (مترجم بخش بین‌الملل)، سعید اژدر (پشتیبانی فنی)، حسین مشکینی (مدیر تولید)، سارا صولتی (عکاس)، احمدرضا حجارزاده (روابط‌عمومی).

گفتنی است از فیلم «خون‌صلح» جدیدترین محصول خانه مستند، در اولین حضور جشنواره‌ای خود روز سه‌شنبه 19 اسفندماه، ساعت 16 در هجدمین جشن تصویر سال رونمایی خواهد شد.

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

انیمیشن «آیینه خیس» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امیرهوشنگ معین که برداشتی آزاد از شعر شیخ صنعان «عطار» است، آماده نمایش شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «آیینه خیس» داستان نگارگر پیری‌ست که عاشق دختر جوانی می‌شود؛ نگارگری که سال‌ها قصه‌ی عشق تصویر کرده ولی امروز خود در دام آن افتاده است.

امیرهوشنگ معین درباره‌ی این اثر توضیح داد: «آیینه خیس» برداشتی آزاد از شعر شیخ صنعان «عطار» است و دیالوگی ندارد. مخاطبان این فیلم، بزرگسالان خواهند بود. البته می‌توان مخاطبان کم سن‌تر را هم در جمع تماشاگران این انیمیشن محسوب کرد، اما قصد من تمرکز بر بزرگسالان است.

وی افزود: «آیینه خیس» در مدت زمان هفت دقیقه‌ و با تکنیک کات‌اوت که تکنیکی دوبُعدی‌یست، تولید شده است.

عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از: تهیه‌کننده، کارگردان و انیماتور: امیرهوشنگ معین، فیلمنامه: هاجر مرادی، امیرهوشنگ معین، موسیقی: مهدی نادری، صدا: رنو دنی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها