وقتی کرونا، برخی تابوها را شکست

دبیر نخستین «جشنواره بین المللی پویانمایی استاپ موشن خانگی» با بیان اینکه اینکه حضور1750 اثر ملی و بین المللی در نخستین دوره این جشنواره، آن هم در شرایط کرونایی، بسیار امیدوار کننده است گفت: این حضور ما را برای ادامه این جشنواره در سال های آینده مصمم تر می کند.

وقتی کرونا، برخی تابوها را شکست

به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر ، در نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی پویانمایی استاپ موشن خانگی که یک شنبه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، حجت الله ناظری - سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان - به عنوان دبیر جشنواره و بهنام بهادری به عنوان دبیرهنری جشنواره، به بیان اهداف و نتایج برگزاری این جشنواره پرداختند.

دبیرجشنواره با بیان اینکه شیوع کرونا، شرایط جدیدی را در دنیا و ایران بوجود آورده است گفت: تا قبل از شیوع کرونا، ورود کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، برای بسیاری از خانواده ها یک تابو بود ولی بعد از همه گیری کرونا، خانواده ها دنبال آن هستند که ببینند چه مدل گوشی یا تبلتی برای فرزندانشان بخرند که فرزندانشان بتوانند کارهای روزمره اشان را انجام دهند.
وی افزود : در این شرایط ، با وجود نیاز شدیدی که به محتواهای مناسب فضای مجازی وجود دارد اما ما با محرومیت شدیدی در زمینه خوراک لازم و محتواهای مورد نیاز در این فضا روبرو هستیم .
وی در ادامه درباره دلیل ورود حوزه هنری کودک و نوجوان برای برگزاری جشنواره استاپ موشن خانگی افزود: از آنجا که حوزه هنری، به عنوان یک نهاد فرهنگی در زمینه کودک و نوجوان هم فعالیت می کند ما به سراغ حوزه استاپ موشن رفتیم که می تواند برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان بسیار مهم و کاربردی باشد و نتایج این جشنواره و میزان بالای شرکت کنندگان نشان می دهد که در این زمینه اشتباه نکرده ایم.
وی درباره دلیل انتخاب تکنیک استاپ موشن برای فعالیت در فضای مجازی گفت: مهمترین شاخصه استاپ موشن، سهل الوصول بودن آن است، در استاپ موشن تنها با داشتن یک موبایل و استفاده از یک برنامه نرم افزاری خاص، کودکان و نوجوانان می‌توانند فیلم بسازند.
وی ادامه داد: در فضایی که محتواهای شرم آور و مستهجن در آن به اشتراک گذاشته می شود ، وقتی که موبایل را که در اختیار بیشتر کودکان و نوجوانان است، به عنوان یک دوربین فیلمبرداری به کودک یا نوجوان معرفی کنیم و محتواهای درستی را هم در اختیارش قراردهیم تا با انگیزه بتواند یک فیلم را تولید کند، بخش مهمی از راه را رفته ایم، البته بعد از آن ، باید بحث آموزش افراد مستعد هم مد نظر قرار گیرد.
داورانی از بهترین انیمیشن سازان کشور
حجت الله ناظری با تشکر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد برای کمک و حمایت از این جشنواره گفت: شرکت 1750 اثر برای نخستین دوره یک جشنواره ، بسیار امیدوار کننده است.
وی در ادامه با بیان اینکه داوران این جشنواره،تیمی از برترین انیمیشن سازان و متخصصان این حوزه بودند که دغدغه بسیار زیادی در انتخاب آثار داشتند در معرفی داوران جشنواره افزود: اعضای تیم داوری، آقایان عبدالله علیمراد- انیمیشن ساز- بهرام عظیمی- فیلمساز و انیمیشن ساز- ، امیر مشهدی عباس - مدیر مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کشور- و امیر رضا مافی - مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری- بودند که با دقت،آثار رسیده را بررسی کردند تا داوری به درستی انجام شود.

دبیر جشنواره با یادآوری جمله معروف امام خمینی (ره) درخصوص هنر انقلابی افزود: نخستین هدف ما از برگزاری این جشنواره این بود که در شرایط ویژه بیماری کرونا، بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کودکان و نوجوانان در زمینه تولید محتواهای مناسب و خلاقانه داشته باشیم.
وی در توضیح هدف دوم نیز گفت: دومین هدف ما کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان ، آموزش آنها و تولید محتواهای مناسب است چرا که این جشنواره ، شرایطی را ایجاد می کند که کودکان و نوجوانان بتوانند خودشان را امتحان کنند و ببینید که آیا علاقه و استعداد ورود به این حوزه را دارند یا نه ، همزمان ما هم می توانیم کود کان و نوجوانان مستعد را پیدا کنیم و بعد از آن، به آموزش و تربیت این افراد با استعداد و علاقمند بپردازیم.
وی افزود: سومین هدفمان هم ، تولید انیمیشن های مناسبی بود که در فضای مجازی بتوان آنها را به اشتراک گذاشت که خوشبختانه با استقبال خوبی که از جشنواره صورت گرفت ، تعداد زیادی انیمیشن در قالب استاپ موشن تولید شدند که ما را بسیار امیدوار کرد .
431 اثر داخلی، 1326 اثر بین المللی
در ادامه ، - بهنام بهادری- دبیر هنری جشنواره که از پایه گذاران جشنواره فیلم 100 است، نیز درباره این جشنواره گفت: بررسی های ما نشان می دهد که در فستیوال های بین المللی سراسر دنیا، تنها دو جشنواره به صورت تخصصی وجود دارد که عنوان «استاپ موشن» دارند و در بقیه جشنواره ها ، استاپ موشن تنها به عنوان بخشی از جشنواره است ، به این ترتیب می توان ادعا کرد که این جشنواره ، نخستین جشنواره ای است که به صورت «استاپ موشن خانگی» برگزار می شود و در آن، از دوربین‌های موبایل و تبلت برای فیلمبرداری استفاده می شود.
وی در ادامه افزود: برای برگزاری هر جشنواره ای، به تبلیغات گسترده و حداقل 6 ماه زمان از فراخوان تا برگزاری جشنواره نیاز است، در حالی که ما در شرایط خاص همه گیری کرونا ، تنها سه ماه برای این جشنواره زمان داشتیم و با این حال، تعداد شرکت کنندگان بسیار امیدوار کننده است.
وی افزود : در بخش ملی، 431 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه رسید که 87 اثر به بخش مسابقه راه یافتند، در این بخش، آثار درسه مرحله بازبینی شدند تا به دست هیات داوران نهایی رسیدند.
دبیر هنری جشنواره درباره آثار رسیده در بخش بین الملل نیز گفت: در بخش بین‌الملل ، 1326 اثر از 96 کشور به دستمان رسید که بعد از بررسی اولیه آثار در دو مرحله، 44 اثر از 25 کشور برای بخش مسابقه برگزیده شدند و در بررسی انتهایی توسط هیات داوران، 10 اثر برگزیده شدند.
استاپ موشن چیست؟
استاپ‌موشن یک تکنیک انیمیشن سازی است که در آن ، حرکت به وسیله عکاسی از اشیاء یا انسان و یا ترکیبی از آن و نمایش متوالی آن انجام می‌شود و تفاوت آن با دیگر انیمیشن‌ها، استفاده کمتر از عناصر طراحی گرافیک است.
نخستین جشنواره بین‌المللی استاپ‌موشن خانگی به همت حوزه هنری کودک و نوجوان ، با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری مؤسسه سپهر سوره هنر، در قالب‌های عروسکی (مانند لگو)، خمیری، کات اوت (کاغذ، مقوا، پارچه)، اشیاء و پیکسلیشن در سه گروه کودک (5 تا 12 سال)، نوجوان (12 تا 20 سال) و بزرگسال در حال برگزاری است.

بنابراین گزارش، مراسم اختتامیه این جشنواره 22 اسفندماه به صورت حضوری و پخش همزمان در شبکه‌های اجتماعی، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها