حضور پاپ فرانسیس در میان خرابه‌های شهر موصل/ دعای پاپ برای قربانیان جنگ در میان خرابه‌های یک کلیسا

رهبر کاتولیک های جهان در روز سوم سفر خود به عراق وارد شهر اربیل شد و پس از دیدار با شخصیت های سیاسی و مذهبی به موصل رفته و در میان آوارهای به جا مانده از یک کلیسا برای قربانیان جنگ در زمان داعش دعای مغفرت کرد.

حضور پاپ فرانسیس در میان خرابه‌های شهر موصل/ دعای پاپ برای قربانیان جنگ در میان خرابه‌های یک کلیسا

صبح امروز /یکشنبه/ پاپ فرانسیس وارد اربیل یکی از استان های شمالی عراق شد و در آنجا مورد استقبال رییس منطقه اقلیم کردستان عراق نچیروان بارزانی و سایر مقامات سیاسی و روحانیان مسیحی دینی قرار گرفت.

پیشوای مذهبی کاتولیکان، مراسمی مذهبی هم برای قربانیان ناشی از حملات تروریستی داعش در کنیسه حوش البیعة در شهر موصل بر پا داشت که نزدیک به یک ساعت طول کشید. حوش البیعة میدانی در موصل است که قبل از هجوم داعش ۴ کلیسا در اطراف این میدان وجود داشت که اکنون چیزی جز پاره سنگ از آنها باقی نمانده است.

پاپ در این مراسم با بیان اینکه موصل شهر نبی یونان (حضرت یونس) از جنگ و ویرانی رنج کشیده است؛ خواهان بازگشت مسیحیان به خانه های خود در موصل شد.

رهبر کاتولیک های جهان با اشاره به ویرانی هایی که جنگ و خشونت در موصل بر جای گذاشته گفت که عواقب خصومت ها کاملا مشخص و آشکار است؛ پاپ ابراز تاسف کرد که عراق به عنوان گهواره تمدن در معرض این جنگ قرار گرفته است.

حضور پاپ فرانسیس در میان خرابه‌های شهر موصل/ دعای پاپ برای قربانیان جنگ در میان خرابه‌های یک کلیسا خرابی های جنگ خانمان سوز موصل

وی ادامه داد که امروز به رغم همه چیزها تاکید می کنیم که برادری قویتر از برادر کشی و صلح قویتر از صدای جنگ است.
رهبر کاتولیک های جهان افزود که اگر خداوند، خدای زندگی است نباید به خاطر آن کشتار کرد و اگر خداوند، خدای صلح است نباید به خاطر آن جنگ به راه بیفتد.

به گزارش ایرنا؛ چندین روز است که با برداشتن آوار و بقایای جنگ، مقدمات پذیرش پاپ در این کنیسه فراهم شده است؛ اربیل و موصل در زمان تسلط داعش شاهد اخراج و مهاجرت گسترده مسیحیان و ایزدیان از سرزمین های خود بود. داعش در مدت اشغال این مناطق به کلیساها و صومعه های مسیحیت خسارت زیادی وارد ساخت؛ بنا به گفته اسقف اعظم موصل هیچ کلیسا و کنیسه ای برای استقبال و پذیرایی از پاپ وجود نداشت و نزدیک به ۱۴ کلیسا در این شهر تخریب شده اند.

افراد مسلح داعش در سال ۱۳۹۳ شمسی به استان نینوا حمله‌ور شدند و با تصرف ساختمان استانداری و ساختمان‌های دولتی مجاور و فرودگاه و نیروگاه برق الیرموک که اصلی‌ترین نیروگاه شهر موصل بود، تسلط کامل خود بر دومین شهر بزرگ عراق و حتی استان را اعلام کردند؛ شمار قابل توجهی از ساکنان شهر موصل در پی هجوم عناصر داعش از این شهر گریختند.

در روز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ عملیات نظامی مشترکی توسط ارتش عراق، بسیج مردمی عراق، نیروهای پیشمرگه کردستان عراق و برخی گروه‌های دیگر علیه داعش آغاز شد که نبرد وسیعی برای آزادسازی موصل از کنترل نیروهای داعش است. سرانجام پس از تقریباً ۹ ماه نبرد در روز ۱۹ تیر ۱۳۹۶ شهر موصل به‌طور کامل از گروه داعش پس گرفته شد.

با پیروزی‌های نیروهای عراقی بر داعش در سال ۹۵ و اخراج داعشیان از این شهر قسمت‌هایی از آن به‌طور کامل از نیروهای داعش خالی شد. پس از آن نیز فرودگاه و نیروگاه موصل از نیروهای داعش خالی و با تدبیر فرمانده فقید ایرانی که خود را سرباز مردم ستم دیده می خواند؛ منطقه کاملاً آزاد گردید.

حضور پاپ فرانسیس در میان خرابه‌های شهر موصل/ دعای پاپ برای قربانیان جنگ در میان خرابه‌های یک کلیسا پاپ سوار بر اتومبیل مخصوص از ویرانی ها دیدن می کند

پس از پایان مراسم و برنامه های امروز پاپ این پیشوای دینی با بالگرد به سمت قره قوش در استان نینوا می رود؛ جاییکه بیش از ۵ هزار خانواده مسیحی منتظر حضور پاپ هستند؛ آنجا در کلیسای "الطاهرة" که توسط داعش بطور کامل تخریب ولی دوباره مرمت و بازسازی شده است توقفی خواهد داشت و دعای مخصوص حضرت مریم (س) را به پا خواهد کرد. سرانجام پیشوای مذهبی واتیکان بعد از ظهر به اربیل بازمی گردد و در ورزشگاه ۲۰ هزار نفری "فرانسو حریری" مراسمی بعنوان اختتامیه برگزار خواهد شد اما به دلیل رعایت فاصله اجتماعی فقط ۴ هزار نفر در این مراسم حضور خواهند داشت.

پاپ در نهایت به بغداد بازگشته و صبح فردا /دوشنبه/ به واتیکان در رم ایتالیا مراجعت خواهد کرد.

روز گذشته، پاپ فرانسیس در شهر نجف با مرجعیت عالی شیعه عراق، آیت الله سید علی سیستانی دیدار کرد و سپس عازم شهر باستانی اور در استان ذی قار شد و در این شهر که بنا به اعتقاد مسیحیان زادگاه ابراهیم خلیل (ع) است به دیدار با نمایندگان ادیان و طوایف و انجام دعای مشترک برای صلح پرداخت.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    احسن به پاپ و آقای سیستانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها