ساخت دستگاه بالابر ارتفاع پاشنه برای انجام مطالعات/ "گردن قویی" پیامد استفاده از کفش‌ پاشنه بلند

دو تن از متخصصان حوزه فیزیوتراپی، در یک بررسی به رابطه بین پوشیدن کفش پاشنه بلند و ناهنجاری‌های ستون فقرات پی بردند.

ساخت دستگاه بالابر ارتفاع پاشنه برای انجام مطالعات/ "گردن قویی" پیامد استفاده از کفش‌ پاشنه بلند

دو تن از متخصصان حوزه فیزیوتراپی، با طراحی و ساخت «سیستم بالابر ارتفاع پاشنه قابل تنظیم Adjustable Heel Raiser system » و استفاده از آن، برای بررسی تاثیر ارتفاع پاشنه کفش روی انحنای قسمت‌های بدن، دریافتند که استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، قوس در ناحیه کمر، انحنا در نواحی ران و زانوها ایجاد کرده و سبب قرار گرفتن سر به جلو، قوس گردنی (به اصطلاح "گردن قویی") می‌شود.

سیده الهه معدی، کارشناس ارشد رشته فیزیوتراپی با مشارکت دکتر نورالدین کریمی، عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با طراحی و ساخت «سیستم بالابرارتفاع پاشنه قابل تنظیم»، میزان تاثیر ارتفاع پاشنه روی انحنای قسمت‌های بدن را مورد مطالعه قرار دادند.

دکتر نورالدین کریمی، عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این باره گفت: این اختراع مربوط به بخش عمومی فیزیوتراپی و در ارتباط با زمینه‌ای خاص از بررسی اثر افزایش و یا کاهش ارتفاع پاشنه بر روی وضعیت بدن ( پوسچر)، وضعیت هر یک از مفاصل بدن، بالانس و تعادل افراد توسط آزمونگر است.

وی تصریح کرد: کفش پاشنه بلند، انواع مختلفی دارد و بر حسب پهنا و ارتفاع پنجه تقسیم‌بندی می‌شود و تاثیر این کفش‌ها بر روی بدن از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است. چرا که، سلامت سیستم حرکتی مستلزم هماهنگی و تنظیم دقیقی است که بین اجزای آن به خصوص عضلات، تاندون‌ها و استخوان‌های اندام تحتانی، لگن و ستون فقرات وجود دارد. این هماهنگی و تنظیم دقیق به تدریج به وجود آمده است و بر هم خوردن این تعادل، می‌تواند مشکلاتی را بوجود آورد که پوشیدن کفش پاشنه بلند، یکی از عواملی است که می‌تواند این تعادل را برهم بزند و موجب تغییر در راستای وضعیت بدن (پوسچر) و آسیب‌های مفصلی شود.

کریمی افزود: برخی افراد دچار دیسک گردن، تغییرات تخریبی مفصل زانو، قوس کمر، دیسک کمر و آرتروز زودرس بوده و از سردرد با منشاء قوس گردنی (به اصطلاح گردن قویی) رنج می‌برند که پوشیدن کفش پاشنه بلند، یکی از علل بروز این مشکلات است که گاهی با توجه به شدت آسیب، انجام جراحی، تنها راه درمان آن خواهد بود.

این استاد و محقق دانشگاه، اظهار کرد: کفش با پاشنه ۲ تا ۳ سانتی متر، عوارضی بر وضعیت بدن فرد ایجاد نمی‌کند، اما هر چه ارتفاع پاشنه زیاد شود، پتانسیل آسیب نیز بیشتر شده و هر چه مدت زمان استفاده از کفش‌های پاشنه بلند بیشتر و طولانی‌تر باشد، پتانسیل آسیب نیز به مراتب افزایش می‌یابد.

سیده الهه معدی، کارشناس ارشد رشته فیزیوتراپی و یکی از مخترعان «سیستم بالابر ارتفاع پاشنه قابل تنظیم»، با اشاره به اینکه از این دستگاه برای انجام مطالعات آزمایشگاهی، ارزیابی، تحقیقاتی و آموزشی استفاده می‌شود، گفت: دستگاه بالابر ارتفاع پاشنه قابل تنظیم، کفش پاشنه بلند را شبیه‌سازی کرده و مشابه کفش پاشنه بلند عمل می‌کند، با این تفاوت که هم می‌تواند به صورت پیوسته و یکنواخت ارتفاع پاشنه را از صفر تا ۷ سانتی‌متر بدون توقف و با سرعت ۳ میلیمتر بر ثانیه افزایش دهد و هم می‌تواند به صورت منقطع ارتفاع پاشنه را افزایش دهد و هر یک سانتی‌متر، توقف داشته باشد.

وی افزود: هم زمان با بالا آمدن ارتفاع پاشنه کفش فرضی، از نمای جانبی از فردی که بر روی صفحه متحرک دستگاه ایستاده است، فیلم گرفته می‌شود و با استفاده از فیلم، در هر دو حالت، تغییر وضعیت بدن (پوسچر)، تغییرات مفاصل و واکنش‌های جبرانی مفاصل در حین افزایش ارتفاع پاشنه اندازه گیری شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به گفته وی، منابع اطلاعاتی نشان می‌دهند تاکنون چنین دستگاهی با هدف ذکر شده، در داخل و خارج از کشور طراحی و ساخته نشده است و لذا طراحی و ساخت «سیستم بالابر ارتفاع پاشنه قابل تنظیم» توسط وی و دکتر کریمی به عنوان اختراع ثبت شده است.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها