محبوبیت برنج گیلان در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنج گیلان در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از بازار مطلوبی برخوردار است.

محبوبیت برنج گیلان در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس

مسعود الماسی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان به بازارهای جهانی گفت: در این سازمان، هرساله برنامه‌های توسعه صادرات را برنامه ریزی و تنظیم می‌کنیم و امسال نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا برای سال آتی شاهد توسعه صادرات محصولات کشاورزی گیلان باشیم.

وی افزود: در گذشته مازاد محصولات کشاورزی صادر می‌شد، این در حالیست که رویه تغییر کرده است و هم‌اکنون با نگاه به تولیدات صادراتی و سلایق مصرف‌کنندگان فرا مرزی زمینه تولید محصولات کشاورزی فراهم می‌شود.

الماسی ادامه داد: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی سال آینده نیز برنامه داریم و به خصوص برای محصولاتی همانند کیوی و مرکبات برنامه‌های مدونی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ورود فندق و زیتون گیلان به بازارهای جهانی

وی در ادامه از ورود فندق و زیتون گیلان به بازارهای جهانی خبر داد و گفت: برای تحقق این امر برنامه داریم که باید اجرایی شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: محصولات تولیدی گیلان نه تنها از مرزهای شمالی به کشورهای همسایه می‌روند بلکه برخی از محصولات کشاورزی صادراتی استان نظیر برنج گیلان از مرزهای جنوبی کشور خارج می‌شوند، زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس از مشتری‌های مهم این محصول باکیفیت در دنیا محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه برنج کیفی گیلان جای خود را در بین بازارهای جهانی باز کرده است، چای تولید استان نیز از استقبال خوبی از سوی خریداران خارجی برخوردار است چون این محصول بسیار سالم است و از چند سال گذشته چای گیلان در سبد محصولات کشاورزی صادراتی گیلان نمود بیشتری پیدا کرده است.

الماسی گفت: یکی از آیتم‌های مهم محصولات کشاورزی صادراتی، سالم بودن محصول در مراحل تولید است و چای و برنج گیلان به سالم بودن در این خصوص معروف هستند.

وی افزود: هرساله به ارقام محصولات کشاورزی صادراتی گیلان افزوده می‌شود و شاهد رشد صادرات در این خصوص هستیم و سال آینده هم پیش بینی می‌شود، موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاروزی گیلان گفت: به فروش رفتن محصولات کشاورزی گیلان علاوه بر اینکه برای کشور ازرآوری مطلوبی دارد و موجب ایجاد اشتغال می‌شود، ارزش افزوده بیشتری از تولید محصولات کشاورزی به بهره‌برداران می رساند.

ضرورت تولید محصولات کشاورزی یکنواخت و انبوه در گیلان

وی افزود: باید به فکر باشیم که محصولات کشاورزی صادراتی را به صورت یکنواخت و انبوه تولید کنیم و به این ترتیب باغداران و تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند در تحقق این امر نقش موثری ایفا کنند.

الماسی با بیان این‌که حوزه کشاورزی استان دارای توانمندیهای گسترده در تولید و اثرگذار در صادرات است، گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ کل صادرات استان گیلان، ۴۷۰ میلیون دلار ارزش داشته که از این میزان حدود ۳۱۸ میلیون دلار یعنی، ۶۸ درصد آن مربوط به صادرات محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۹ درصد محصولات کشاورزی صادراتی محصولات نباتی هستند تصریح کرد: بیش‌ از ۹۰ درصد محصولات نباتی صادراتی، محصولات باغی به حساب می آیند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این سبد صادراتی را ۴۰ قلم کالای کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین محصولات کشاورزی که در طول سال ۹۹ از استان گیلان صادر شده است سیب تازه با وزن بیشتر از ۱۱۵ هزار تن، هلو و شلیل با وزن حدود ۴۳ هزار تن، کیوی با ۵۴ هزار ۵۰۰ تن، آلبالو با ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن جزو چهار محصول اولی هستند که از این استان صادر شده اند.

۹۰ درصد محصولات کشاورزی گیلان زمینی صادر می‌شوند

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات ما از طریق زمینی و ۱۰ درصد به صورت حمل دریایی انجام می‌شود، افزود: عمده صادرات محصولات کشاورزی استان از طریق مرزها انجام می شود و برای توسعه صادرات نیازمند تجهیز خطوط ریل و کشتیرانی به کانتینرهای یخچال دار هستیم.

الماسی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، ۲۸ درصد افزایش داشته و از نظر ارزش با ۹/۵ درصد افزایش همراه بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها