پرسه ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید لرستان

در حالیکه مسئولان استان لرستان از شناسایی دو فرد مبتلا به کرونای انگلیسی و احتمال وجود تعداد بیشتر مبتلا به این ویروس خبر می‌دهند بازارهای شهرهای استان در آستانه نوروز جای سوزن انداختن ندارد.

پرسه ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید لرستان

با پشت سرگذاشتن موج سوم کرونا و از دست دادن شماری از هموطنان افراد سعی بر رعایت پروتکل های بهداشتی داشتند و دوری از تجمعات و پایبندی به فاصله گذاری اجتماعی در حال تبدیل شدن به رکنی اصلی در زندگی بسیاری از افرادشده بود که با قرار گرفتن در آستانه عید نوروز تب خریدهای نوروزی و آمادگی برای دید و بازدیدهای نوروزی در حال افزایش است.

برخی افراد به بهانه اینکه سال گذشته نیز نتوانستند خریدهای نوروزی و سنت های هرساله را بر جای آورند، تصمیم بر خریدهای قطعی و برگزاری عید نوروز به هر قیمتی دارند و از شلوغی بازارها و معابر چنین به نظر می رسد هیچ سدی حتی ویروس مهیب کرونا نیز نمی توانند ذره ای از عزم راسخ آنان را در خریدهای نوروزی بکاهد.

گذری کوتاه در بازار و خیابان های شهر خرم آباد حکایت از خریدهای مفصل نوروزی و تداعی کننده روزهای سخت موج سوم کرونا است که امید است این خریدها و تدارکات پیش از نوروز ختم به خیر شود و خاطره ای ناگوار در ذهن این افراد برجای نگذارد.

در حالیکه به گفته متخصصان و کارشناسان بیم ابتلای کودکان ونوجوانان به کرونای انگلیسی بیش از قبل شده و روز گذشته نیز مشاهده مواردی از کرونا انگلیسی در استان اعلام شد اما کم نیستند خانواده هایی که این روزها بی توجه به خطرات و تهدیدات کرونا خانواده و فرزندان خود را در معرض آسیب این ویروس ویرانگر قرار می دهند و فروشگاه به فروشگاه در پی کرونا هستند.

به گفته کارشناسان اختلاف در پدیده های ژنتیکی و تغییر رفتار ویروس شرایطی ایجاد کرده که باعث شده بیش از پیش آمادگی های لازم را داشته باشیم و اینگونه ازدحام و اصرار بر خرید در هر شرایطی دور از اصول و پروتکل های بهداشتی است.

همگی بارها شنیده ایم که امکان سرایت و کشندگی ویروس کرونا انگلیسی بیش از کرونا معمولی است و مخاطب کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی این ویروس هستند.

پای کرونای انگلیسی به لرستان باز شد

استاندار لرستان گفت: ۲ مورد قطعی از ابتلا به کرونای انگلیسی در استان شناسایی شده است.

سیدموسی خادمی افزود: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در خوزستان واقع در همجواری لرستان، بسیاری از ترددهای استان جنوبی از مسیر لرستان انجام می شود و ارتباط مردمی و فرهنگی ۲ منطقه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال داده می شود تعداد مبتلایان کرونای انگلیسی در لرستان بیشتر از ۲ مورد باشد.

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا در لرستان به کمتر از ۷۰ درصد رسیده است و کنترل ورودی های استان از سمت خوزستان باید تشدید شود.

استاندار لرستان گفت: مسافرت به استان های نارنجی و قرمز ممنوع است اما با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در لرستان، تمهیداتی برای پذیرایی از میهمانان نورزی فراهم نشده است.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

شیب افزایشی روند ابتلا زنگ خطر وجود کرونای انگلیسی در لرستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه درصد کشندگی کرونا در جهان ۲/۲ ، در ایران ۴/۴ و در لرستان ۲/۱ بوده است، اظهار داشت: میانگین ابتلا به کرونا در استان لرستان در بهمن ماه ۱۰۴ نفر بوده و از ابتدای اسفندماه تاکنون به ۱۴۹ نفر رسیده است.

مریم کوشکی با بیان اینکه بر اساس تجزیه وتحلیل داده های بیماران، جدیدا افزایش مختصری از علائم بدن درد و سر درد در بیماران کرونا مشاهده شده است افزود: از ابتدای اسفندماه تا ۱۵ اسفند ۶۶ نفر بر اثر کرونا در استان فوت شده اند در حالیکه که میانگین فوتی ها در ماه گذشته ۱ نفر در هر روز بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه این بیماری مختص به گروه سنی خاصی نیست و همه افراد درصورت بی توجهی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به بیماری مبتلا می شوند عنوان کرد: بیشترین گروه سنی مبتلا شدگان به کرونا در استان لرستان به ترتیب در گروه سنی میانسال، جوان ، سالمندان ،نوجوانان و کودکان بوده اند اما بیشترین مرگ در سالمندان و میانسالان مشاهده شده است.

به گفته وی تاکنون در مجموع۲۲۷هزار و ۴۳۲ نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال شده که تعداد نمونه‌های مثبت کرونا ۶۸ هزار و ۵۶۲ مورد گزارش شده است و یکهزار و ۳۵۱ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی از مردم لرستان خواست باتوجه به شیوع کرونای انگلیسی در استانهای همجوار و مشاهده مواردی از آن در استان در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیرضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطرآفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شیوع شده و رگه هایی از آن نیز در استان مشاهده شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

دکتر محمدرضا نیکبخت اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روزها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع چون هشت شهر خوزستان قرمز است و ما نیز در جوار این استان هستیم بنابراین زنگ خطر برای لرستان وجود دارد و ممکن است هر لحظه به وضعیت نارنجی و قرمز برگردیم و مجبوریم به شدت در این روزها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از تجمعات خودداری کنیم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها