عبدالرضا داوری: احمدی‌نژاد فکر می‌کند نظام ناچار به تأیید صلاحیت او خواهد شد

مشاور سابق رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد با تأکید بر رد صلاحیت وی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: او باید سر چند پروژه مشخص با حاکمیت تفاهم می‌کرد و وارد صحنه می‌شد. اما آقای احمدی‌نژاد این کار را انجام نداد.

عبدالرضا داوری: احمدی‌نژاد فکر می‌کند نظام ناچار به تأیید صلاحیت او خواهد شد

عبدالرضا داوری تا همین چند وقت قبل مدافع سرسخت کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود.

او در توئیت‌های پرشمارش، احمدی‌نژاد را شانس اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و این واقعه را به سود ایران می‌دانست. اما اکنون مدتی است که توئیت‌هایش متضمن انتقادات تلویحی تند و تیزی به احمدی‌نژاد است؛ توئیت‌هایی که در نوع خودشان شگفت‌انگیزند. مثلا آقای داوری در چند روز اخیر، از منظر خودش، به شباهت سلوک سیاسی محمود احمدی‌نژاد و مسعود رجوی پرداخته است. عبدالرضا داوری دلایل تغییر موضعش در قبال احمدی‌نژاد را تشریح کرده است.

بیشتر بخوانید : توئیت داوری درباره مقایسه بنی صدر و احمدی نژاد

*از توئیت‌های اخیر شما به نظر می‌رسد اختلافاتی با آقای احمدی‌نژاد پیدا کرده‌اید. ممکن است بفرمایید اختلافتان بر سر چیست؟

مهم‌ترین اختلاف نظر بنده با آقای احمدی‌نژاد که از ماه‌ها پیش در جلسات خصوصی یا کاری مطرح می‌شد شیوه سیاست‌ورزی ایشان است. ایشان قصد کاندیداتوری و بازگشت به قدرت را دارند. در سال ۹۲ تلاش کردند مهندس مشایی را جایگزین خودشان کنند و سال ۹۶ خودشان کاندیدا شدند. به هر حال آقای احمدی‌نژاد از یکسو تمایل دارد که دولت‌های نهم و دهم را بازتولید کند اما از سوی دیگر بازگشت به رأس دولت بدون نوعی همگرایی با مجموعه حاکمیت و رفع سوءتفاهم یا رسیدن به تفاهمی کلی بر سر اداره کشور بین آقای احمدی‌نژاد و نهادهای حاکم، ممکن نیست اما تلقی احمدی‌نژاد این است که به صرف اقبال عمومی می‌تواند حاکمیت را وادار کند که تصمیمش را در قبال موضوع تایید صلاحیتش تغییر دهد. ولی تجربه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. آقای احمدی‌نژاد تصور می‌کند اگر در انتخابات رد صلاحیت شود، مشارکت کاهش خواهد یافت ولی این تصور بسیار نادرست است زیرا انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری با هم تقارن دارند. بنده این موضوع را بر اساس آمار و محاسبات نشان داده‌ام که انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل تقارن دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، حداقل از مشارکت ۵۵ تا ۶۰ درصد مردم برخوردار خواهد بود. به هر حال نوع سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد، که بدون هر نوع تفاهم با نهادهای حاکم می‌توان دولت‌های نهم و دهم را بازتولید کرد، از اساس خطاست. بنده بارها این نظر را مستدلا در جلسات خصوصی و کاری با خود آقای احمدی‌نژاد بیان کردم اما متاسفانه توجهی به حرفم نشده است. نه تنها توجه نشده، بلکه در یک ماه اخیر، روند حرکت آقای احمدی‌نژاد به سمت افزایش تضادها و تنش با نهادهای حاکمیتی پیش رفته است.

*همگرایی و تفاهم احمدی‌نژاد با نظام دقیقا یعنی چه؟

من معتقدم در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، دولت‌هایی بر سر کار آمدند که آن همگرایی لازم را با نهاد رهبری نداشتند. در دولت آقای هاشمی، که آقای هاشمی وزن خودش را بالاتر از رهبری می‌دانست، در دولت آقای خاتمی که کشور دچار بحران‌های سیاسی شدیدی بود، در دو سه سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد هم که تنش‌های جدی‌ای پیش آمد، در دولت آقای روحانی هم وحدت راهبردی بین دولت و نهاد رهبری وجود ندارد. به نظرم در ۱۴۰۰ با توجه به شرایط کشور، دولتی بر سر کار خواهد آمد که مهم‌ترین ویژگی‌اش نه تنها هماهنگی بلکه یک‌آهنگی با نهاد رهبری خواهد بود و کشور وارد یک دوران ثبات خواهد شد. طبیعی است که شخصی مثل آقای احمدی‌نژاد که در دوران ریاست جمهوری‌اش رفتارهای تنش‌آلود داشته، اگر می‌خواهد به این مسیر بپیوندد، باید این تصویر را از خودش ارائه دهد که به ایجاد "جریان ثبات" در کشور کمک خواهد کرد و به نوعی تفاهم و همفکری و همراهی راهبری با نهاد رهبری خواهد رسید.

اما این تصویر از طرف آقای احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر القاء نشده است. رهبری در سخنرانی ۶ دی ۹۶ صریحا گفتند کسی که سال‌ها امکانات کشور در اختیارش بوده، نباید نقش اپوزیسیون را بازی کند. مخاطب این سخن به طور مشخص آقای دکتر احمدی‌نژاد است. این رویه باعث شکسته شدن همان تفاهم است و باید اصلاح شود. من اعتقاد داشتم آقای احمدی‌نژاد باید طرح‌های خودش را برای اداره کشور ارائه و بر سر این طرح‌ها تفاهم می‌کرد. مثل طرح توزیع ثروت طبیعی یا تداوم طرح مسکن مهر. ایشان باید سر چند پروژه مشخص با حاکمیت تفاهم می‌کرد و وارد صحنه می‌شد. اما آقای احمدی‌نژاد این کار را انجام نداد و با گفتارهای رادیکال تصویری از خودش ترسیم کرد که برهم‌زننده ثبات است. این امر دلایل رد صلاحیت وی را، که قبلا هم صورت گرفته، تشدید کرده است. خود آقای احمدی‌نژاد هم می‌داند که حتما رد صلاحیت خواهد شد ولی تحلیلش این است که شرایط تغییر می‌کند و در اثر این تغییر شرایط تا اردیبهشت ماه، نظام ناچار خواهد شد او را تایید صلاحیت کند. اما قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

اصولا آقای احمدی‌نژاد، بخصوص از سال ۹۶ به بعد، همواره منتظر یک اتفاق است. البته من ماهیت این اتفاق را نمی‌دانم ولی ایشان همیشه به ما می‌گفتند در ماه‌های آینده اتفاقاتی می‌افتد و شرایط تغییر می‌کند. اما هیچ وقت آن اتفاق رخ نداد و شرایط تغییر نکرد

*منظور آقای احمدی‌نژاد از اینکه شرایط تغییر می‌کند و نظام مجبور به تایید صلاحیتش می‌شود، چیست؟ یعنی به نظر او طی یکی دو ماه آینده چه اتفاق مهمی می‌افتد؟

اصولا آقای احمدی‌نژاد، بخصوص از سال ۹۶ به بعد، همواره منتظر یک اتفاق است. البته من ماهیت این اتفاق را نمی‌دانم ولی ایشان همیشه به ما می‌گفتند در ماه‌های آینده اتفاقاتی می‌افتد و شرایط تغییر می‌کند. اما هیچ وقت آن اتفاق رخ نداد و شرایط تغییر نکرد. من دقیقا نمی‌دانم ایشان منتظر چه نوع اتفاق یا بحرانی است که به وسیله آن اتفاق یا بحران، زمینه حضور مجدد ایشان در راس دولت فراهم شود.

*برخی معتقدند کارکرد سیاسی احمدی‌نژاد، در صورت بازگشت به رأس دولت، چیزی جز فروپاشی جمهوری اسلامی نخواهد بود. نظر شما چیست؟

به نظرم اصولا این بحث منتفی است. یعنی مساله عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر از این است. مساله ثبات، مساله دهه پنجم انقلاب است. من اعتقاد دارم جمهوری اسلامی بعد از سه دهه در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، به یک ثبات در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی رسیده است و از آنجایی که آقای احمدی‌نژاد تفاهم لازم با چنین روندی را نخواهد داشت، به نظرم اصولا کاندیداتوری ایشان منتفی است. درباره فروپاشی هم اعتقاد دارم که چنین امکانی در هر شکل و فرایندی منتفی است. جمهوری اسلامی از چنان انسجام و ثبات و اقتداری بهره‌مند است که مطلقا نمی‌شود تصوری از فروپاشی جمهوری اسلامی داشت.

*بحث ترور احمدی‌نژاد را چقدر جدی ارزیابی می‌کنید و به نظرتان چرا او این موضوع را مطرح کرده است؟

اصل این احتمال که آقای احمدی‌نژاد سوژه یک عملیات تروریستی باشد، منتفی نیست. اگر منتفی بود، نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران قوی‌ترین تیم حفاظتی را در اختیار ایشان نمی‌گذاشت و در کنار منزل ایشان مستقر نمی‌کرد. نیروهای انتظامی و امنیتی در کوچه محل اقامت ایشان مستقرند و تیم حفاظت آقای احمدی‌نژاد با تجهیزات حفاظتی لازم و تسلیحات کامل در کنار ساختمان محل سکونت ایشان حضور دارند. اینکه از احمدی‌نژاد حفاظت می‌شود، دلیلش این است که به طور کلی احتمال ترور ایشان وجود دارد. اما درباره این بحث اخیر باید بگویم هیچ تروریستی اعلام نمی‌کند که قصد انجام عملیات تروریستی دارد. معمولا بعد از انجام چنین عملیاتی است که کسی یا کسانی مسئولیتش را بر عهده می‌گیرند. اینکه ما به استناد مطالب بعضی کانال‌های تلگرامی، که اصلا معلوم نیست به کجا وابسته‌اند و از طرف چه کسانی اداره می‌شوند، احتمال کلی ترور را بزرگنمایی کنیم، صحیح نیست. یعنی به نظر من استنادات اخیر درباره احتمال ترور ایشان، استنادات قوی‌ای نبودند.

*فکر می‌کنید نظام نهایتا فعالیت احمدی‌نژاد را محدود می‌کند یا او را به‌مثابه استخوان لای زخم همچنان تحمل خواهد کرد؟

نظام جمهوری اسلامی در اوج ثبات و اقتدار خودش قرار دارد. آقای احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت است و فرد ساختارشکنی هم نیست. تجربه این را نشان داده است. شاید مواضع ساختارشکنانه بگیرد اما رفتارهای ساختارشکنانه ندارد و به سمت تحریک مردم نخواهد رفت. اصولا آقای احمدی‌نژاد به لحاظ رفتاری، فرد محافظه‌کاری است. شاید در گفتار رادیکال یا ساختارشکن باشد ولی در رفتار کنش‌هایی از این دست نخواهد داشت. احمدی‌نژاد مشغول زندگی‌ و فعالیت‌های دانشگاهی‌اش است و بعد از رد صلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰، با توجه به سنش، که دیگر ۶۵ ساله شده است، و نیز با توجه به نوع سیاست‌ورزی‌اش که فارغ از تعامل با نهادهای قدرت است، به تدریج موج احمدی‌نژاد هم فروکش خواهد کرد.

منبع: جمهوری ایرانی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • امید
    0

    داوری چرا چرت می گویی برای این مصاحبه چقدر دریافت کردی احمدی نژاد مردم را دارد و اگر بخواهی مشارکت بالا را به انتخابات شورا ربط بدی سخت در اشتباهی چرا که فقط احمدی نژاد مشارکت را بالا می برد.

  • ولی
    0

    حاکمیت برای مشارکت حد اکثری مردم لازم هست ورود احمدی نژاد را تایید کند اگر تایید نکند شورای نگهبان استقلال ندارد و تحت فشار سیاسی هست چرا که شواهد در این مدت نشان می دهد با بسیجی که جهت تخریب احمدی نژاد توسط دو جناح حاکم صورت گرفته این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان تسلیم شود و این یک خطر جدی برای مشارکت مردم هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چنین نیست اقای محترم هرکس ایده ای دارد احمدی‌نژاد تمام ایده اش همان چهار سال پیاده کرد در چهار دوم هیچی نداشت فقط دنبال حمله به ان واین بود بنابراین به کسی تهمت و از قبل قضاوت نکنید به بسیج و سپاه روز قیامت همه ما انسان ها پاسخگوی اعمال خود هستیم شما می دانید عامل فتنه احمدی نژاد این همه برای نظام هزینه داشت

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    جناب آقای داوری باسلام به آگاهی جنابعالی میرسانم که از اول آقای دکتر محمود احمدی نژاد این تفکر و منش و سیاست های اشتباه را داشت و شما حدودا دو دهه است برای حفظ منافع شخصی خودتان کنار ایشان بودید و ایشان فکر کرده که آرای خود در دولت نهم و دهم را شخصا بدون حمایت بدست آورده است و اشتباه جنابعالی و دوستان دیگرتان این است که از اول درست بهش مشاوره نمیدادید و هر چه بیان میکرد بدون کار کارشناسی فقط برای بقای خودتان در قدرت ............... مهر تائيد میزدید و ایشان همان احمدی نژاد سال 82 در ساختمان خیابان بهشت و 84 در ساختمان پاستو ر است و یک دفعه تغیر روش نداده است، لذا چرا جنابعالی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ش محمد باقر
    0

    با سلام احمدينژاد مرد ميدان است نه پستو نشين خاله زنك نه تنها احمدينژاد تمام نخواهد شد بلكه رفتار وكردارش به صورت يك گفتمان بين مردم رشد خواهد يا فت حتى اگر رد صلاحيت شود ويا ترور نظام هيچ وقت بدون مردم محكم واستوار نخواهد بود والان هم گرايش اكثرمردم احمدينژاد است

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      احمدی نژاد اگر بگذارند هم طرفدار زیاد دارد و هم رای بالایی از میان مخالفان نظام دارد. بسیاری از مردم دوست دارند رییس جمهور شود؛ همچنانکه زیباکلام گفت بسیاری مردم ایران دوست داشتند ترامپ دوباره رای بیاورد

  • ناشناس
    0

    جرم اقای احمدی نژاد این است که گوش بفرمان یک عده خواست نیست وتنها می خواهد طبق قانون به وظیفه خود عمل کند وبا اختلاس گران وغارتگران بیت المال هم شریک نمی شود حرف حق میزند وحرف حق هم طرفتار ندارد هم تلخ است او مخواهد به ملت خدمت کند ولی یک عدهی نمیخواند

  • بابک
    0

    درست یا غلط ...اگر احمدی نژاد تایید صلاحیت بشود ..حداقلر۴۰ تا۵۰ درصد آرا را بدست خواهد آورد علتش هم سیاستهای رها شده اقتصادی است....الان مردم احساس می کنند با توجه به این شرایط اقتصادی و تبعیض طبقاتی تنها راه حل دولت‌هایی مثل احمدی نژاد است...البته کاملا به مردم باید حق داد

  • .
    0

    پاچه خواری کن تا در دولت بعدی پست و مقام بگیری. یعنی هرکس که مردمی و حرف دل مردم را میزند بایستی حذف شود. پس این چه جمهوری دلبخواهی ای است؟

  • لایق
    0

    بعضی با قالب کردن خود در حاکمیت تقاضاهای غیر معقولی دارند که مردم اگر اطلاع پیدا کنند نظرشان با حاکمیت کلا عوض می شود و احمدی نژاد چون زیر بار این درخواست ها نمی رود محبوب ملت شده برای اثبات این ادعا یک نظر سنجی واقعی برگزار کنید تا واقعیت را ببینید.چرا جرات نمیکنند در نظر سنجی که در این سایت برگزار می شود نام احتمالی احمدی نژاد را بنویسید.مردم دغدغه معیشت دارند و هیچ کس جوابگو نیست و همه مسوولین مساله گرانی را مطرح می کنند و اقدام جدی صورت نمی گیرد.

  • بشیر
    0

    وضع معیشت بد مردم در گرو دو گروه از خدا بیخبر هست یکی سرمایه داران که نتیجه سیاست غلط دولت سازندگی بود که بدون حساب و کتاب اقتصاد کشور را دست سرمایه داران داد دوم سیاستمداران کدای سرمایه داران.و مردم بیچاره که انقلاب کردند اینها انقلاب را مصادره کردند در دولت احمدی نژاد مردم داشت به سمت اهداف عدالت و انقلابی حرکت میکرد و این حرکت مورد توجه جدی همه دلسوزان کشور بود و بارها دولت ایشان مورد حمایت جدی قرار می گرفت آن دو قشر مرفع که ذکر شد احساس خطر کردند و در آخر دولت دوم احمدی نژاد که ناجی ملت شده بود .بسیج شدند که به هرشکل ممکن با فشار اقتصادی و کار شکنی جلوی محبوبیت دولت را در جامعه بگیرند و از آن زمان عده زیادی آگاهانه.مغرضانه و یا با ساده لوحی با این گروه همره شدند و کاری که امریکا سالها دنبالش بود بدون زحمت تقدیم امریکا کردند و نتیجه آن شد دولت روحانی وفقر و فلاکت مردم

  • آریا
    0

    فقط احمدی نژاد

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط احمدی نژاد اگه نیومد هیچ کس رای نمیده

  • کاربر ناشناس
    0

    انتخاب حق مردمه باید دولت به حق مردم احترام بزاره

  • ایرانی
    0

    آخه مگه توی این مملکت قحط رجال هست ،که این شخص با این همه داستان و حاشیه و عدم ثبات فکری تایید بشه !!!!!

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اتفاقا دارند تکثیر میشوند این بار دکتر سعید محمد بجای احمدی نژاد میاد با روحیه آرام و کاربلد .

    • فرهنگی باز نشسته
      0

      رای ما فقط دکتر احمدی نژاد البته سعید محمد هم در صورتی صلاحدید می تواند وزیر یک وزارتخانه باشد پس از کسب تجربه در دوره های بعد کاندید ریاست جمهوری شود .

  • محسنی
    0

    درود بر دکتر احمدی نژاد ، تا چشم حسود و منافق کور ، لعنت برکسانی که چشم دیدن این مردخدایی را از روی حسادت و کینه ندارند.

  • رامین
    0

    اگه از آقای دکتر احمدی نژاد واهمه ندارید چرا یک نظرسنجی درست برگزار نمی کنید تا مشخص شود مرد میدان کیست . حرف چرت و پرت زدن که هنر نیست . تمام برنامه های دولت آقای احمدی نژاد با کار کارشناسی انجام شد چرا مه امروز این دولت به همان برنامه ها برگشته و فقط اسم آن را عوض می کند . در این کشور جریان ثروت و قدرت نمی گذارند افراد صالح و سالمی چون احمدی نژاد برسر کار باشند چون منافع آنان به خطر می افتد

  • ناشناس
    0

    نظام،مگر شورای نگهبان نظام است دیکتاتور،وظیفه ای دارد وبایدبه وظایفش عمل کند وهیچ:مثل تمام شغلها گرر هم تأیید نکرد باید کتبأ اعلام کندودلیلش را هم واضح بنویسد تا مردم خود قضاوت کنند دیروز آقا محسن فرزند مرحوم هاشمی مدعی شده بود آقای جنتی پدررارد صلاحیت کرد مگر آیت الله جنتی چه کاره است که بخواهد سر خود کسی را رد صلاحیت کند طبق قانون باید عمل کند .ولا غیر

  • .ع....یی.
    0

    اقای داوری..داوریت واقعا ضعیفه.چه بگم افتضاحه.بدرد دسته سوم هم نمی خوره..درضمن درود بردکتر احمدی نژاد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام محمد درود خدا براقای احمدی نژاد مردعمل

  • ایرانی
    0

    فقط.دکتر.محمود.احمدی.نژاد‌.رای.ما.دکتر.احمدی.نژاد

  • ناشناس
    0

    ما در این انتخابات ننگین مهندسی شده که باید یا آخوند انتخاب کنیم ویا یک نظامی شرکت نخواهیم کرد این مملکت متعلق به یک عده ی خاص از به اصطلاح اصولگرایان و اصلاح طلبان است که به نوبت بر ما ملت ستمدیده حکومت می کنند و نتیجه حکمرانی آنها هم همینه که بعد از ۴۲ سال از گذشت انقلاب برای مایحتاج اولیه زندگی مثل مرغ و روغن و ... در صف‌های طولانی مدت بسر ببریم این بود وهست حکومت اسلامی ؟ خبر فوری تقریبا خبرگزاری هستی که نظرات رو بدون واهمه انتشارمیدی لطفاً این پیام هم منتشرکن چندین سال از عمر ما گذشت همیشه شاهد بدبختی و فلاکت و درماندگی مسیولین فقط فقط به فکر چند صباح حکومت خود هستند گرانی ،فقر ، فحشا منکرات ، بی عدالتی ، فاصله طبقاتی و... در این مملکت اسلامی بیداد می‌کنه

  • انقلابی
    0

    اوی داوری اگر احمدی نژاد تائید صلاحیت نشه ما انقلابیون رای بی رای احمدی نژاد اگر هم نتونه بالا بیاد مثل دکتر شریعتی در اذهان ما اقشار مستضعف میماند ولی شما چی به زباله دان تاریخ ریخته میشوید مثل امویان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها