هدف انصارالله یمن از تشدید حملات علیه عربستان چیست؟

استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعاء گقت: انصارالله یمن از تشدید حملات علیه عربستان چندین هدف را دنبال می‌کند که شاید مهم‌ترین آن، اعمال فشار بر ریاض و کسب امتیازهای بیشتر برای مذاکرات احتمالی آتی باشد.

هدف انصارالله یمن از تشدید حملات علیه عربستان چیست؟

«معن دماج» گفت تشدید حملات نیروهای انصارالله علیه عربستان با هدف اعمال فشار بر ریاض برای بهبود شرایط گفت‌وگو در مذاکرات آتی است.

دماج در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: عملیات نظامی و حملات پهپادی و موشکی انصار الله در راستای تلاش برای ممانعت و مشغول کردن نیروی هوایی عربستان از مشارکت در نبردهای جاری در استان سوق الجیشی مارب است.

وی درباره راهکار سیاسی بحران یمن گفت: آمریکا تمایل دارد تا از طریق دیپلماتیک به بحران یمن پایان دهد اما شروط عینی وجود ندارند تا طرف‌های دیگر در یمن به سمت صلح گام بردارند.

این استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعاء افزود سیاست جدید آمریکا در قبال انصار الله و اعمال فشارها علیه ائتلاف سعودی برای توقف جنگ، فرصتی در اختیار این گروه‌ قرار داده تا با تسلط بر استان راهبردی مأرب و تشدید حملات پهپادی و موشکی به عربستان، امتیازات بیشتری در مذاکرات آتی بگیرد.

وی گفت: انصارالله می‌تواند در جنگ دستاوردهای بیشتری از هر گونه توافق سیاسی به دست آورد لذا آنها ناگزیر به رفتن به میز مذاکرات نیستند مگر آنکه شروط مدنظرشان تامین شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، ‌طی هفته‌های اخیر حملات راکتی و پهپادی نیروهای انصارالله یمن به اهداف موجود در داخل عربستان نظیر پایگاه هوایی ملک خالد و فرودگاه أبها افزایش یافته است.

یک منبع یمنی پیشتر به روزنامه رأی الیوم گفته بود که حملات به فرودگاه أبها به چند دلیل صورت می‌گیرد:

نخست: پاسخ به حملات هوایی ائتلاف عربستان علیه نیروهای دولت صنعا که اکنون حمله سختی را برای کنترل شهر«مأرب» آخرین پایگاه دولت وابسته به منصور هادی آغاز کرده که در آن میدان‌های نفتی اصلی یمن وجود دارد.

دوم: فرودگاه أبها به دو بخش مدنی و نظامی تقسیم شده است که از آنجا هواپیماهای نظامی برای بمباران یمن به پرواز در می‌آیند زیرا این فرودگاه بزرگترین و نزدیکترین فرودگاه به مرزهای یمن (120 کیلومتر) است و پهپادهای انصار الله بخش جنگی این فرودگاه را هدف قرار دادند و شماری از هواپیماهای نظامی را منهدم کردند.

سوم: رهبران انصارالله به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که جنگنده‌های«اف16» ساخت آمریکا که یمن را تقریبا به شکل روزانه بمباران می‌کنند بدون کمک و چراغ سبز آمریکایی‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند و ادامه بمباران یمن توسط عربستان با موافقت آمریکا صورت می‌گیرد و همه حرف و حدیث‌ها درباره توقف جنگ فقط در حد حرف و به منظور مصرف دیپلماتیک است.

چهارم: افزایش ارسال پهپادهای بمب گذاری شده در روزهای اخیر وسیله‌ای برای فشار به منظور پایان محاصره یمن و بازگشایی فرودگاه‌های یمنی از جمله فرودگاه بین‌المللی صنعا و توقف توقیف کشتی‌های سوخت و کالاهای دیگر در بندر «الحدیده» است.

در همین رابطه، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت صنعا موضع گیری را در پیامی به سعودی‌ها و آمریکایی خلاصه کرد که مضمونش این است: زمانی که حملات شما به اراضی ما تمام شود حملات موشکی و پهپادی ما به عمق خاک عربستان متوقف می‌شود.

نکته قابل توجه این است که این تشدید حملات به اراضی عربستان توسط انصارالله یمن با سفر «مارتین گریفیت»فرستاده سازمان ملل به تهران برای نخستین بار طی سال‌های اخیر و سفر «تیموتی لیندرکینگ»فرستاده جدید آمریکا در امور یمن به ریاض پایتخت عربستان در چارچوب تهیه پیش نویس توافق برای توقف جنگ در یمن صورت گرفته است اما هیچ کدام از این دو فرستاده با هیچ مسؤولی از دولت صنعا در چارچوب این اقدامات و تلاش‌ها دیدار نکردند و شاید حمله به فرودگاه أبها یادآوری این نکته است که هیچ گونه راه حلی بدون رایزنی با صنعا وجود ندارد.

گفتنی است که عربستان بیش از پنج سال است با حمایت آمریکا و همراهی چند کشور عربی وابسته به خود تجاوز به یمن را آغاز کرده است؛ تجاوزی که تاکنون منجر به جان باختن و زخمی شدن هزاران یمنی و تخریب زیرساخت‌های این کشور شده و مردم یمن را در آستانه قحطی و گرسنگی قرار داده است.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود 16 میلیون شهروند یمنی یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور از گرسنگی رنج می‌برند و پنج میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل، نزدیک به 80 درصد از مردم یمن نیازمند کمک هستند و 400 هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه مزمن رنج می‌برند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها