۲ روایت از یک مصوبه/ مجلس اینترنت را گران کرد یا جلوی گران فروشی اپراتورها را گرفت؟

مصوبه مجلس درباره افزایش قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ بازتاب وسیعی داشته و تیم رسانه‌ای مجلس سعی می‌کند با تغییراتی در مصوبه، اینطور نشان دهد که مجلس درصدد تحمیل هزینه اضافی به کاربران اینترنت نیست.

۲ روایت از یک مصوبه/ مجلس اینترنت را گران کرد یا جلوی گران فروشی اپراتورها را گرفت؟

به گزارش خبر فوری ، روایت اول، روایتی است که منتقدان مجلس از مصوبه کمیسیون تلفیق دارند و پیش از این وزیر ارتباطات از آن بشدت انتقاد کرده بود.

براساس این روایت، حق‌السهم پرداختی شرکتهای اینترنتی از سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام هم به شرح زیر هزینه خواهد شد:

۱. پرداخت به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی.
۲. پرداخت به «مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با «اینترنت ماهواره‌ای SpaceX»
۳. تولید محتوا در فضای مجازی.

همچنین بندی از این تبصره که قبلا در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود، از مصوبه حذف شد. به نظر می‌رسد فشار تامین این ۳هزار میلیارد تومان از جیب مردم خواهد بود.

به استناد همین روایت، وزیر ارتباطات قبلا هشدار داده بود که تصویب این پیشنهاد نمایندگان، باعث افزایش چشمگیر قیمت اینترنت خواهد شد.

امروز هم معاون وزیر ارتباطات در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در اختصاص منابع حاصل از گرانی اینترنت به شرکت مخابرات، در توییتر نوشت: مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکتهای زیرزمینی است که در خصوصی سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. آن‌را رفع کنید! مسوولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران.

اما روایت دوم که رسانه‌های حامی مجلس سعی دارند آن را برجسته کنند، از زاویه‌ای دیگر به این مصوبه می‌نگرد.

آنها می‌گویند، درست است که براساس مصوبه مجلس، حق‎الامتیاز دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش می‎یابد اما اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت را در سال ۱۴۰۰ ندارند.

توضیح آنها این است که امسال میزان پرداختی اپراتورها به دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود اما در بودجه این عدد ۷ هزار میلیارد عنوان شده، یعنی حداقل ۳ هزار میلیارد کمتر از مقدار واقعی! طبق مصوبه مجلس قرار نیست اپراتورها مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.

حامیان مجلس، رسانه‌های منتقد را متهم می‌کنند که در پوشش خبر مصوبه کمیسیون تلفیق، ملاحظات سیاسی را درنظر می‌گیرند.

با این حال اگر آنطور که منتقدان مجلس می‌گویند، کمیسیون تلفیق تبصره عدم افزایش قیمت را برداشته باشد، در عمل اینترنت در سال ۱۴۰۰ گران شده و تلاش،تیم رسانه‌ای مجلس هم به جایی نخواهد رسید.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • امیرم
    0

    مجلس نه اینترنت و گرون کرد نه جلوی گران کردن اپراتور ها رو گرفت فقط تو بودجه امسال قرار بود ده هزار میلیارد از درآمد اپراتور ها به خزانه دولت اختصاص پیدا کنه اما مجلسی ها دیدن فقط هفت هزار میلیارد به خزانه بر میگرده و سه هزار میلیارد این وسط داره هاپولی میشی(جهرمی داشت یواشکی میزد تو گوشش)ااومد این سه هزار میلیارد و به صورت مالیات برای اپراتور ها تصویب کرد اونام دنبال فرصت بودن تا اینترنت و گرون کنن و از این اقدام مجلسی سریع برای پوشش استفاده کردن در حالی که قراره نه یک ریال کمتر نه یک ریال بیشتر به خزانه واریز کنن.همون همیشگیه اما مثه اینکه جیب مردم خیلی به مزاقشون خوش اومده.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چقدر ساده هستیم ما مردم

    • کارشناس
      0

      متاسفانه آقای احمدی نژاد مخابرات را واگذار کرد و سود آن جیب دولت نمیرود.

  • رضا
    0

    خودتان را گول بزنید دست همه شما در جیب مردم است خدا ما را از دست شما نجات دهد

  • پاداش شب عید نزدیک است
    0

    لطفا مردم را اسیر دعواهای زرگری نکنید ، این واضح است که کارمندان نجومی بگیر وزارت ارتباطات را نمیتوان با حرف راضی کرد

  • کارمند چشم براه
    0

    چشم کارمندان زیر ساخت به پاداش ٢٠ میلیونی شب عید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مخابرات متعلق به سپاه است . و کسی جلودار آن نیست و کم کم تعرفه ها را افزایش میدهد با حذف یکسری بسته و ایجاد بسته های جدید و هر ماه یکی از آنهایی که کمی ارزان است را حذف میکند.

  • احمدی
    0

    بنظرم مجلس بجای گران کردن ابتدا سرعت و پهنای باند اینترنت رو افزایش بده. چون با همین کیفیت واقعا گرون هست وای بحال ایتکه بخوان گرانتر نیز بشه. اینجاست که همیشه سیاستها در جهت سوق دادن هر چه بیشتر مردم بسمت اینترنت ماهواره ای امریکا است.

  • دن کیشوت
    0

    دولت و مجلس :دست در دست هم دهید به نیرنگ، مردم خویش را کنید نابود

  • کارگر مظلوم
    0

    خوشبحال کارمندان وزارتخانه اش که چنین مدافع دلسوزی دارند

  • ناشناس
    0

    جو جه رو آخر پاییز میشمرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها