«کرونا» اعتماد مردم را به شبکه های اجتماعی کاهش داد

بعد‌ از یک سال پررنج در جهان به‌دلیل شیوع کرونا، جدیدترین تحقیقات از اپیدمی انتشار اخبار جعلی و بی‌اعتمادی گسترده کاربران جهان به شبکه‌های اجتماعی حکایت دارد.

«کرونا» اعتماد مردم را به شبکه های اجتماعی کاهش داد

2020 سالی سرشار از خبر بود. کاربران شاهد انتشار اخبار جعلی و گمراه کننده زیادی درباره کرونا روی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی بودند و ازسوی دیگر انتخابات امریکا نیز شور و هیجانی خاص برای کاربران به‌همراه داشت. ادعای تقلب در انتخابات که بسیاری آن را مصداق انتشار اخبار گمراه کننده می‌دانند و نتیجه آن هجوم تعداد زیادی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره بود هم نکته منفی دیگری در کارنامه شبکه‌های اجتماعی رقم زد

طی نظرسنجی از هزار و 57 کاربر امریکایی مشخص شد 65.7درصد از امریکایی‌ها به گوگل اعتماد بالایی دارند و آمازون با 65.1درصد درجایگاه دوم جای گرفته است. طبق این نظرسنجی، میزان اعتماد کاربران امریکایی به مایکروسافت نیز 64.9درصد است و این رقم برای اپل و سامسونگ به ترتیب به 63.6درصد و 62.3درصد می‌رسد.

درحالی است که روی فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توان محتوای غلط و جعلی پزشکی زیادی را مشاهده کرد که البته موضوع کرونا هم به این وضعیت دامن زده است.

کاربران اعتقاد دارند که عملاً هر کسی می‌تواند در قالب یک پست فیس‌بوکی، توئیتری، اینستاگرامی و...، ذهن تعداد زیادی از فالوئرهای خود را به هم بریزد و هیچ نظارت خاصی هم بر محتواهای منتشر شده بر این پلتفرم‌ها وجود ندارد

طبق این نظرسنجی، بیشتر این افراد معتقدند کمپانی‌های رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری نیاز به قانونگذاری بیشتری دارند

بعد از ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا، فیس‌بوک اعتماد عمومی میلیون‌ها کاربر جهانی را از دست داد و حالا نتیجه تحقیقات این مؤسسه و سایر مؤسسات پژوهشی نشان می‌دهد که این کمپانی همچنان زیر تیغ بی‌اعتمادی مردم قرار دارد و هنوز هم نتوانسته این اعتماد از دست رفته را جایگزین کند.

نتیجه تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد همچنان 32 درصد از مردم امریکا نسبت به امنیت داده‌هایشان بر بستر فیس‌بوک و حفظ حریم خصوصی‌شان تردید دارند.

منبع: ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها