طرز تهیه کتلت سویا

کتلت سویا غذایی‌ مناسب برای شام و ناهار است که می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند رژیم بگیرند و وزن خود را کم کنند مناسب باشد.

طرز تهیه کتلت سویا

مواد لازم:

سویا: 500 گرم

پیاز: 2 عدد

تخم مرغ: 2 عدد

سیب زمینی: 4 عدد

آرد سوخاری: به میزان لازم

گوجه فرنگی: یک کیلوگرم

گشنیز: 30 گرم

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

ادویه کاری: به میزان لازم

فلفل شیرین: یک قاشق مرباخوری

شکر قهوه ای: 1/2 لیوان

خردل: به دلخواه

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

سویا مثل برنج قبل از استفاده شدن نیاز به خیس کردن دارد و برای این کار چند ساعت قبل از شروع کار سویا را در مقداری آب که ترجیحا ولرم است می ریزیم تا خیس بخورد.

سویا را در آبکش می ریزیم و به این وسیله آب اضافه را از آن خارج می کنیم.

سیب زمینی ها را می شوییم. قابلمه متوسطی را از آب پر کرده و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد و بعد سیب زمینی ها را در آن می ریزیم تا بجوشد و پخته شود. بعد از اینکه سیب زمینی ها آب پز شد آب قابلمه را دور می ریزیم و پوست سیب زمینی ها را می گیریم.

سیب زمینی ها را رنده کرده و در ظرفی روی سویا می ریزیم. چند شاخه گشنیز یا جعفری را خرد کرده و به سیب زمینی و سویا اضافه می کنیم.

پیاز را پوست گرفته و ریز رنده کرده و مخلوط سویا اضافه می کنیم. زردچوبه و ادویه کاری و نمک را به آرد سوخاری اضافه کرده و هم می زنیم. مواد را روی مخلوط سیب زمینی و سویا می ریزیم. میزان استفاده از آرد سوخاری در این مرحله بستگی به خودتان دارد ولی در حدی که مایه زیاد شل و سفت نشود کافی است.

تخم مرغ ها را روی مواد می شکنیم و همه را با هم مخلوط می کنیم و وقتی که خمیر ما شکل گرفت آن را به شکل توپ های کوچک در می آوریم و داخل طرفی که آرد سوخاری ریخته ایم می گذاریم و غلط می دهیم تا به آن آعشته شود.

گلوله های کتلت را در کف دست قرار می دهیم و پهن می کنیم. تابه را روی شعله قرار می دهیم و مقداری روغن در آن می ریزیم. وقتی که روغن داغ شد مایه کتلت را در تابه می اندازیم و سرخ می کنیم.

کتلت ها را بعد از سرخ شدن روی حوله آشچزخانه قرار می دهیم تا روغن اضافه خود را خارج کنند.

برای اینکه کتلت را سرو کنیم می خواهیم سس کچاپی را کنارش بگذاریم که خودمان درست کردیم برای همین گوجه فرنگی ها را می شوییم و قسمت های سبز و داخل آن را که دانه های گوجه فرنگی را تشکیل می دهند خالی می کنیم.

پیازی را خرد می کنیم. قابلمه را روی حرارت می گذاریم و گوجه فرنگی و پیاز را در آن می ریزیم. وقتی که پیاز مقداری نرم شد آن ها را در مخلوط کن می ریزیم و پوره می کنیم.

مواد را دوباره به قابلمه برمی گردانیم و روی حرارت می گذاریم تا 60 دقیقه روی آن بماند.

در این مدت سس به غلظت مناسب می رسد. دانه خردل و فلفل شیرین را بعد از قرار دادن در پارچه و گره زدن داخل پوره می اندازیم تا طعم خود را به آن بدهند. شکر قهوه ای و نمک را اضافه می کنیم. 30 دقیقه بعد از ریختن شکر، مواد روی حرارت می ماند.

وقتی سس به غلظت مناسبی رسید آن را از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و بعد کنار کتلت سویا سرو می کنیم.

کتلت سویا را می توانید با انواع مختلف سبزیجات و نان نوش جان کنید.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها