چون به FATF نپیوسته ایم باید با بانکهای زیرپله ای چین معامله کنیم

آیا ایران می‌خواهد با جهان تجارت کند؟ آیا می‌خواهیم با نظام اقتصادی جهان تعامل داشته باشیم؟

چون به FATF نپیوسته ایم باید با بانکهای زیرپله ای چین معامله کنیم

اگر پاسخ به این پرسش‌ها مثبت است و می‌خواهیم و دوست داریم که ایران جایگاه واقعی خود را در تجارت جهانی داشته باشد، یک ضرورت این امر، ارتباط نظام بانکی ایران با نظام بانکی جهان یا کشورهای طرف مبادله است.

زیرا در دنیای امروز نه تنها نمی‌توان پول را با چمدان منتقل کرد، بلکه چه بپسندیم یا نپسندیم، «اف.ای.تی.اف» به یکی از نهادهای هنجارساز نظام بانکی دنیا تبدیل شده است.

از این رو چه ایران و چه هر کشور دیگری که بخواهد با این نظام بانکی و پولی جهان کار کند و دادوستد داشته باشد، باید در این چارچوب هنجاری عمل کند. در این میان برخی منتقدان، چه بسا از موضع دلسوزی برای کشور و نظام، ادعا می‌کنند که در صورت پیوستن به «اف.ای.تی.اف» اطلاعات مالی و بانکی محرمانه ما در اختیار کشورهای متخاصم قرار خواهد گرفت.

البته برخی هم در ادعاهایی عجیب، مدعی شدند که پیوستن به این نهاد یعنی تسلیم کردن شهید عزیز، سردار سلیمانی به دشمنان. این ادعاها کاملاً بی اساس و نادرست است. «اف.ای.تی.اف» در سال 1986 با هدف مبارزه با پولشویی و پول‌های کثیف در اقتصاد جهانی به وجود آمد و بعد از حوادث 11 سپتامبر مبارزه با تأمین مالی تروریسم هم به مجموعه ضوابط آن اضافه شد. به رغم ادعای برخی منتقدان، در مقررات «اف.ای.تی.اف» یا کنوانسیون‌های مورد بحث، اساساً هیچ قید یا ضرورتی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه و کلیدی کشور، نه فقط به کشورهای متخاصم، بلکه به کشورهای دوست هم وجود ندارد.

منبع: ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • عبدالله
    0

    بارها خود دولتي ها هم گفته اند كه FATF ربطي به رفع تحريمها ندارد و تضميني وجود ندارد كه با امضا آن گشايشي ايجاد شود . ضمن اينكه كشورهايي مثل سوييس كه به آن پيوسته اند در رتبه هاي اول پولشويي در دنيا قراردارند .

  • احمد
    0

    پیوستن به FATF یعنی پذیرش ذلت و خواری یعنی لو دادن همه مسایل مالی کشور به دشمن .

  • احمد
    0

    حرف مفت و مهمل نزنید سر برجام هم ئهمین حرفا رو میزدید اگه برجام تصویب نشه تحریمها برداشته نمیشه - برجام تصویب نشه آب برای خوردن نداریم سیب و گلابی نداریم بخوریم - برجام تصویب نشه کشور روزی 100 میلیون تا 150میلیون دلار ضرر میکنه - برجام تصویب نشه نمیتونیم معاملات پولی و بانکی با کشور ها داشته باشیم دیدیم که با تصویب برجام حتی حقوق سفیر کشورها در ایران با چمدان می آوردن و میدان به کارکنانشون

  • داریوش
    0

    اینم مثل برجامه!!!

  • گل آقا
    0

    خلایق هرچه لایق ایران هیچ نتونست توی این چهل سال نرمال رفتار کنه اون از خلخالی و بگیر بیا جلو

  • ص _ ن
    0

    همه‌ی ما مردم ایران دل خوش کرده بودیم به بر جام .اما دلخوشی مان شد نا خوشی .اگر قرارداد .اف. ای.تی.اف.امضای شود .هیچ دلخوشی برای گشایش تحریم ها نداریم .چون که تضمینی برای آینده آن وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها