رقابت برای تسلیحاتی کردن هوش مصنوعی

آمریکا قصد دارد با رد یک توافقنامه پیشنهادی امکان استفاده این کشور از هوش‌مصنوعی برای تسلیحات روباتیک را حفظ کند

رقابت برای تسلیحاتی کردن هوش مصنوعی

براساس یک گزارش رسمی اعلام‌شده به دفتر رئیس‌جمهوری و همچنین کنگره، آمریکا و متحدانش قصد دارند توافقنامه پیشنهادی درباره منع جهانی استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی مستقل با استفاده از هوش‌مصنوعی (AI) را رد کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، این گزارش می‌گوید که هوش مصنوعی فشرده‌سازی بازه‌های زمانی تصمیم‌گیری و یک نیاز به پاسخ‌های نظامی است که انسان نمی‌تواند به اندازه کافی سریع و به‌تنهایی آن را انجام دهد. این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که روسیه و چین بعید است به چنین معاهده‌ای پایبند بمانند. اما منتقدان مدعی شده‌اند که این پیشنهادها منجر به ایجاد مسابقه تسلیحاتی «غیرمسئولانه» خواهد شد.

نقض قوانین بین‌المللی
پروفسور نوئل شارکی، سخنگوی کمپین جلوگیری از روبات‌های قاتل در این‌باره می‌گوید: «این یک گزارش تکان‌دهنده و ترسناک است که می‌تواند منجر به گسترش سلاح‌های هوش مصنوعی‌ای ‌شود که تصمیم می‌گیرد چه کسانی باید کشته شوند. ارشدترین دانشمندان هوش مصنوعی روی کره زمین به آنها در مورد عواقب چنین چیزی هشدار داده‌اند و هنوز هم هشدار می‌دهند. این موضوع منجر به نقض شدید قوانین بین‌المللی خواهد شد».

اعضای کمیسیون
توصیه‌ها در گزارش یادشده توسط کمیسیون امنیت ملی در مورد هوش مصنوعی، یعنی نهادی به ریاست اریک اشمیت، رئیس سابق گوگل و رابرت ورک، معاون سابق وزیر دفاع که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ خدمت می‌کرده، ارائه شده است. اعضای دیگر این کمیسیون، اندی جَسی، مدیر اجرایی بعدی آمازون، دکتر اندرو مور و دکتر اریک هورویتس، روسای هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت و همچنین سافرا کاتز، مدیرعامل اوراکل هستند.

مقابله با چین
بیشتر این گزارش 750صفحه‌ای به چگونگی مقابله با جاه‌طلبی‌های چین برای پیشتازی در جهان در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2030می‌پردازد. در این گزارش آمده است که مقامات عالی‌رتبه ارتش هشدار داده‌اند که اگر چین با اتخاذ تدابیری، بتواند سریع‌تر سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی- به‌عنوان مثال هواپیماهای بدون سرنشینی که می‌توانند ناوگان دریایی ایالات متحده را هدف قرار دهند- را در اختیار داشته باشد، آن گاه آمریکا ممکن است برتری نظامی - فنی خود را در سال‌های آینده از دست بدهد. وزارت دفاع مدت‌هاست که کارهای سخت‌افزاری انجام می‌دهد و حالا می‌خواهد به سمت سیستم‌های نرم‌افزاری پرشی بلند داشته باشد. اگر نیروهای ما به سیستم‌های دارای هوش مصنوعی که فراتر از سیستم‌های دشمنان هستند، مجهز نباشند، در پیچیدگی‌های نبرد فلج خواهند شد.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها