تحلیلی بر رویارویی ایران و آمریکا در عرصه قدرت نرم

از آب گل‌آلود ماهی بگیرید!

منصوره صادقی / دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی

از آب گل‌آلود ماهی بگیرید!

«جوزف نای» مبدع نظریه‌ی قدرت نرم در ابتدا ایالات متحده را سردمدار این قدرت می‌دانست در حالی‌که با توجه به کاهش محبوبیت این کشور با ریاست جمهوری ترامپ و سیاست‌گذاری‌های انزواطلبی او جایگاه آمریکا در بین اذهان و افکار عمومی مردم جهان کاهش پیدا کرده‌ است.

به عبارتی دیپلماسی عمومی آمریکا که از مصادیق قدرت نرم به‌شمار می‌رفت با ریاست جمهوری ترامپ سیر نزولی به خود گرفته‌. ایالات متحده‌ای که جهان را جنگل فرض می‌کرد و خودش را سلطان جنگل، یال‌و‌کوپالش ریخته.

سیاست‌های ترامپ چه در بعد داخلی مانند عدم مدیریت کرونا، اقدامات خشونت‌آمیز علیه سیاه‌پوستان و زیر سؤال رفتن دموکراسی با توجه به بحران‌های مطرح‌شده پس از انتخابات ۲۰۲۰ و چه در بعد خارجی مانند سیاست انزواطلبی، عدم تمایل ترامپ به بهره‌گیری از قدرت نرم و علاقه‌ی وی در به‌کارگیری قدرت سخت، جایگاه ایالات متحده که پیشتر به عنوان قطب برتر جهان مطرح بود را دچار تشکیک کرده‌ است.

خروج از برنامه‌ی جامع اقدام مشترک (برجام) هم به عنوان عاملی مؤثر در افول این هژمونی محسوب می‌شود.

وجهه‌ی ایالات متحده که به عنوان مبتکر معاهدات بین‌المللی و مدعی قانون‌مدار در سطح بین‌الملل مطرح بود با خروج از برجام به دستور دونالد ترامپ خدشه‌دار شده و روند سیر نزولی هژمونی آمریکا را تسریع بخشیده. از سویی اقدام به‌هنگام جمهوری اسلامی ایران در توقف پروتکل الحاقی بیان‌گر به‌کارگیری ظرفیت‌های بالقوه قدرت نرم جمهوری اسلامی است که نشان می‌دهد بدون پرداخت هزینه‌های مالی و جانی هنگفت می‌توان در راه اقناع‌سازی افکار و اذهان عمومی در سطح جهان گام برداشت.

به‌عبارتی آمریکا مصدوم است و سعی دارد با تعویض بازیکن، خود را از انزوای سیاسی بیرون آورد.

جوبایدن فرتوت بنا دارد طی چهارسال ویرانی‌های ترامپ و رؤسای جمهور ماقبل را جبران کند که البته پوشاندن گواه تاریخ محال است. او خود را با نفس‌مصنوعی دموکرات‌ها گرم نگه داشته تا بتواند دنیا را با چنگ و دندان برای ایالات متحده نگه دارد غافل از‌ این‌که آب ریخته‌شده به‌راحتی جمع نمی‌شود. از منظر بسیاری از تحلیل‌گران از جمله فوکویاما، آمریکا در فرآیند افول قرار گرفته است.

البته این شرایط فرصتی را برای نیل به اهداف کشورهای ضد امپریالیسم مانند جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند تا با به‌کارگیری درست سیاست هویج‌و‌چماق و استفاده از ابزارهای قدرت نرم از جمله رسانه، هم‌پوشانی نخبگان سیاسی، جذب نخبگان علمی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی‌اسلامی‌، جذابیت‌های اسلامی‌سیاسی‌شیعی را از طریق اقناع‌ نه اجبار به مردم دنیا معرفی کند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها