چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن روش های درمانی جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ را بررسی کرده و به نتایجی دست یافتند که می‌تواند به یک استراتژی مؤثر برای جلوگیری از پیشرفت این نوع سرطان تبدیل شود.

چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا در ژاپن دریافتند که بافت‌های سرطانی روده بزرگ، حاوی حداقل دو نوع "فیبروبلاست" (نوعی سلول موجود در بافت پیوندی که تولیدکننده کلاژن و ماتریس برون‌سلولی است) شامل فیبروبلاست‌های تقویت‌کننده و فیبروبلاست‌های مهارکننده سرطان است که تعادل آن‌ها تا حد زیادی در پیشرفت سرطان روده بزرگ نقش دارد. یافته‌های جدید حاکی است که با تغییر مصنوعی تعادل بین این دو نوع سلول می‌توان گسترش تومورهای سرطان روده بزرگ را مهار کرد. این نتایج می‌تواند به یک استراتژی مؤثرتر برای جلوگیری از پیشرفت سرطان مذکور تبدیل شود.

بافت‌های سرطانی در بردارنده سلول‌های سرطانی و سلول‌های غیر سرطانی هم‌چون فیبروبلاست‌ها است. مطالعات پیشین نشان داده بود که تکثیر فیبروبلاست‌ها نقش بسزایی در پیشرفت سرطان روده بزرگ دارد. فیبروبلاست‌های موجود در بافت‌های سرطانی به دو گروه تقسیم می‌شوند که شامل گروه تقویت‌کننده پیشرفت سرطان و گروه مهار کننده پیشرفت این بیماری هستند. جلوگیری از عملکرد CAFهای تقویت‌کننده سرطان، می‌تواند روشی امیدوارکننده برای جلوگیری از پیشرفت آن باشد.

چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

در بافت‌های طبیعی روده بزرگ، پروتئین‌هایی به نام پروتئین‌های "مورفوژنتیکی" استخوان (BMP) وجود دارد که توسط سلول‌های استرومایی ترشح می‌شوند و نقش مهمی در تنظیم هموستاز روده ایفا می‌کنند. به نظر می‌رسد این پروتئین‌ها منجر به پیشرفت بیماری در بافت‌های سرطانی روده بزرگ می‌شود. تیم تحقیقاتی مذکور به این موضوع پرداختند که چگونه سلول‌های استروما منجر به دخالت BMP در پیشرفت سرطان روده بزرگ می‌شود.

این تیم در ابتدا به منظور شناسایی ژن‌های مربوط به BMP، داده‌های جامع پروفایل بیان ژن را تجزیه و تحلیل کردند. در این مرحله دو نوع پروتئین مفلین و گرملین ۱ شناسایی شد که توسط چنین ژن‌هایی رمزگذاری می‌شود. سپس محققان به منظور بررسی ارتباط پروتئین‌های شناسایی‌شده در پیشرفت سرطان روده بزرگ، با همکاری محققان دانشگاه آدلاید به مطالعاتی پرداختند که روی نقش گرملین ۱ به‌عنوان مهارکننده BMP در روده متمرکز بود.

چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

پس از آن تیم تحقیقاتی اهمیت پیش آگهی بیان مفلین و گرملین ۱ را در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بررسی کرده و دریافتند کسانی که دارای بیان زیاد مفلین هستند، پیش آگهی مطلوبی دارند، اما پیش‌آگاهی کسانی که بیان زیاد گرملین ۱ دارند، نامطلوب است. علاوه بر این آزمایشات انجام‌گرفته روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که تکثیر سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌تواند با استفاده از تجویز آنتی‌بادی خنثی‌کننده گرملین ۱ یا بیان بیش از حد مفلین سرکوب شود.

بدین‌ترتیب این فرضیه مطرح شد که CAFهایی با واسطه گرملین ۱ و با کاهش سیگنالینگ BMP، باعث پیشرفت سرطان و CAFهایی با واسطه مفلین با تقویت سیگنالینگ BMP منجر به مهار رشد این بیماری می‌شوند. بنابراین تشدید سیگنالینگ BMP استرومایی ، با استفاده از آنتی‌بادی خنثی‌کننده گرملین ۱ و یا با بیان بیش از حد مفلین می‌تواند یک استراتژی درمانی مؤثر برای درمان سرطان روده بزرگ محسوب شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله Gastroenterology منتشر شده است.

منبع: ایمنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • احمدf
    0

    چه چیزایی توشکم ادم هستا این عکسو دیدم ازهرچی ادمه بدم اومد به غیرلوطیا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها