بازداشت ده‌ها معترض در تجمع اپوزیسیون قزاقستان

پلیس قزاقستان امروز (یکشنبه) ده‌ها تن از حامیان اپوزیسیون این کشور را بازداشت کرد. معترضان در اکثر شهرهای مهم به خیابان‌ها آمده بودند تا آنچه سرکوب سیاسی در این کشور نفت‌خیز آسیای میانه می‌نامند، محکوم کنند.

بازداشت ده‌ها معترض در تجمع اپوزیسیون قزاقستان

حزب حاکم «نور اتان» قزاقستان حدود سه دهه است که در عرصه سیاسی این جمهوری سابق شوروی سلطه دارد و جنبش‌های اپوزیسیون که به حاشیه رانده شده و هیچ کرسی‌ای در پارلمان ندارند، غالبا صدای خود را از طریق اعتراضات مردمی به گوش دیگران می‌رسانند.

حامیان دو گروه اپوزیسیون مجزا امروز در نقاط مختلف آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان و پایتخت پیشین و دیگر شهرهای بزرگ با درخواست اصلاحات سیاسی و آزادی افرادی که آنها زندانیان سیاسی توصیف می‌کردند، به خیابان‌ها آمدند.

خبرنگار رویترز از بازداشت دست‌کم ۵۰ تن از معترضان در نزدیکی پارک مرکزی آلماتی به دست نیروهای امنیتی خبر داد. ده‌ها معترض هم که در مکان دیگری تجمع کرده بودند، از سوی نیروهای امنیتی که تجهیزات ضد شورش داشته و کلاه صورت‌پوش مشکی به سر کرده بودند، کاملا تحت محاصره قرار گرفتند.

برخی از معترضان هم با اشاره به نام نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق و پرنفوذ قزاقستان که حدود دو سال پس از استعفا اختیارات گسترده‌ای گرفته است و به تضمین انتخاب یک جانشین دست‌چین کمک کرد، شعار "نظربایف برو" سر می‌دادند.

مقام‌های قزاقستان پیشتر با صدور یک اخطار پیشگیرانه هشدار داده بودند که اعتراضات امروز غیرقانونی به شمار می‌روند چرا که برگزارکنندگان از پیمودن فرایندهای حقوقی ضروری ناکام مانده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها