معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور:

توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها، قاچاق محسوب می‌شود

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توزیع هرگونه سم کشاورزی خارج از سامانه مانیتورینگ «کنترل» آفت‌کش‌ها، غیرقانونی و مصداق قاچاق است و با متخلفان برخورد می‌شود.

توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها، قاچاق محسوب می‌شود

مسعود لطیفیان در جلسه ستاد گیاه‌پزشکی لرستان که نهم اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: رصد شبکه توزیع، اندازه و مقدار مصرف سموم کشاورزی استان‌ها در نسخه جدید سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌ها انجام می‌شود و هرگونه تخطی از سهمیه‌های صورت گرفته در این سامانه مشخص است.

وی با تأکید بر معرفی متخلفان توزیع غیرقانونی سم به تعزیرات حکومتی تصریح کرد: سموم دریافتی و توزیعی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بین استان‌ها قابلیت نرخ‌گذاری دارد و هم‌اکنون احصای آخرین وضعیت استان‌ها در این خصوص در حال انجام است.

معاون سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: به دلیل نوسانات قیمت ارز نیمایی، سم‌هایی که از این روش وارد و توزیع شده‌اند نیز نرخ شناوری دارند و سازمان حفظ نباتات تنها موظف به تدارک و تهیه سموم است و مسئولیتی در قبال تنظیم قیمت آن ندارد.

اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات نیز در این جلسه، اظهار کرد: پیگیری‌های خوبی برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی صورت گرفته و رایزنی‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در صورت تصویب نهایی، تسهیلات کم‌بهره باید به‌منظور تجهیز کلینیک‌های گیاه‌پزشکی هزینه شود که این مهم لازمه نظارت جدی است.

اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

وی تصریح کرد ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یک هزار و تا ۱۳۰۰ تن شامل انواع آفت‌کش، قارچ‌کش و حشره‌کش مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می‌کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها