پیش‌بینی پسر مبلغ محبوس عربستانی درباره تحریم بن سلمان

پسر مبلغ محبوس عربستانی به گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار این کشور واکنش نشان داد.

پیش‌بینی پسر مبلغ محبوس عربستانی درباره تحریم بن سلمان

عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ مشهور عربستانی که توسط مسؤولان این کشور بازداشت شده، در گفتگو با روزنامه عربی۲۱ اظهار کرد: تا زمانی که آمریکا به این نتیجه رسیده بن سلمان متهم اصلی این پرونده (قتل خاشقجی) است، در صورتی که دولت آمریکا به صورت جدی به این اعمال فشار بر عربستان ادامه دهد، طبیعی است که تحریم‌هایی علیه او اعلام شوند.

العوده تاکید کرد: روشن است که تمامی کسانی که در قتل خاشقجی دست داشتند، از سوی آمریکا محاکمه شده و در لیست تحریم‌ها قرار داده شدند و این کار می‌بایست شامل تمامی چهره‌هایی شود که دست داشتن آنها در این پرونده برای واشنگتن ثابت شده است.

این چهره آکادمیک عربستان در ادامه گفت: تعهداتی که بایدن پیش از این درباره مساله عربستان داده بود و اینکه تعهد داده بود با مسؤولان عربستانی به شکل جداگانه تعامل داشته باشد، شاید هرگز به صورت کامل انجام نشوند اما نشانه‌های مهم جدیدی وجود دارند که اولین آنها تعلیق صادرات اسلحه به عربستان و پس از آن توقف عملیات‌های هجومی در یمن و سومی نیز ارتباط بایدن و ملک سلمان بود.

العوده تاکید کرد: اینها تغییر بزرگی نسبت به شرایطی است که در دوره دونالد ترامپ وجود داشت و او مستقیما با ولیعهد عربستان که او را حاکم واقعی این کشور می‌دانست، در ارتباط بود.

پسر مبلغ محبوس عربستانی در ادامه گفت: دولت بایدن با ولیعهد عربستان تنها به عنوان وزیر دفاع این کشور در تماس است و بر این اساس وزیر دفاع آمریکا با او تعامل دارد و بایدن مستقیما با او ارتباطی نداشته بلکه با ملک سلمان در ارتباط است.

وی افزود: این نکته بسیار اهمیت داشته و نشانه‌ای برای فهم این است که آمریکا چه نظری درباره حاکمیت در عربستان و ولیعهدی آن دارد.

همچنین العوده گفت: دولت بایدن بن سلمان را به عنوان فردی که در آینده پادشاه عربستان می‌شود، به رسمیت نشناخته و در حال حاضر با او تنها به عنوان وزیر دفاع تعامل دارد.

او ادامه داد: نکته دیگر و مهمتر در رابطه با خاشقجی این است که آمریکا تایید کرده که ولیعهد عربستان دستور و طرح ترور او را تنظیم کرده و این مساله مهم است که آمریکا و اطلاعات مرکزی آن که بسیار به این پرونده می‌پردازد و گزارش‌های خود را به کنگره ارائه می‌دهد، چنین تفکری دارد. حال سوال بزرگی که وجود دارد این است که چه چیزی در پی این گزارش خواهد آمد؟ بایدن وعده داد اقدامات دیگری روز دوشنبه انجام خواهند شد و خواهیم دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

العوده با اشاره به اینکه دولت بایدن تحریم‌ها علیه بن سلمان را مستقیما اعلام نکرده، گفت: دلیل این امر این است که بایدن نمی‌خواهد روابطش با عربستان به شکل کامل قطع شود و در واقع می‌خواهد نقشی را که آمریکا مدت‌های طولانی ایفا می‌کرد، ایفا کند و بهترین کسانی که این نقش را ایفا می‌کنند، دموکرات‌ها هستند، آنها این کار را از طریق تهدید در کنگره انجام می‌دهند و اجازه می‌دهند که کنگره در این جهت ریاض را تحت فشار بگذارد و آن را تهدید کند تا به این ترتیب بیشترین میزان امتیازات را بگیرد و در بسیاری از پرونده‌ها فشار ایجاد کند.

او تاکید کرد: این چیزی است که دولت فعلی آمریکا به آن فکر می‌کند و بدون قطع کامل روابط در صدد ارزیابی مجدد آنها است، این موضوع را بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) نیز تایید کرده که کشورش قصد دارد روابط خود با عربستان را دوباره ارزیابی کند.

با این حال العوده در ادامه این مصاحبه احتمال داد در صورتی که اعمال حداکثر فشار ممکن بر عربستان تصویب شود، دولت بایدن تحریم‌های مستقیمی را بر بن سلمان اعمال کند.

بایدن روز شنبه اعلام کرد که به سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان اطلاع داده که واشنگتن روزهای جمعه و دوشنبه تغییرات مهمی را در سیاست خود در قبال عربستان اعلام خواهد کرد.

آژانس اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که دفتر مدیر اطلاعات ملی احتمال می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شخصا با ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار این کشور در سال ۲۰۱۸ موافقت کرده است.

در مقابل عربستان مخالفت قطعی خود با این گزارش آمریکا را اعلام کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها