تشخیص زمین‌لرزه با کمک کابل فیبر نوری گوگل

از کابل فیبر نوری متعلق به شرکت گوگل به طول ۱۰ هزار کیلومتر در اعماق آب‌های اقیانوس آرام برای شناسایی فعالیت‌های لرزه‌ای در اعماق دریا و امواج اقیانوس استفاده شد.

تشخیص زمین‌لرزه با کمک کابل فیبر نوری گوگل

به گزارش خبر فوری به نقل از نیوساینتیس، ژونگوان ژان از موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا و همکاران وی از جمله محققان گوگل، از داده‌های ترافیکی یکی از فیبرهای نوری این غول فناوری برای اندازه‌گیری تغییرات فشار و فشار در کابل استفاده کردند. با استفاده از این داده‌ها، آنان می‌توانند زمین لرزه‌ها و امواج اقیانوس را با نام امواج حاصل از طوفان تشخیص دهند.

این گروه طی یک دوره ۹ ماهه، حدود ۳۰ رویداد طوفانی و حدود ۲۰ زمین‌لرزه با بزرگی پنج ریشتر از جمله زلزله ۷.۴ ریشتری در حوالی اوآخاکا، مکزیک، در ژوئن ۲۰۲۰ را ثبت کردند. البته آنان قصد داشتند وقوع سونامی را بررسی کنند اما طی این مدت هیچ سونامی رخ نداد.

استقرار و نگهداری ابزارهای ژئوفیزیکی در کف دریا دشوار است و هزینه زیادی در بر دارد، به همین دلیل ایستگاه‌های لرزه‌نگاری زیر آب نسبتا نادر هستند.

آنتونی اسلایدن از دانشگاه Côte d'Azur در فرانسه می‌گوید: «این تحقیق گامی مهم در بهره‌برداری از مزایای کابل‌های موجود است.»

تحقیقات پیشین بر استفاده از کابل‌های فیبر نوری به عنوان سنسور لرزه‌ای تاکید کرده بودند، اما این تجهیزات به تجهیزات تشخیص لیزر تخصصی در دو انتهای کابل یا استفاده از الیاف اختصاصی درون کابل‌ها نیاز داشتند. استفاده از چنین فیبرهایی در کابل‌های اعماق دریا کم درنتیجه اختصاص این کابل‌ها برای اندازه‌گیری زمین لرزه دشوار است.

ژان اظهار کرد: رویکرد این گروه در استفاده از فیبر ترافیکی موجود انعطاف‌پذیرتر و قابل توسعه‌تر است زیرا نیازی به زیرساخت‌های جدید ندارد و هیجان انگیز است که فقط با کسری از میلیون کیلومتر شبکه فیبر نوری زیردریایی به‌عنوان سنسور بتوان پیشرفت‌های چشمگیری در میزان و پوشش داده‌های لرزه‌ای ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها