عربستان محتوای گزارش سیا درباره مرگ خاشقجی را رد کرد/ بحرین پشت ریاض درآمد

وزارت امور خارجه عربستان در واکنش به گزارش سیا در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی به شدت این گزارش را رد و آن را نتیجه

عربستان محتوای گزارش سیا درباره مرگ خاشقجی را رد کرد/ بحرین پشت ریاض درآمد

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای در واکنش به این گزارش اعلام کرد که "ریاض به طور قاطع نتیجه این گزارش را که توهین آمیز و بر پایه استنباط نادرست در مورد نظام پادشاهی است، رد می کند".

همچنین عربستان مدعی شد که این گزارش "به هیچ وجه قابل قبول نیست و شامل مجموعه ای از اطلاعات و سایر نتیجه گیری های غیرواقعی است."

جمعه، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه ای از گزارش سیا را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان "با ربودن یا کشتن" خاشقجی موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است: «ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است: «بر اساس این که ولیعهد بر همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور پادشاهی نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات مورد نظر و نیز با توجه به این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقچی حمایت کرده است، ما به این ارزیابی رسیدیم.»

دولت بایدن پیش از انتشار این پرونده از طبقه‌بندی خارج شده در روز جمعه ۲۶ فوریه (۸ اسفند)، گزارش اطلاعات محرمانه آن را که همگان مدت‌ها منتظرش بودند، در اختیار کنگره قرار داد.

به گزارش یورونیوز، انتشار گزارش به دستور کنگره پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در روز پنجشنبه انجام شد.

این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقچی» مورخ ۱۱ فوریه است و در تاریخ ۲۵ فوریه توسط آریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی از طبقه بندی محرمانه خارج شد.

جمال خاشقچی ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است. بن‌سلمان تاکنون به قتل رسیدن خاشقچی را تأیید کرده، اما گفته که این کار بدون اطلاع او انجام شده است. با این حال در گزارشی که روز جمعه در آمریکا منتشر شد به «نظارت کامل» بن سلمان بر کلیه عملیات اطلاعاتی و امنیتی در عربستان سعودی اشاره شده است.

نویسندگان این گزارش آورده‌اند: «ولیعهد از سال ۲۰۱۷ بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی نظارت کامل دارد و بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.»

این گزارش می‌گوید شماری از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ پیش از کشته شدن خاشقچی وارد استانبول شدند، افراد مرتبط با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای در دربار سعودی بودند که مدیریت آن را مشاور نزدیک بن سلمان بر عهده دارد و ۷ تن از آنان نیز اعضای زبده تیم حفاظت شخصی محمد بن سلمان معروف به «نیروی واکنش سریع» بوده‌اند.

تحریم های آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعتی پس از انتشار گزارش اطلاعاتی توسط دولت بایدن، تحریم‌هایی را علیه این نیروی واکنش سریع موسوم به یگان ببر (وحدة النمر) و نیز معاون پیشین «ریاست دستگاه اطلاعاتی عمومی» عربستان وضع کرد.

همزمان، وزارت خارجه آمریکا با اعمال محدودیت صدور ویزا به ۷۶ تبعه عربستان سعودی، ورود آنان به خاک ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که کشورش، افرادی را که به فعالان، ناراضیان و خبرنگاران حمله و یا آنها را تهدید می‌کنند، تحمل نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه بحرین نیز در بیانیه ای آنچه از موضع عربستان در قبال گزارش سیا درباره مرگ جمال خاشقجی حمایت کرد.

بحرین ضمن اشاره به"اهمیت نقش عربستان و سیاست میانه روی" آن در سطح منطقه ای ، عربی و بین المللی اعلام کرد با هر آنچه به حاکمیت عربستان خدشه وارد کند مخالف است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها