عرب سرخی: اگر اصلاح‌طلبان نامزد مناسبی در صحنه نداشته باشند نمی‌توانند مردم را دعوت به مشارکت کنند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نهاد تأثیرگذاری مثل شورای نگهبان توجهی به این مسئله نداشته که مشارکت گسترده مردم به عوامل و دلایل مختلفی از جمله حضور نامزدهایی با سلایق مختلف و به نمایندگی از جریانات مختلف سیاسی بستگی دارد.

عرب سرخی: اگر اصلاح‌طلبان نامزد مناسبی در صحنه نداشته باشند نمی‌توانند مردم را دعوت به مشارکت کنند

فیض‌الله عرب‌سرخی در خصوص وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در مورد وضعیت اصلاح‌طلبان در موقعیت فعلی، آنچه باید مورد تأکید قرار بگیرد این است که ما باید وظایف و مسئولیت‌های خود را تعقیب کرده و انجام دهیم. حالا اگر شورای نگهبان رفتاری معقول و منطقی داشت و از سختگیری‌های بی‌موردی که نتیجه‌ای جز کاهش مشارکت، تضییع حقوق مردم و تضعیف پایگاه عمومی نظام ندارد، کوتاه آمد، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود. اگر هم چنین نشد، عملکرد شورای نگهبان نباید موجب کوتاهی ما در تهیه برنامه متناسب و معرفی نامزد مناسب و توانا برای اجرای برنامه‌ها شود.

او تأکید کرد: ما نباید به این نکته که شورای نگهبان رد صلاحیت می‌کند، بسنده کنیم و وظایف خود را انجام ندهیم. بنابراین جبهه اصلاح‌طلبان ایران که نهاد تازه‌تأسیسی متشکل از مجموعه احزاب و چهره‌های حقیقی اصلاح‌طلب است، دست‌اندرکار تدارک این مسئله شده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از سوی اصلاح طلبان گفت‌و‌گویی با شورای نگهبان صورت گیرد، گفت: دوستانی که با شورای نگهبان ارتباط داشته و دارند، معمولا در‌خصوص این موضوع در گذشته‌، گفت‌وگوهایی داشتند که چندان هم موثر نبوده است. اما به هر حال شاید با توجه به نظراتی که طی چند روز اخیر از سوی رهبری بیان شده است، گفت‌وگو با شورای نگهبان، کاری مفید باشد تا از یک سو نظر آنها را جویا شویم و از سویی دیگر اتمام حجتی باشد بر این مسئله که زمینه‌ای برای حضور کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان فراهم شود.

او اظهار داشت: نکات رهبری در مورد آثار مشارکت گسترده مردم در وضعیت نظام، درست است. این موضوع در گذشته هم مطرح شده و مسبوق به سابقه است. اما آنچه که به نظر می‌رسد بیشتر باید مورد اعتنا و توجه قرار گیرد، این است که آیا ارکان اجرا و نظارت و نیروهایی که در شکل‌دهیِ مشارکت گسترده مردم نقش عملی و اجرایی ایفا می‌کنند، چنین مبنایی را می‌پذیرند و بر اساس آن در بررسی نامزدها و اساسا در نگرش به انتخابات عمل می‌کنند یا خیر؟

عرب سرخی در ادامه گفت: تاکنون که اینگونه نبوده است. یعنی نهاد تأثیرگذاری مثل شورای نگهبان توجهی به این مسئله نداشته که مشارکت گسترده مردم به عوامل و دلایل مختلفی از جمله حضور نامزدهایی با سلایق مختلف و به نمایندگی از جریانات مختلف سیاسی بستگی دارد. آخرین نمونه این برخورد هم انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال گذشته بود که با رد‌ صلاحیت گسترده‌ی تقریبا اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای مورد نظر اصلاح‌طلبان، عملا زمینه حضور را برای آنها منتفی کردند.

او تصریح کرد: طبیعی است که اگر اصلاح‌طلبان نامزد مناسبی در صحنه نداشته باشند، نمی‌توانند مردم را دعوت به مشارکت کنند. امیدورایم آنچه رهبری به عنوان ضرروت مشارکت گسترده مطرح کردند در رفتار نهادهای مربوطه هم متجلی شود و به مشارکت گسترده مردم دامن زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای پشت پرده برای ممانعت از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وجود دارد؟ گفت: شاید نتوانیم نظرات فردی و آنچه را که افراد بعضا در مورد اینکه اگر حد مشارکت مردم کاهش پیدا کند، شانس پیروزی جبهه اصولگرا افزایش می‌یابد را به کل آن طیف منتسب کنیم، اما حتما کسانی در این طیف حضور دارند که چنین نگرشی دارند. آنها فکر می‌کنند اگر شرایطی را فراهم کنند که مشارکت مردم گسترده نباشد، می‎توانند با سازماندهی نیروهایی که دارند و حضورشان در پای صندوق‌های رأی، ولو با آرای بسیار پایین، در انتخابات پیروز شوند.

او گفت: بدون شک نامزدی که از جانب اصلاح‌طلبان معرفی خواهد شد، فقط با حضور حداکثری مردم شانس پیروزی در انتخابات را دارد. چون مجموعه شرایط کشور به اصلاح‌طلبان امکان آن ساز‌ماندهی که در اختیار جریان اصولگرا، به خصوص بخش تندرویِ این جریان است، را نمی‌دهد.

عرب سرخی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان هجمه‌های اخیر به بیت امام را در راستای تلاش برای کاهش مشارکت ارزیابی کرد، گفت: من نمی‌توانم این موضوعِ تمایل به کاهش مشارکت را به بحث حملات اخیر به بیت امام نسبت دهم. اما به هر حال نگرشی که در پیِ امام‌زدایی در سطوح کشور بوده، هم به لحاظ اندیشه و هم به لحاظ افراد وابسته به امام، امر پنهانی نیست.

وی در پایان گفت: بسیاری از نیروهایی که در گذشته منسوب به امام، بیت امام و همراه امام بوده‌اند، امروز و به لطایف الحیلی از صحنه کنار گذاشته شده‌اند. اما من نمی‌توانم نفیا یا اثباتا، درباره اینکه این مسئله با انگیزه کاهش مشارکت صورت می‌گیرد یا نه، چیزی بگویم.

منبع: سبح ما

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلب هیچ وقت مناسب نیستندونه بودها اند فقط برای فساد خوب هستند چون عامل خارجی هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها