وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات:

اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها به اپراتورها برای تماس صوتی در حال برقراری است

با توجه به اینکه دور دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی فقط شامل گپ و سروش شده است، به نظر می‌رسد تماس صوتی متقابل نیز میان پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فقط برای این دو پیام‌رسان داخلی خواهد شد.

اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها به اپراتورها برای تماس صوتی در حال برقراری است

تیر ماه سال جاری معاون و وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در توئیتر خود با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد که امکان تماس صوتی (Call Out) پیام‌رسان‌هایی با ۵ میلیون نصب با اپراتورهای همراه در دستور کار قرار گرفته است. حالا ۹ ماه بعد از این وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید که پیام‌رسان‌هایی که تعداد کاربرانشان به ۵ میلیون رسیده کار اتصال متقابلشان با اپراتورهای تلفن‌همراه شروع شده و کار در حال پیش رفتن است.
شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵ در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مصوبه‌ای با عنون «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیا‌م رسان‌های اجتماعی» را تصویب کرد. هدف از این مصوبه تعیین سیاست‌ها و اقدامات لازم برای ساماندهی فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی، با هدف فراگیری پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی بود. در این مصوبه مواد قانونی و حمایتی متعددی برای رشد پیام‌رسان‌های داخلی با همکاری وزارت‌خانه‌های مختلف در نظر گرفته شده بود؛ از جمله این حمایت‌ها برقراری ارتباط صوتی پیام‌رسان‌های داخلی با همکاری اپراتورهای تلفن همراه بود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت: «شورای عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای برای حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی بندی در نظر گرفته بود که براساس آن بند قرار بود در دور دوم حمایت از پیامرسان‌هایی که تعداد کاربرانشان به ۳ تا ۵ میلیون نفر رسیده بود امکان تماس صوتی با همکاری اپراتورها داده شود.» او ادامه داد: «کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعمل و نحوه فرایند این کار را مصوب کرد و این مصوبه در هیات دولت نیز به تصویب رسید و به اپراتورها هم ابلاغ شد.» براساس اظهارات او امکان ارائه تماس صوتی توسط پیام‌رسان‌ها تنها متعلق به پلتفرم‌هایی خواهد شد که دور دوم حمایتها شامل حال آنها می‌شده است. به گفته جهرمی ارتباط متقابل پیام‌رسان‌های داخلی با ۵ میلیون کاربر با اپراتورها شروع شده و کارها در حال پیشروی است.

با توجه به اینکه دور دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی فقط شامل گپ و سروش شده است، به نظر می‌رسد تماس صوتی متقابل نیز میان پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فقط برای این دو پیام‌رسان داخلی که بیشترن کاربران در ایران را به خود اختصاص داده‌اند خواهد شد.

تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس گرفته و به جای پرداخت هزینه‌های ۴۹ تا ۶۹ تومانی (نرخ متغیر تماس‌های صوتی در اپراتورهای موبایل) تنها ۲۵ تومان بپردازد.

بحث بر سر تعرفه تماس
پیشتر و در تابستان و هم‌زمان با مطرح شدن طرح ارائه تماس صوتی توسط پیام‌رسان‌ها با همکاری اپراتورهای تلفن همراه، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات در توییتر خود اعلام کرد که نرخ پیشنهادی هزینه مکالمه این نوع تماس دقیقه‌ای ۲۵ تومان خواهد بود. اما این پیشنهاد با نگاه مثبت برخی مدیران پیام‌رسان‌های داخلی همراه نشد. برای نمونه مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که آنها تیم استارت‌آپی هستند و باید چابک باشند و هزینه بهای تمام شده آنها نسبت به شرکت‌هایی چون مخابرات که سخت‌افزارها و نیروهای بسیاری در اختیار دارد، کمتر است. به باور او به این نرخ پیشنهاد شده تا مردم کمتر از این سرویس استفاده کنند. او در این زمینه گفته بود: «اگر براساس بهای تمام شده محاسبه شود به نظر من این نرخ به دقیقه‌ای ۱۰ تومان هم نمی‌رسد.»

حالا آذری جهرمی نه تنها با این اظهارات موافق نیست؛ بلکه معتقد است در نظر گرفتن تعرفه ۲۵ تومان برای تماس صوتی از طریق پیامرسان‌های داخلی به نوعی باعث استفاده بیشتر کاربران از آنها می‌شود؛ چرا که این هزینه در مقابل پرداخت هزینه‌های ۴۹ تا ۶۹ تومانی (نرخ متغیر تماس‌های صوتی در اپراتورهای موبایل) کمتر است.

منبع: پیوست

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها