مقایسه قدرت نظامی ترکیه و یونان/ در صورت جنگ، کدامیک پیروز خواهند شد؟

به لحاظ نظامی ترکیه دست برتر را دارد اما در صورت هرگونه درگیری با یونان، عوامل غیرنظامی گوناگونی از جمله ائتلاف‌های سیاسی، تدبیر و نظم اقتصادی و اراده ملی در روند جنگ تاثیر خواهد گذاشت.

مقایسه قدرت نظامی ترکیه و یونان/ در صورت جنگ، کدامیک پیروز خواهند شد؟

به گزارش خبر فوری ، روابط ترکیه و یونان مدتی است که شکراب شده است. در پی جاه‌طلبی‌های رجب طیب اردوغان و سخنرانی‌های متعددش در مورد احیاء خلافت عثمانی، سیاست نفوذ در کشورهای همسایه که روزی بخشی از خاک عثمانی بودند، آغاز شده است. بدون شک، یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین مناطقی که سالها تحت تصرف ترک‌ها بوده، یونان است. مبدا شکوفایی تمدن غرب و سرزمین فلاسفه و معماران باستان و نیز یکی از کشورهای مسیحی شرق اروپا، تسلط ترک‌های مسلمان بر خود را سخت و ناراحت کننده می‌دانست. از این رو، سالها برای آزادی خود جنگید و تلاش کرد خود را از یوغ عثمانی برهاند.
حالا با قدرت گیری ترکیه و روی کار آمدن اردوغان و آرمان عثمانی‌گری‌اش بار دیگر دعوای ترک و یونانی آغاز شده است.

دعوای ترکیه و یونان بر سر چیست؟

اختلاف بین دو کشور زمانی اوج گرفت که وزارت دفاع ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این‌که ترکیه "فورا" به حادثه تجاوز جنگنده‌های یونانی به کشتی تحقیقاتی این کشور در آب‌های بین‌المللی دریای اژه پاسخ می‌دهد. بعد از این، ارتش یونان در بیانیه‌ای گفت: آنها (ترکیه) از جنگ گسترده با یونان می‌ترسند زیرا می‌دانند از یونان شکست می‌خورند، از این رو می‌خواهند ما را پشت میز مذاکره‌ای بکشانند که خودشان ایجاد کرده‌اند، لذا به منظور بردن تنش به سمت خط قرمز رسانه‌های اردوغان، از ایجاد اقدمات تحریک‌آمیز جنگنده‌های اف-۱۶ یونان علیه کشتی‌ تحقیقاتی ترکیه صحبت کردند.

ترکیه یا یونان، ارتش کدامیک قدرتمندتر است؟

مدت‌ها است که دیگر اثری از امپراتوری عثمانی وجود ندارد‌. حالا دیگر قدرت ترکیه و یونان غیرقابل مقایسه نیست. اما آیا ادعای ارتش یونان درست است؟ آیا ارتش این کشور به راحتی ترکیه را شکست می‌دهد؟ شواهد گویای این است که چنین نیست.
مروری بر آمار نظامی دو کشور نشان می‌دهد که ترکیه هنوز هم دست برتر را دارد. طبق اطلاعات ژورنال‌های نظامی، ترکیه به علت جمعیت بیشترش، نیروی نظامی (انسانی) فعال بیشتری هم دارد. طبق اطلاعات مندرج، ترکیه حدود ۷۰۰ هزار سرباز فعال دارد اما سهم یونان فقط ۱۵۰ هزار سرباز است. همچنین تعداد سربازهای ذخیره ترکیه حدودا ۴۰۰ هزار و یونان ۲۰۰ هزار است.
از نظر بودجه نظامی نیز وضعیت ترکیه بهتر است. ترکیه از یونان ثروتمندتر است و طبعا بودجه نظامی بیشتری هم دارد. بودجه نظامی ترکیه حدود ۲۰ میلیارد دلار و بودجه یونان تنها ۷ میلیارد دلار است.
در زمینه نیروی هوایی، علی رغم ادعای ارتش یونان، وضعیت ترکیه بهتر است. ارتش ترکیه حدود ۳ برابر بیشتر از یونان هواپیمای نظامی در اختیار دارد. همچنین، ارتش ترکیه مجهز به انواع جنگنده‌ها، جنگنده‌های چند منظوره، هلی‌کوپتر و جت است. این در حالی است که ارتش یونان هیچ جنگنده چند منظوره مجهزی ندارد. غالب هواپیماهای جنگی دو ارتش F16 است. با این حال، ترکیه مجهز به فانتوم F4 نیز هست.
به جز این مساله، ترکیه مجهز به سامانه‌های ضد هوایی روسی و آمریکایی است در حالیکه یونان فاقد چنین سامانه‌های پیچیده ضدهوایی است.
در زمینه دریایی، وضعیت دو کشور کمی برابرتر است. هر چند تعداد ناوهای ترکیه از یونان بیشتر است اما تعداد زیردریایی‌های دو کشور تقریبا برابر و همچنین نیروی دریایی هر دو طرف مجهز به ناوچه است.
اما نیروی زمینی و تجهیزات زرهی؛ تعداد خودروهای زرهی ترکیه سه برابر یونان است. آنها حدود ۸ هزار خودرو زرهی و ماشین‌ جنگی دارند ولی یونانی‌ها حدود ۳۵۰۰ خودرو زرهی دارند.
تعداد توپخانه معمولی و گرانشی ترکیه حدودا دو برابر بیشتر از یونان است و همچنین تعداد تانک‌های ترکیه نیز دو برابر همسایه اروپایی خود است.
با توجه به این مطلب باید گفت که ترکیه دست برتر را دارد. هر چند نباید فراموش کرد که در صورت هرگونه درگیری، عوامل غیرنظامی گوناگونی از جمله ائتلاف‌های سیاسی، تدبیر و نظم اقتصادی و اراده ملی در روند جنگ تاثیر گذاشته و سرنوشت دو ملت را تعیین می‌کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • مورچه
    33

    یونان میزنه روشو کم میکنه

    نظرات شما -
    • فرهاد
      32

      کینه توزی فارسها باز شروع شد اما مثل کوه پشت

    • ناشناس
      24

      کوردترک لربلوچ عرب فارس درکنارهم ملت ایران راتشکیل دادن ترکیه ایران نیست وتو اهل ترکیه نیستی که جبهه میگیری فرهاد

    • افتاد
      26

      خریت اربابت خردوغان باز شروع شده قربونت ازاین تعصبات پان ترکی کور دست بردار جان عمت فارس هاهم اگر مثل این آقا توهم میزدن الان باید از هند تا شاخ آفریقا تک تک پاچه تمام کشور هارو گاز میگرفتن چووووووووووووون یه زمانی همشون جزء خاک ایران بودن

    • حقوقی
      21

      این تویی که رگ پان تورکیت زده بالا فرهاد...بیخود بقیه رو متهم نکن...!

    • ناشناس
      15

      مشکل اینجاست که ما باصطلاح فارس و ایرانی هستیم و زبان رسمی کشور ما فارسی است اما از ۷۲ طایفه ، قومیت ، نژاد ، فرهنگ ، آداب و رسوم و زبان محلی تشکیل گردیده ایم و این تعدد قومیت ها ، فرهنگها و زبانها محل اختلاف و عدم شکل گیری اتحاد واقعی ما به عنوان مردمان ایران زمین است! اگر بخواهیم اختلافات قومیتی و فرهنگی و زبانی خود را کاهش بدهیم چاره ای نداریم که بصورت ایالت های مستقل قومیتی درآمده و تحت نظر جمهوری فدرال مرکزی اداره شویم.

  • .
    8

    کل اروپا و امریکا پشت سر یونان هستند. این هم حساب کن. کشورهای اروپایی ارتش ناچیزی دارند و ارتش واقعی انها ناتو هست که با فکر درست به جای هزینه های 40 ارتش تنها یک ارتش مجهز دارند تا از همه دفاع کند

    نظرات شما -
    • abbas
      4

      ترکیه هم عضو ناتو است

  • مردم
    3

    سلام خبر فوری تمام جهان دارد ما رو نگاه میکند جای یونان نوشتین بونان خواهشا تغییر بدهید یاعلی ع

    نظرات شما -
    • سامان صادقی
      3

      تمام جهان دارن مارو نگاه میکنن ؟ بیکارن ؟

  • بازنده
    2

    جنگ برنده ندارد وقتی ملت هایشان تاوان آن را خواهند پرداخت!

  • ---
    17

    ترکیه له میکنه

  • ناشناس
    7

    به نظر من هر طرف که Essak باشد در جنگ برنده است صرفنظر از قدرت نظامی!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اهانت ممنوع .قودوخ یه کم با شخصیت باش

    • ناشناس
      6

      ناشناس دوم! چرا عبارت Essak که یک عده ای از یک قوم در مورد رفتارهای ناپسند خودشان در مورد خودشان بکار می برند به شما برخورده است ؟!

  • اکبر حسین پور
    1

    نه به جنگ.چه غالب چه مغلوب باشند اخرش ملت بیچاره هست.

  • عبدا...
    1

    با کمک ایران یا بدون کمک ایران

  • اشکان
    2

    به نظرم‌ مساوی میشند و برای تایین برنده می رند ، پنالتی

  • احمد
    5

    همین که 8000 رو سه برابر 3500 اعلام می کنید مشخصه چقدر علاقه دارید ترکیه قدرتمند جلوه بدید.

  • ناصر
    17

    ترکیه با اروپا میتونه بجنگه یونان کیلویی چنده؟الان آذربایجان قزاقستان ازبک وترکمن وغیره متحد ترکیه هستند روسیه درجنگ قره باغ از ترکیه شکست خورد حالا یونان ....؟

    نظرات شما -
    • فرشاد
      12

      روسیه از ترکیه شکست خورد ؟ روسیه فقط دخالت نکرد تو جنگشون ، یه کم تاریخ بخونی و توان نظامی روسیه رو بررسی کنی می فهمی که این ترکیه است که داره پاچه خواری روسیه رو می کنه تا چندتا اس 400 بخره ازش .

    • م.ح.ک
      11

      این نظرات کارشناسی رو از کجاتون ترشح کردین؟! خیلی خندیدم از این جمله که روسیه از ترکیه شکست خورد... :)

  • ناشناس
    13

    ترکها به دلیل خوی نژاد پرستی ، قومیت گرایی ، زورگویی و جنگجویی که دارند منطقی جز تمامیت خواهی و منفعت طلبی و زورگویی برای خود قائل نیستند و با اکثریت همسایگان خود از جمله ارمنستان ، یونان ، قبرس ، روسیه ، سوریه ، عراق عرب و عراق کردنشین و سوریه عرب و سوریه کردنشین و ایران دچار حاشیه و مشکل هستند! اگر به تاریخ به دقت نگریسته شود خواهید دید چه جنگهای خونینی با کشور ما و دیگر همسایگان در دوران خلافت عثمانی داشته اند! در دوران معاصر هم در قتل و عام و کشتار مردم ارمنستان سهیم بوده اند! رجب طیب اردوغان به دنبال احیای حکومت عثمانی گذشته با سبک و سیاق جدید است! فیصله جنگ داخلی سوریه سالهاست به دلیل دخالت دولت رجب طیب اردوغان در استان دیرالزور سوریه با بن بست مواجه شده و حل و فصل نگردیده است! اینها مشتی از نمونه خروار خوی و منش ترکهاست!

  • قارداش
    14

    تعداد روسپی های ترکیه هم سه برابر یونانه، کلی هم سواحل لختی دارن، ضمنا مافیای ترکیه هم دهمین مافیای قدرتمند جهانه، کلی هم پناهنده دارن تو آلمان... اینارو حساب نکردی خبر فوری جان.... التماس نشر

    نظرات شما -
    • آراز
      16

      یعنی از روسپی های ایران هم بیشتره

  • کوپَین اوقلی
    3

    اردوغان میخواد تعادل منطقه رو به نفع خودش هم بزنه، الان خودی و غیر خودی ازش عصبانی ان. درسته توی موضوع فلسطین باهاشون مشترک هستیم. اما سخنرانیهاش نشون میده که حتی به موضوع فلسطین هم با دید امپراتوری عثمانی نگاه میکنه نه موضوع حق و باطل. توی یکی از سخنرانی هاش میگه «... ملت مظلوم فلسطین که صدها سال باهاشون زندگی کردیم...» اینکه فعلا ضد اسرائیله به نفع ماست ولی بیش از حد قدرتمند بشه خطرناک میشه. الان بی اجازه عراق رو بمباران میکنه. توی سوریه تجاوز نظامی میکنه. توی کشور آذربایجان برای آذربایجانه ایران کری میخونه. با یونان و قبرس دعوا داره. توی لیبی دخالت میکنه. توی قطر پایگاه نظامی میزنه. البته ممکنه از افزایش نفوذ منطقه ای ایران مخصوصا بعد از صدام احساس خطر کرده باشه.

    نظرات شما -
    • تورکان
      4

      افزایش نفوذ منطقه ای ایران ؟؟؟ 😂🤣😅😂😅🤣😂
      کدوم نفوذ ؟ اینکه پرچم ایران رو تو کشورهای همسایه به آتش میکشند. میگین نفوذ؟

  • آقا
    13

    یه عده هموطن نمیدونم چه کینه ای از ترکهای ترکیه دارن ..یجور عقده ای هستن انگار ..این رو در نظر ندارن که ترکیه اشتراکات زیادی با ایران داره و جز کشورای مسلمانه ...خیلی دوس دارن هر چی باشه طرف اروپایی های نانازیشون باشن ..آخه اینا خودشونو متعلق به این منظقه از جهان نمیدونن ..فک میکنن آلمانین و...... در ضمن بیشتر از عربا متنفرن که از نژادپرستیشونه ...خبر فوری جان انتشار بده اگه جزع اونا نیستی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      در پاسخ به کاربر آقا! هر موقع اتحادیه اروپا ترکیه را به عنوان عضوی از اعضای خود پذیرفت ما هم نظر شما را می پذیریم. عدم پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا به دلیل مسلمان بودن اکثریت مردمانش نیست بلکه به خاطر خلق و خو و منش و رفتار و فرهنگ قومیت ترک تبار است!!!

  • تحليلگر
    18

    نيروهاي زميني ترکيه ١٢ برابر ارتش يونان سرباز دارند , نيروي هوايي ترکيه مجهز به جنگنده هاي اف ١٨ هورنت و اف ٢٢ ميباشد نيروي دريايي ترکيه داراي ١٨۶ ناوچه و ٧٨ ناو جنگي مي باشد ارتش ترکيه در حال حاضر قويترين ارتش را در منطقه دارد

    نظرات شما -
    • دروغ سنج
      3

      چرا دروغ میگی کی آمریکا f22 فروخته ؟ فقط الکی حرف بزن

  • ناشناس
    1

    خدا کنه جنگ نشه ، بورس ما دیگه طاقت ریزش رو نداره . جنگ اینها دامن مارو هم می گیره بیا درستش کن

  • سعید
    8

    اردوغان جرات جنگ نداره

  • افتخاری
    6

    خبر فوری جان جنگ در میدان مشخص می‌شود نه به تعداد سلاح نیرو غیره مگه جنگ ایران عراق چقدر اختلاف بود واسرائیل سید حسن چقدر اختلاف بود در جنگ ایمان قوی به فرمانده کل قوا اعتقاد به خاک وطن پرستی می بره نه صلاح خبر فوری فدات شم روز پدر بر شما مبارکباد

  • ناشناس
    17

    من نژاد ام ترک آذربایجان تبریز هستش وخودمووبچههامو طوری تربیت میکنم که فقط به زبان مادری ترکی آذربایجانی اهمیت بده نه هیچ زبان دیگیی ومخصوصا فارس چون ما ترک بهترین تاریخ وفرهنگ ونژاد دو داریم وغیر از زبان مادریمون ترکی به هیچ زبانی وگویشی تن نمیدهیم به خصوص فارسی یاشاسن ترک ملتلرینی یاشاسن آذربایجان ملتیتی یاشاسن پرزنت الهام علی اف ورجب اردوغان تاج سر ملت ترک آذربایجان جنوبی ویاشاسن ترک چولر

  • ناشناس
    17

    من نژاد ام ترک آذربایجان تبریز هستش وخودمووبچههامو طوری تربیت میکنم که فقط به زبان مادری ترکی آذربایجانی اهمیت بده نه هیچ زبان دیگیی ومخصوصا فارس چون ما ترک بهترین تاریخ وفرهنگ ونژاد دو داریم وغیر از زبان مادریمون ترکی به هیچ زبانی وگویشی تن نمیدهیم به خصوص فارسی یاشاسن ترک ملتلرینی یاشاسن آذربایجان ملتیتی یاشاسن پرزنت الهام علی اف ورجب اردوغان تاج سر ملت ترک آذربایجان جنوبی ویاشاسن ترک چولر

  • ح
    13

    یاشاسین ترکیه

  • بهنام
    9

    بنظرم حرف یکسری از بزرگان تاریخ نیاز به یادآوری دارد،هیتلر:ترکان افرادی شجاع و نترس اگر سرباز جنگجو میخوای فقط ترکها،چرچیل: برنامه مون در خاورمیانه توسط ترکها بهم خورد.بزرگی از هند: فکر میکردیم انگلیس رو فقط خدا میتواند شکست دهد بعد شکست خوردن از ترکها:ببینید ترک جماعت در جنگ حریف ندارند یک سربازش ۱۰ تا سرباز غیر تورک را حریف هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بلا نسبت...

  • ناشناس
    12

    در صورت جنگ ما تورک ها ایران در کنار تورکیه خواهیم بود کسایی به تورک توحین میکنند افراد بی شعوری هستند تورک ها مردمان مدمدنی هستند تاریخ ده هزار ساله دارند تورک های سومری تاریخ ایران جعلی پرچم هندی داره بخاطر اینکه فارس ها و کرد ها هندی هستند از جنگ و گرسنگی پناهنده ایران شدن بی تمدن بی فرهنگ هستند چاپ کنید لطفآ

  • ناشناس
    6

    همونجور که آذربایجان روی آمار از ارمنستان قوی تر بود و اونو شکست داد ترکیه هم از یونان قوی تره و شکست میده

  • ناشناس
    7

    لعنت خدا بر جنگ طلب و تروریست که اردوغان یکی از آنهاست تو بشین اقتصاد خراب‌تر از ایران درست کن اخه یکی نیست بگه اردوغان دیگه جنگ فایده نداره به خدا تو دنیا هر چی جنگ شده توسط یک خر مغز شروع شده

  • عالم
    0

    باهارتوپورت هیچی معلوم نیست درمیدان جنگ معلوم میشه که کی قدرت داره واگرنه سگی که واق واق کنه هیچ وقت نمیتونه حمله کنه جناب ناشناس

  • جواد
    8

    آقای ترک وطن پرست حامی اردوغان .من خودم ترک هستم برو تاریخ را بخوان ببین تو تبریز عثمانی چه جنایتی کرده.وبعد فرصت کردی برو تو استادیوم فوتبال ترکیه پرچم جعلی آذربایجان خودت را دستت بگیر ببین زده میمانی.

  • ترک
    3

    باسلام
    لطفاتوهین به ترکهانکنیددنیاتحت سلطه ترکهاهستش اینوهمه میدونن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها